Verkstan

Dagens Service

1470 inlägg 307848 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

machonisti  
#411518
tallen100 skrev:Slaggar gör stockholmarna när dom sover :wink:
Jag känner inga licenssvetsare, bara mer eller mindre självlärda som faktiskt både kan svetsa och reparera utan utbildning, riktigt bra dessutom. Är man inte rädd för att prova och har intresse för saker så går det mesta riktigt bra att lära sej på egen hand, det är missarna man förhoppningsvis lär sej av.

Självlärda kan vara hur duktiga som helst men med prov är det säkrat, eller???

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Dagens Service

Robertberg  
#411534 För mig som är i hålgrävarbranschen, vet var Erre jobbar och dessutom läste namnet "Heatwork" i kombination med en massa slang så var det en ganska given gissning. Fastän jag aldrig sett eller jobbat med en sån apparat.
Ett dumperslass med kol som man lägger ut tio cm tjockt däremot :grin:

Men frågan om vad årsservicen omfattar kvarstår ännu :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411536
Erre skrev:
Robertberg skrev:Tjältiningsaggregat? :-?

Korrekt Robertberg!


Jag var inne på ogräsbekämpning. Det är modernt med hetvatten nuförtiden. :smile:

Men fick inte ihop det med bl.a svansen på ena bilden. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#411553
machonisti skrev:
tallen100 skrev:Slaggar gör stockholmarna när dom sover :wink:
Jag känner inga licenssvetsare, bara mer eller mindre självlärda som faktiskt både kan svetsa och reparera utan utbildning, riktigt bra dessutom. Är man inte rädd för att prova och har intresse för saker så går det mesta riktigt bra att lära sej på egen hand, det är missarna man förhoppningsvis lär sej av.

Självlärda kan vara hur duktiga som helst men med prov är det säkrat, eller???

Finns behovet av ett papper med en kråka på för att kunna visa folk eller sej själv hur skicklig man är, så absolut.

Jag är säkert dum och korkad men för mej står en "outbildad allkonstnär" som löser det mesta på sitt eget vis ofta med stor skicklighet mycket högre i kurs än någon med fin titel som går med näsan i vädret (alla går förstås inte med näsan i vädret :mrgreen: ). Och nu syftade jag inte enbart på svetsare, utan i allmänhet :wink: .
Vad jag egentligen menar är att en titel/utbildning säger inte mej särskilt mycket, många gånger är det "han" med dyslexi som är geniet.
Senast redigerad av tallen100 lör 08 okt 2016, 02:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

tallen100  
#411565
Vedmaskin skrev:
Erre skrev:
Robertberg skrev:Tjältiningsaggregat? :-?

Korrekt Robertberg!


Jag var inne på ogräsbekämpning. Det är modernt med hetvatten nuförtiden. :smile:

Men fick inte ihop det med bl.a svansen på ena bilden. :wink:

Jag var inne på en sån här... vad det nu heter.. att tina vägtrummor med :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

traktorz  
#411577
tallen100 skrev:
machonisti skrev:
tallen100 skrev:Slaggar gör stockholmarna när dom sover :wink:
Jag känner inga licenssvetsare, bara mer eller mindre självlärda som faktiskt både kan svetsa och reparera utan utbildning, riktigt bra dessutom. Är man inte rädd för att prova och har intresse för saker så går det mesta riktigt bra att lära sej på egen hand, det är missarna man förhoppningsvis lär sej av.

Självlärda kan vara hur duktiga som helst men med prov är det säkrat, eller???

Finns behovet av ett papper med en kråka på för att kunna visa folk eller sej själv hur skicklig man är, så absolut.

Jag är säkert dum och korkad men för mej står en "outbildad allkonstnär" som löser det mesta på sitt eget vis ofta med stor skicklighet mycket högre i kurs än någon med fin titel som går med näsan i vädret (alla går förstås inte med näsan i vädret :mrgreen: ). Och nu syftade jag inte enbart på svetsare, utan i allmänhet :wink: .
Vad jag egentligen menar är att en titel/utbildning säger inte mej särskilt mycket, många gånger är det "han" med dyslexi som är geniet.


Så är det säkert, när man ser till utförandet.
Men i vissa fall, såsom vid certifieringar, behövs en kråka på ett papper.
Ta till exempel Motorsågskörkortet.

Tillbaka till svetsning, är självlärd (autodidakt) förutom en viss obligatorisk skolpraktik i gymnasiet. Behövde sedemera se och lära, för att komma upp en nivå, lärlingspraktik är nyttigt. Lantbrukare, skogsägare behöver förr eller senare alltid något som ska svetsas, kan vara allt från ett sprucket yxhuvud till en lunningskälke.

Många i min närhet har en svets, men drar sig ändå för att svetsa själv. Saknar kanske skyddsgas, eller förvarar kanske inte elektroderna på tillräckligt torrt ställe. Men som tur är, finns tillgång till de som verkligen är erkänt skickliga och erfarna.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

svampbob  
#411583
Erre skrev:
Robertberg skrev:Tjältiningsaggregat? :-?

Korrekt Robertberg!


Finns dom så långt söder ut? Här uppe brukar dom vara hårdvaluta efter jul. Att tina med kol går snabbare men det börjar vara förbjudet på många ställen med öppen låga.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#412136


Finns där ett liv efter det här :wink:
En kund kom med några sågkedjor, som alltid illa stenkörda, och den här klyvyxan. :surp:

Ville gärna ha den i skick, så här har jag väl lite jobb, anar det mig.
Värsta är ju att när jag nu vänder huvudet rätt väg, slipar bort "skägg" och
svetsar lite på nacken, så kan jag inte ta mer än för ordinari
slipning - timespris skulle bli rent för mycket och det är ju extra
trevligt med gamla prylar som får nytt liv :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

JensSkoog  
#413230 Körd några kedjor för en kund, en bra kund får man säga, eftersom han och hans
två söner hela tiden sågar genom och ner i mark eller sten :mrgreen:



Bästa som kan sägas är att de använder skyddsutstyr i sågandet :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#413244
JensSkoog skrev:en bra kund får man säga, eftersom han och hans
två söner hela tiden sågar genom och ner i mark eller sten :mrgreen:

Haha. Du är en riktigt affärsman Jens!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens Service

husqvarna_med_sthil  
#413272 Att laga sina grejer... idag länkarmsfäste sambons Ford. Riva isär, skära till plåt, svetsa, måla och besikta. Jag hann till precis efter skära till plåt, imorgon fortsätter arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

machonisti  
#413914 Min älskling började droppa igår kväll!

Mörkret var i antågande och min syn är inte längre vad den varit.

I morse tog jag med en bahcohylssats och en o-ringsserie från biltema.
Efter en kvart var det fixat. Jag är helt förundrad över hur det kunde löpa så fint,
med tanke på att jag bara gissade och tänk att även o-ringarna passade!!

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Göt  
#413916
machonisti skrev:Min älskling började droppa igår kväll!
1477077228_003.jpg

Mörkret var i antågande och min syn är inte längre vad den varit.

I morse tog jag med en bahcohylssats och en o-ringsserie från biltema.
Efter en kvart var det fixat. Jag är helt förundrad över hur det kunde löpa så fint,
med tanke på att jag bara gissade och tänk att även o-ringarna passade!!


Vilket flyt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Erre  
#413919 En fjose ska ha tur!

Brukar jag få höra när man sätter felet med en gång. :wink: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Vardon  
#413930 Det här får vi igen brukar jag säga... :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).