Verkstan

Hur ska man bygga en stockklyv?

54 inlägg 25717 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

gamla drängen1964  
#343447 En bekant har byggt en klyv av en Valmet 702 med en kolv från en sop komprimatorer ,den klyver över 3 meter

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#343734 En sån här I balk vore väl lämplig som stockränna för en "hjullastarklyv"?
Drygt 6 meter lång och jag får köpa den för kilopris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Göt  
#343781
Kse skrev:En sån här I balk vore väl lämplig som stockränna för en "hjullastarklyv"?
Drygt 6 meter lång och jag får köpa den för kilopris.
1443427510_image.jpg


Ser väl helt perfekt ut \M/

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#343820 Nu gäller det att få en ordentlig klyvkniv, funkar montro ett rejält skopstål?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Fredrik Reuter  
#343827 Hej,
Det tror jag säkert det gör, kanske inte enkelslipad dock?
Denna DIY vill vi ha videogenomgång på sedan! :-BD

Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Robertberg  
#343830 Begagnade plogstål från snöblad ska funka bra som kniv! Kanske svetsa ihop tre stycken för stabilitetens skull, sätter man det mittersta lite förskjutet framåt så har man redan början till en egg. ¡!¡

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#343835 Sedan är ju frågan hur man ska förankra fanskapet i backen, lär ju till att vara rejält om det ska hålla för en L90.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Hammaren  
#343955 Jag var och fällde övergrova träd som skulle flisas, det löstes med en grävmaskin med en omgjord tjälkrok till klyvkniv,
sedan tryckte han stocken mot schaktbladet, funkade faktiskt bra.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344047 Balk inhandlad, råkade följa med en specialskopa med stora BM fästet som annars hade åkt till smältverket.
Tyckte det var lite onödigt och tog med den oxå för 1 krona kilot, men det är en annan historia.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Hema  
#344051 Kul! Alltid kul att hitta fynd bland allt skrot.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

totte  
#344098 Jaha, då är det väl att gräva ett rejält hål i backen, fylla med betong med ingjutna fästen för balken. Eller att hamra ner en fyrameterspåle eller nåt sånt för att hålla emot.

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344174 Funderade på nån sån lösning, alltså att gräva ner en stock i backen.
Där var jag var och fyndade balken fanns även ett par rejäla körplåtar som jag tänkte hämta, en sån kan ju oxå vara en lösning.
Tanken är isf. att svetsa fast balken i en körplåt så att hjulastaren står på plåten när man klyver, då håller hjullastaren balken på plats med sin egen vikt.
Men det kanske inte är några större problem, i klippet som TheJo länkade till verkar det inte finnas nått som håller fast klyven.
Till klyvkniv tror jag ett enkelt skopstål duger, om det finns några "dubbelslipade" vet jag inte men även om den bara är slipad på ena sidan tror jag inte att det medför några problem.
Hittade den här lilla kilen idag, allt för bred för mina behov men är lite intressant ändå.
Någon som vet vad den är till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Hema  
#344176 Skoptand?

Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

Kse  
#344186 Tänkte nästa skriva att det inte är en skoptand men såklart kan det även vara det.
Just denna tand är till för att monteras på en hyggseplog, han som jag hyr flisplanen av hade ett av dom sista ekipagen som hyggesplöjde i Sverige. Sista plogen gick tyvärr till smältverket för ca tio år sedan, finns dock "lite spår" :lol: kvar än av plöjningen bla. lite däck, en hjulaxel och några tänder.
Man kanske borde skicka tanden till skogsmuseet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ska man bygga en stockklyv?

stegmaster  
#344188 Synd at du finns så langt bort, annars kunne du fått dette klyvkrysset gratis.
Som syns så gav bottendelen upp efter 10 års hårdt arbete.
Har faktisk funderat själv på om jag skulle bygg en enkel klyv av den til at sätta på grävaren för at klyva övergrovt (över 50cm dim.)
Har et S-40 fäste liggandet, even en grov balk, så saknar egentlig bara en kolv.
Oavsett, lycka til, interessant tråd at följa detta. :-BD







Något liknandet detta.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).