Verkstan

Tillverka snökedjor ?

11 inlägg 9522 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillverka snökedjor ?

stektlök  
#360253 Hej !

Jag undrar om någon på forat har gjort egna snökedjor till traktorn?
Har en ide om att det inte skulle va helt omöjligt att göra själv :)

Vad ska det vara för krav på länken? Antar att det inte ska va Kellfri-kvalitet iaf.

Med vänlig hälsning En mätt lök



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

Elfving  
#360287 Hehe

Efter diverse vådliga turer med traktorn på denna vinters blankis har jag faktiskt tänkt samma sak.
Har åtskilliga meter kätting i bra-att-ha-förrådet, specifikation okänd men den lär duga till ändamålet.

Självklart går det om man är lite envis, kanhända att det är lite drygt att svetsa ihop hundratals länkar manuellt.
Dela en länk mitt itu, så har man två bitar som kan användas som brodd.
Bra snökedjor har ett högt nypris men håller väl 10-15 år. Så att det egentligen skulle vara så dyrt går väl att diskutera.

Jag avser inte att ge mig på detta men tanken har slagit även mig!
Det är en befrielse de vintar det går, att slippa åka runt med snökedjor. Denna vinter är den första på på sju år som jag faktiskt upplever problem utan kedjor.

Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

tallen100  
#360293 Vanliga tvärlänkskedjor är ju ingen större konst att göra själv, du ska ha "tvinnad" länk. och du måste ju ha dom här mälorna (som jag glömt vad dom heter) som tvärlänken är fäst vid i själva "ytterkedjorna" samt en tång att öppna och klämma ihop dom där mälorna (som jag inte kommit på vad dom heter än).

Användarvisningsbild

Re: Tillverka snökedjor ?

halvproffs  
#360316 Jag säger då det; Tänk om man hade haft så mycket tid över :wink: Köpte mina till Valmeten -99 och dom är knappt slitna trots användning i skogen och vid snöröjning varje vinter. Så nu är man väl nere på några 100-lappar per år. Har för mig att det gick på 8-9000 runt om.

Användarvisningsbild

Re: Tillverka snökedjor ?

Skogstomte  
#360319 Som sagt, tvärlänk går säkert att göra om tid finnes. Broddade kedjor är nog ingen idé att krångla med, hela mattan är av bättre stål (bor- och manganlegeringar är vanligt) och härdas efter svetsning, iaf på de av bättre kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

stektlök  
#360321 Det är köpa som gäller om jag förstått er rätt då :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

axwell  
#360344
stektlök skrev:ej !

Jag undrar om någon på forat har gjort egna snökedjor till traktorn?
Har en ide om att det inte skulle va helt omöjligt att göra själv :)

Vad ska det vara för krav på länken? Antar att det inte ska va Kellfri-kvalitet iaf.


Kellfri-kvalitet behöver inte vara det värsta, hellre det än Nyvabs sämsta med enbart tvärlänk.

Kellfri köper av Scandinavian Chain i Norrköping som ju kan vara ett fingerat namn för Kinaimport.

Någon som vet ifall kedjorna verkligen tillverkas i Norrköping på samma adress som Bonnet.se, Surgatan :?:

Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

ÅsaNisse  
#360354 Det är inga problem att tillverka egna kedjor. Gjorde alltid en sats varje år när vi körde snöröjning i kommunen med väghyvel. Isiga backar och gathörn var ingen tanke att försöka utan kedjor. Sidlänkarna slits ju inte så de återanvändes och sedan vriden slitlänk som lades sick sack som en styrkedja. När man kört halvslitet på båda sidor var det till att lossa kopplingskrokarna och flytta länken så det som var mest slitet kom ner på sidan och sen gick det igen. Tror jag har en hel del prylar liggande fortfarande med krokar, låsar och tvärlänk i en dammig pall på hyllan. På den tiden (70-80 talet)var det bara en leverantör och det var Gunnebo. Svenskt stål.

Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

stektlök  
#360520 Jag kör juh bara hemma på gårn på vintern och700 m asfalt när ja åker å tankar. Tänkte börja med att göra till bakhjulen på traktorn då jag tror det räcker för mig. Hur sträcker man kedjorna när man fått på dom ? :)
Jag mejlar dig Åsanisse :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

Blivande snickare  
#360522 Man kör lite så att hjulen snurrat några varv å stannar sedan så att låset blir å hänga på framsidan av hjulet några tiotal centimeter från marken. Sen flyttar man haken till en så spänd ögla man får in den i :D

Avatar Fallback

Re: Tillverka snökedjor ?

Ferguson system  
#360529 Om du skal sette sammen kjetting selv, så er det å få kjøpt ferdige tverrlenker med eller uten pigger. Disse er ferdig vridd, har festekroker i endene og er ganske rimelig i innkjøp. Til sidene holder det fint med vanlig kortlenket kjetting som fåes i metervare.

Selv så har jeg gått bort i fra kjetting. Bruker kun grove skrupigger (Koldkutter ice studs). Det må jeg si fungerer veldig bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).