Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307863 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463368 Blev en oväntad service idag och jag undrar om någon vet vad detta beror på och om det finns ett bättre sätt än mitt?
Kopplade på kranvagnen till ATV idag (Kranman 1900). Det var stört omöjligt att få 6 st av hydraulslangshanarna i hydraulaggregatet. Det var verkligen tvärstopp. Provade dra i alla spakar och så utifall det var något väldigt mottryck men inget fungerade. Efter att provat det mesta så hämtade jag gummiklubban och slog till ett rejält slag på mittstiftet, och efter en dusch med hydraulolja över mig och grejorna så gick kontakten i! Samma metod på övrig, men då med en trasa som skydd så gick alla på plats. Men vad hade hänt? Hade mittstiftet på något sätt kärvat fast, den har stått i en 4 månader? Eller var det väldigt högt tryck som inte kunde släppas på annat sätt? Eller vad det en mindre idiot som höll i gummiklubban?! :???:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463372 Är de inte ett vanligt problem när man kopplar ifrån nåt när de är kallt och ska koppla igen när de är varmt?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vardon  
#463380
gnisten83 skrev:Är de inte ett vanligt problem när man kopplar ifrån nåt när de är kallt och ska koppla igen när de är varmt?


Jag har precis de problem när jag kör gasol i tema kopplingar, så det var min första tanke med men beter sig olja så mycket på temperaturskiftningar?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

husqvarna_med_sthil  
#463384 Jag kan ha problem med tryck i kopplingarna men det brukar räcka med en kraftansträngning på den första sedan går resten dit lätt.

Nu är iaf jag klar med service av traktor och vagn... det var lite fix men skönt det är gjort. Tog undan lite ris efter en Rönn som blåst ner och provkörde lite mest för skojs skull och allt fungerar som det ska. Nu blir det lite roligare skruvning framöver, led arbetsljus och så tänkte jag installera en bättre ljudanläggning.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#463394 Detta är ett vanligt fenomen på snabbkopplingar.
Kopplar man från redskapet när det är kallt för att sedan koppla på igen vid betydligt varmare väderlek så blir det ganska högt tryck i slangarna vilket gör att fenomenet du beskriver uppstår. Inträffar också om slangen kopplas loss under tryck, så det är viktigt att allt är trycklöst innan slangen kopplas ur. I extremfall kan det bli så högt tryck att man måste skruva isär lite på kopplingen för att släppa trycket. Exempelvis om man kopplar loss en hydraulisk toppstång i januari vid -10°C kallt och sedan skall koppla på den igen i Juni när det är +25°C varmt.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Suzuki Hasse  
#464703 Nu har jag fått igång min present från jens :d lite små saker som ska bytas bara sen är den klar för skogen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#464743 Ser ju riktigt snygg ut, "SuzukiHasse"
Bättre nu än när jag skickade den :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Suzuki Hasse  
#464751 Nytt svärd och kedja är beställt och olje lock. Den kommer få gå vidare till en kamrat som fråga om jag hade någon gammal såg över så får hoppas han blir nöjd. Tack igen Jens det är kul när man kan rädda en gammal såg och förmedla vidare :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

machonisti  
#464865 Båten stannade igår. Vi hade gäster så fixet lämnades till idag.
Gick in i båten.
Satte den i gungning.
Mycket kluck från tanken.
Tom tank fastän mätaren visar fullt. :lol:
Vilken service!
Hälla i diesel, pumpa och starta.
Gillar när det är enkelt :-BD

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#464917 För mig är det de senaste 2 veckornas kvällsjobb som är över. Jag har polerat bort 17 års flygrost från min lika gamla Silverado!
I flera år har jag tittat på det allt tätare sandpapper som lacken mest liknat när bilen har tvättats före besiktningen .
Ca 15 tim med Autosol flytande rubbning/polish har gett en bil i en färgton som de säkert hade från början men som jag har glömt.
En god vän i grannbyn och jag kunde på eftermiddagen jämföra min gamla polerade pärla med hans 2 år gamla Amarok. Lacken på VW-n är en smärre katastrof. Stora färgsläpp vid dörrhandtag, nerkanten på dörrar och allt med redan påbörjad rost där lacken har släppt. Uppfyller inte rostskyddsgarantin och ingen goodwill ska bilägaren räkna med! Han lär dessutom inte vara ensam med detta problem. Någon här som också är drabbad kan berätta om bemötandet?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#464958 Men för höge farao, vi måste ju få se bilder på ekipaget!

bgl skrev:Jag har polerat bort 17 års flygrost från min lika gamla Silverado!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

totte  
#464959
machonisti skrev:.
Tom tank fastän mätaren visar fullt. :lol:
:-BD


Lite mätarservice kanske?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#464998 Tyvärr @totte, jag försökte nyss med telefonkameran men bilen är så blank att bilden blev suddig/dålig.
Snart får jag en bättre kamera, då återkommer jag med förhoppningsvis en god bild på pärlan!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

machonisti  
#465715
totte skrev:
machonisti skrev:.
Tom tank fastän mätaren visar fullt. :lol:
:-BD


Lite mätarservice kanske?

Eller gamla hederliga metoden med "mätsticka".
Nävret av en videkvist och doppa i tankhålet. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#465716
Med fredagshälsning till @totte, inte den tänkta kameran men ändå blänker det väl lite grann!?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).