Verkstan

Ladda batteri i myrstack?

16 inlägg 9532 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ladda batteri i myrstack?

Fredrik Reuter  
#339635 Har precis läst ut den Finska boken "Bakom Röda armens linjer", översatt till Svenska bör kanske nämnas.

Den handlar i alla fall om om sk fjärrtrupper, elitmilitärer som släpps av bakom fronten i andra Världskrigets slut.

Det som var lite extra intressant var att det berättades om att patrullerna grävde ner batterierna i myrstackar på kvällarna. På morgonen hade laddats och kunde användas för kodade radiomeddelande med högkvarteret.

Gissar att detta var blybatterier med syra, men frågan är: hur kan batterierna laddas med hjälp av myror och myrstack?
Har det att göra med myrsyra?

Någon som vågar ge sig på en kvalificerad?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

Jeep  
#339643 Skulle gissa att det helt enkelt handlade om värme. Klart varmare i myrstacken än i -40C ute...
Svårt att se någon annan förklaring, men det kanske kommer...

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

totte  
#339646 Det bör vara förklaringen, finns inget som kan ladda nåt i en myrstack, men äldre batterier var oftast mycket känsliga för kyla. Batterierna blev alltså inte laddade, men tack vare uppvärmingen så kunde man få ut lite mer kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

Göt  
#339647 eller ska något at göra med Voltas stapel att göra låter lite otroligt men.... :geek:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Voltas_stapel

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

totte  
#339648 Nej, om dom inte samtidigt grävde ner en stapel av zink och kopparskivor, eller andra galvaniskt skilda metaller. Myrsyran skulle i teorin kunna funka som elektrolyt, men utan arrangemaget av metallskivor är det helt enkelt inte möjligt.

Avatar Fallback

Re: Ladda batteri i myrstack?

Hema  
#339680
totte skrev:Nej, om dom inte samtidigt grävde ner en stapel av zink och kopparskivor, eller andra galvaniskt skilda metaller. Myrsyran skulle i teorin kunna funka som elektrolyt, men utan arrangemaget av metallskivor är det helt enkelt inte möjligt.

Men va inte sådan. Ingenting är omöjligt, bara man vill och tänker positivt! ;) :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

bodaedet  
#339681 Det omöjliga tar bara lite längre tid[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

Fredrik Reuter  
#339685 Nej, det måste ha något att göra med myrsyra som elektrolyt ... måste! :-BD

Dret också som vi säger i Värmland, jag tänkte en lååång tråd med kemi ... inte värme! =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

totte  
#339687
Hema skrev:
totte skrev:Nej, om dom inte samtidigt grävde ner en stapel av zink och kopparskivor, eller andra galvaniskt skilda metaller. Myrsyran skulle i teorin kunna funka som elektrolyt, men utan arrangemaget av metallskivor är det helt enkelt inte möjligt.

Men va inte sådan. Ingenting är omöjligt, bara man vill och tänker positivt! ;) :lol:


Räcker inte, batteriet har en negativ pol också, måste tänka både postivt och negativt. Känner mig int laddad nog för det, verkar som jag har ett klart inre motstånd där.

Men prova att ösa en myrstack i en zinkbalja och så stoppa ner ett rejält kopparrör i mitten. Borde röra om i myrstacken i alla fall. Myrorna tycker nog det är negativt, och om du ser positivt på det så kanske det blir spännande.

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

sundelius  
#339688 :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Ladda batteri i myrstack?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339707 :)

Avatar Fallback

Re: Ladda batteri i myrstack?

jannee  
#339708 När det gäller finnar slutar man aldrig förvåna sig, de kan och är betydligt smartare än man kan ana.
Är inget som går upp mot finsk Sisu. :grin:
De har bl.a. skyddat oss från ryssarna i århundraden (med lite hjälp av några oförskräckta svenskar).
Dock gjorde de ett avgörande stort misstag - röstade ja för euron, p.g.a.d. gjorde Sverige samma misstag. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

Göt  
#339736 verkade bli lite laddad stämning här =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Sv: Ladda batteri i myrstack?

Fredrik Reuter  
#340039 Hej,
Jag ger mig inte.
Tror nog finnarna skruvade av locken på batterierna innan de åkte ner i myrstacken... =))

http://webbpublicering.umu.se/ViewPage. ... tId=216307

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ladda batteri i myrstack?

Göt  
#340046 Är undersökningen publicerad. :mrgreen: i såna fall så borde man kunna göra om undersökningen och det skall fungera flera gånger.


Vem har skrivit boken som du refererade till från början :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).