Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307930 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438340 Haha just en Hydrema 807 ja, innehåller nu en perkins 4.248 som nu har samma ventilspel på 8 ventiler, var nog bara 0.10 på en innan och 0.40 drygt på resten när de ska var 0.30.
Hade ett metalliskt oljud från nånstans mellan motor o converter som jg börjat bli smyg för, o nu hittade jag en värmeplåt som skulle sitta under ljuddämparen som var lös inskjuten under hydraltanken :D

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

alias  
#438342
gnisten83 skrev:Haha just en Hydrema 807 ja, innehåller nu en perkins 4.248 som nu har samma ventilspel på 8 ventiler, var nog bara 0.10 på en innan och 0.40 drygt på resten när de ska var 0.30.
Hade ett metalliskt oljud från nånstans mellan motor o converter som jg börjat bli smyg för, o nu hittade jag en värmeplåt som skulle sitta under ljuddämparen som var lös inskjuten under hydraltanken :D


Anar jag en viss grad av lättnad över missljudets karaktär (säger någon converter till mig så låter det dyrt att laga i mina öron - är det så illa eller onödig oro?)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438345 Billigt är de väl inte, förutom turbinen sitter där några plantväxlar med tillhörande hydralstyrda lammelpaket till de olika växelstegen.
I dessa gamla finns ingen elektronik för automatisk växling som tackar för sig utan bara elstyrt via en manuell spak.

De är nog frisk i lådan o turbinen för kommer hyvsat snabbt upp fart men motorn känns trött jämfört med traktorn och med bara 4 steg så blir de stora hopp mellan 2a o 3an tex

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

oskarhoffmann  
#438350 Upp täkte idag när jag skulle serva husqvarna sågen att kastskyddet hade gått sönder i enna fästet :cry: det är ingen som har en husqvarna 350 eller 346 liggandes som vill sälja kastkyddet?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#438355 :lol: :lol: :lol: Just ja det var en Hydrema

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438357 De första 2 bokstäverna var iaf rätt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#438418 Gubben var arg för den nästan nya kedjan gick inte att få i spår på svärdet.



Har du haft kedjeavhopp, frågade jag :wink:

Fixade med flatfil på några minuter, och senn fick jag
serva svärd och slipa kedjan.
Han blev nögd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#440584 Börjat skruva på bromsorna på en boggislepvagn jag har fått.
När man inte har kran, får man lyfta lite i taget.
La vagnen upp - ner, så jag kan komma till och byta alla fyra bromswirorna.
Dom var totalt fastrostade, och jag har redan köpt fyra nya däck. Gubben som har
haft vagnen, körde så länge det gick, så två av däcken var bara trasor :surp:



Använde en liten talja samt två massavedsbitar i snuandet.



Tänkte att bromsar och hjullager var kassa, men allt var
bra, och blir bättre med lite nytt fett och nya wirar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440609 Då har du de roliga att justera ihop dom så de går att backa med släpen med :wink:
Tur att de finns bra beskrivningar av de på nätet, annars hade jag inte gett mej på att byta på ena strulande axeln på sambons Ifor Williams

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#440635
gnisten83 skrev:Då har du de roliga att justera ihop dom så de går att backa med släpen med :wink:
Tur att de finns bra beskrivningar av de på nätet, annars hade jag inte gett mej på att byta på ena strulande axeln på sambons Ifor Williams

Det är inte minst därför jag har vändt vagnen upp ner. Mycket snabbare med justering då. :wink:
Har haft nog med jobbande under en vagn på rygg med skit som hamnar i
ögonen och förflytningar som känns i ryggen morron efter :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440640
JensSkoog skrev:
gnisten83 skrev:Då har du de roliga att justera ihop dom så de går att backa med släpen med :wink:
Tur att de finns bra beskrivningar av de på nätet, annars hade jag inte gett mej på att byta på ena strulande axeln på sambons Ifor Williams

Det är inte minst därför jag har vändt vagnen upp ner. Mycket snabbare med justering då. :wink:
Har haft nog med jobbande under en vagn på rygg med skit som hamnar i
ögonen och förflytningar som känns i ryggen morron efter :mrgreen:

Lite lättare med en flaksläp än en hästsläp o lägga den på rygg :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440758 Ifor Williams har väldigt bra bromsar. På förra hästsläpet vi hade rörde vi dem inte på 10 år. Men var alltid noga med att dra fram släpet lite innan parkering så bromsarna inte ligger an.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440809 Ifor har lite olika axlar på sina släpar, både 4 o 5 bultade fälgar, och på sambons hade bromsband släppt från bromsskon av någon anledning.
Kanske frusit fast nångång vad vet jag.
Nu är dom bra efter bytet, dock är det en tung vagn tom, med över 900kg i tomvikt

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#441480 I kväll har jag körd häcksaxknivar i slipen. Tog mig lite tid att lära, men nu funkar det hyfsad.





Värsta är att man måste skruva isär, och då har man dom här
rull-lagren som så gärna vil hoppa ur och bli borta :oops:
Vet det så väl, men jag tappade bort ett par rullar, så nu får jag vänta på nya :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#441618 Sparade ca 1600kr genom att svetsa plast-huvarna till hyttventilatioen istället för att köpa nya. Nu är det bara filter som saknas. Begriper inte varför någon tidigare ägare rivit ut filtren utan att sätta i nya. En lödkolv med låga watt (30w) och buntband som fyllnadsmaterial funkade ganska bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).