Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307956 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#485177


Märkligt hur det strömmar på med HVA sågar nu :surp:

Den här 240'an dök upp idag, och behöver lite eftersyn, och senn
får jag lära bort lite om kedjestramning :mrgreen:

Är ju en bra såg, men den där verktygslösa kedjestrammaren är ingen höjdare. :roll:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492256 Efter en längre tids svordomar över att hästsläpet går tungt efter bilen och när jag justerat på bromsarna några gånger....
Bromsverkan har de inte varit fel på men de vill inte släppa riktigt hur man än justerat så blir de fel efter en bromsning.
Alla 4 vajrarna saknade gummitätningen mot höljet o höljet nästan sönderskavda mot axeln.
Nya vajrar är på plats så nu ska de bli ordning på torpet :mrgreen:
Konstigt att de gått alls...

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#492263 Bra gnisten. :-bd
Är inte kul med bromsproblem på stora vagnar så här i halkan.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492265 Har bytt bromsbackar på bägge axlarna innan då bandband släppt från backarna o låst bromsarna när man backar.
Nu blir de nästan heltenoverat :D

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#492267
gnisten83 skrev:Har bytt bromsbackar på bägge axlarna innan då bandband släppt från backarna o låst bromsarna när man backar.
Nu blir de nästan heltenoverat :D

Hehe. Låter som det var dags för helrenovering. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492274 Klart den är nästan 14år o rullat en hel del innan.
En fördel med Ifor Williams är de iaf inte har golv av plywood som ruttnar bort utan aluminiumprofiler och dom är lika fina

Användarvisningsbild

Dagens Service

Stampep  
#492364 Blev en ny Oljepump+drev på 350in idag så nu har man 2 fungerande sågar igen, bra att ha ibland[emoji12]

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Axl  
#494008 Bytte stift och luftfilter på motorsågen. Köpte den beg 2006 och har inte gjort mer service än gjort rent luftfiltret och bytt svärd + kedja. Tycker det är rätt bra, har ändå kört årsveden och lite levvirke nästan varje år. Satte i ny startfjäder i röjsågen. Det är samma med den, har gått i princip utan service sen 2005.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Axl  
#494246 Man ska tydligen inte tycka att något är bra... Sågen la av igår. Den startade och gick en stund sen dog den, ett par startförsök gick hyfsat men sen var det heldött. Verkar vara bränslerelaterat. Ska jag börja med att byta filter i tanken?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Amatörhuggare 62  
#494247 Filter tanken.
Och kolla slangen, mellan tank å förgasare.
Dom kan bli för gamla.
Och otäta. Då blir d tjyvluft.

Även luftning tank . Vakuum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#494333 Min gamla F9:a trollar bort drygt 1 liter kylarvätska om dan, men bara vissa dagar. Inget läckage syns och ingen ökning eller färgförändring av motoroljan. Börjat vänja mig vid tanken att lyfta toppen och titta efter.
Jag berättade om problemet idag för en klurig bekant som direkt sa att all undersökning av kylarvätskeförlust börjar med att kontrollera och smörja upp locket på expansionskärlet! Övertryck ska kunna ta mystiska vägar, tydligen även i topplockspackningen. Jag har gjort som han sa, är det någon annan som vet något om detta eller fått samma råd?

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Axl  
#494629
Axl skrev:Man ska tydligen inte tycka att något är bra... Sågen la av igår. Den startade och gick en stund sen dog den, ett par startförsök gick hyfsat men sen var det heldött. Verkar vara bränslerelaterat. Ska jag börja med att byta filter i tanken?


Provade igen idag. Den startade fint och gick någon minut sen dog den plötsligt. Kan det vara så att det är nästan stopp i filtret och att det fylls med soppa när sågen får stå?

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JohannesG  
#494630 Prova att blåsa ur filtret med tryckluft. Brukar fungera en stund.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

bgl  
#495259 Jag har ju egna, ej lösta glykolproblem, men i går hjäpte jag en bekant med något som kunde gått mycket illa.
Jag passerade just när dom hade bytt en kylarslang och återfyllde kylarvätskan. Jag reagerade direkt på att den såg alltför blaskig ut och frågade hur mycket den var utspädd. Bara med lika mycket vatten som vanligt blev svaret. Jag misstrodde och tyckte att dom kunde kolla fryspunkten. På förmiddagen idag ringde maskinägaren och var mycket tacksam för min ihärdiga kommentar. Dom hade köpt färdigblandad kylarvätska utan att fatta det, hällt i lika mycket vatten som vanligt, och fick en blandning som inte klarar mycket mer än -12 grader!

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#495281 Jo det där är lite lurigt, men har för mej att det ska vara ganska ofarligt just i "frysa sönder" perspektiv, det klumpar sej/blir sörja efter -12 gr, men det ska nog vara redigt jättekallt om det ska frysa så det spränger.
Hursomhelst rätt är alltid bäst :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).