Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307785 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#432231 Fixa till den så gubben får uppleva hur en pigg Jonsered ska gå. :wink:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Jonsered CS2100

traktorz  
#432240 CS2100-serien av Jonsered stod på toppen med kvalitet och prestanda, innan de avgasrenade friskluftsmotorernas intåg kom. Mycket lättmekade och fortfarande med god reservdelstillgång.
Se till att förgasarstosen och ljuddämparen är korrekt fastsatta. Byt impulsslangen när allt ändå är isärtaget.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#432320
traktorz skrev:CS2100-serien av Jonsered stod på toppen med kvalitet och prestanda, innan de avgasrenade friskluftsmotorernas intåg kom. Mycket lättmekade och fortfarande med god reservdelstillgång.
Se till att förgasarstosen och ljuddämparen är korrekt fastsatta. Byt impulsslangen när allt ändå är isärtaget.
Erre skrev:Fixa till den så gubben får uppleva hur en pigg Jonsered ska gå. :wink:

Får ge dom ett pris på jobbet innan jag tar fat.

Anar mig at den gubben är snål som den fula själv och efter
att jag fick se stubbarna där han har kapat några halvstora
träd, tänker jag att han inte skulle ha såg als :mrgreen:

Blir ju ett jobb bara att göra den ren, men den ger bränsle
och har bra gnista, så det lovar ju bra. Svärd och kedja är
slut, och det kostar ju ochså, isär för dom som tänker att
billigsvärd och kedjor från Biltema eller Jula är topp! :surp:
Jag nekar att använda skiten på sågar jag lagar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

svampbob  
#432406 Erbjud att köpa sågen av honom för hälften av vad meec sågen kostade.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#432410
svampbob skrev:Erbjud att köpa sågen av honom för hälften av vad meec sågen kostade.

Om jag berättar för honom vad det vil kosta, och reknar full timpenning (som jag
sällan gör på gamla sågar), så tänker jag att han säger: "Släng skiten. Meec'en
är mycket bättre!" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Ola63  
#432564 Farsan brukade fråga, kan du inte justera in förgasaren till mig, svarade alltid att du kan börja med att blåsa rent filter och hela sågen så går den nog bättre.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#432754
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:Erbjud att köpa sågen av honom för hälften av vad meec sågen kostade.

Om jag berättar för honom vad det vil kosta, och reknar full timpenning (som jag
sällan gör på gamla sågar), så tänker jag att han säger: "Släng skiten. Meec'en
är mycket bättre!" :lol:

Pratade med hans fruntimmer på fånen idag, och hon sa: "Släng den - inte värd
att kosta något på en så tung och svårstartad såg! Han är jättenögd med "Meecen" :surp:

Får höra vad gubben själv säger, men det anar mig att jag har en
Jonsered 2141 att donera till någon som behöver den :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Suzuki Hasse  
#432766
JensSkoog skrev:
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:Erbjud att köpa sågen av honom för hälften av vad meec sågen kostade.

Om jag berättar för honom vad det vil kosta, och reknar full timpenning (som jag
sällan gör på gamla sågar), så tänker jag att han säger: "Släng skiten. Meec'en
är mycket bättre!" :lol:

Pratade med hans fruntimmer på fånen idag, och hon sa: "Släng den - inte värd
att kosta något på en så tung och svårstartad såg! Han är jättenögd med "Meecen" :surp:

Får höra vad gubben själv säger, men det anar mig att jag har en
Jonsered 2141 att donera till någon som behöver den :wink:

Vad vill du ha för sågen ? Jag är intresserad

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#432772
Suzuki Hasse skrev:Vad vill du ha för sågen ? Jag är intresserad


Om inte gubben gör om vad fruntimmeret har beslutat, så skickar jag den till dig
när jag kommer över fjorden igen. Skicka mig ett PM med adress och tlf.
Kostar noll! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433121
Ola63 skrev:Farsan brukade fråga, kan du inte justera in förgasaren till mig, svarade alltid att du kan börja med att blåsa rent filter och hela sågen så går den nog bättre.


Just det där är en stor anledning till att det är begränsare på skruvarna idag, mången gubbe som har "justerat lite" och sen kräver att garantin ska täcka den skurna kolven. Så du har helt rätt inställning!

För att hålla mig till tråden så blev dagens service något man väldigt sällan gör. Eller aldrig rättare sagt :oops:
Har en liten garagedomkraft som har läckt i pumpkolven under ganska lång tid, det är nog en billig slit- o slängdomkraft, ett snäpp större än de billigaste. Den är grön med gult bärhandtag. Har tidigare fyllt på olja när den slutat lyfta högt nog men idag tog jag tag i saken.

Bytte o-ring på den, fyllde på olja och försökte lufta men utan framgång.
Slutade med att jag petade på hatten till påfyllningen så att luften pös ut, med domkraften i högsta läget. Fick upprepa några gånger innan det blev bra.
Nu lyfter den helt plötsligt hela vägen upp och utan att lämna en pöl under sig :roll:
När jag ändå var igång så tog jag av hjulen och smorde lite, de svängbara småhjulen var helt knastertorra.

Skulle vilja ha en större domkraft men de är ju så jäkla dyra, får hålla till godo med den här ett tag till.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Qkeeper  
#433406 Dags att byta bussningarna till boogien. Efter en massa värmande å bankande så släppte iaf låsringen tillslut sen var det 1h bankande för å få ut de 4 kopparbussningarna. Tyvärr inga bilder på de gamla bussningarna men kan säga att ja förstår varför det har glappat endel 8)
Demonterat

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#433417 Lägger upp det här med.

Bytte bränsleslang på en motorsåg.
Limmade ihop den nya med den gamla och drog på så sätt igenom den nya med hjälp av den gamla.

Tog bort tanklock, toppkåpa och luftfilter.
Det var allt som behövdes.




Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#433422 Jag brukar skicka ner en najtråd och ut genom tanken, men det hade inte funkat lika bra på den där släta slangen förstås :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#433429 Den där var smart, "Erre" :-BD

Kan vara ett riktigt skitjobb på några sågar, med stela fingrar och
ord som inte gör sig i skrift när slangen ska dras genom. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#433432
JensSkoog skrev:Den där var smart, "Erre" :-BD

Kan vara ett riktigt skitjobb på några sågar, med stela fingrar och
ord som inte gör sig i skrift när slangen ska dras genom. :mrgreen:


Tackar.
Kommer inte ihåg om jag läst det någonstans eller hört om det.
Var bara en tanke som kom upp, så jag testar väl tänkte jag.

Absolut. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).