Verkstan

Positionsljus på traktorsläp

10 inlägg 6588 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Positionsljus på traktorsläp

mliljedl1981  
#337226 Hej,

Jag har byggt ett släp att dra efter traktor, och då behövs positionsljus och sidomarkeringar, släpet är i nuläget 2,59m brett eftersom jag förstått att maxbredden är 2,60 på ett traktorsläp.
Men om jag nu sätter dit dessa sidomarkeringar som sticker ut ytterligare 8cm på varje sida så kommer ju totalbredden att överskrida 2,60.

Är det någon som vet vad som egentligen gäller i detta fall? Om positionsljusen inte räknas till släpets bredd? Eller är jag tvungen att leta efter ljus som är 5mm tjocka?

Martin



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Positionsljus på traktorsläp

ÅsaNisse  
#337230 En bild skulle underlätta. Vanligast är ju att man monterar sidomarkeringsljus under flakkanten och positionsljus på framstammens ytterhörn. Då är det inget som sticker utanför

Avatar Fallback

Re: Positionsljus på traktorsläp

jannee  
#337231 Montera dem på plastband som nitas - bultas fast i kantlinan, många lastbilssläp har på detta sätt.

Användarvisningsbild

Re: Positionsljus på traktorsläp

mliljedl1981  
#337233 Det rör sig inte om något vanligt släp snarare en husvagn
Bild


Det är alltså dessa
Bild
som jag tänkte sätta i hörnen, som är problemet. Dom vanliga positions ljusen klarar nog sig inom breddgränsen.

Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Positionsljus på traktorsläp

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337237 Häftigt bygge. :-BD

Avatar Fallback

Re: Positionsljus på traktorsläp

opekka  
#337243 Häng dom i hörnens underkant. På sidorna kan du tejpa orangea reflexer.

Användarvisningsbild

Re: Positionsljus på traktorsläp

mliljedl1981  
#337244 För er som undrar vad det är, det är ett observatorium på hjul, det bakre taket går att rulla bort och väggarna vikas ner på mitten, så man kommer åt himlen bättre med teleskopet.

Att sätta dom under kanten har jag inte tänkt på att man kan göra, :-o så det skulle ju funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Positionsljus på traktorsläp

Vardon  
#337251 Jag hade nog oavsett regler satsat på att sätta ljusen under huset. Det ser inte riktigt ut som en terrängvagn så den minskade markfrigången kan nog accepteras och då slipper du köra sönder lyktor när du svänger.

Användarvisningsbild

Re: Positionsljus på traktorsläp

johan eriksson  
#338092 Belysning, hållare för belysning, speglar och en del annat räknas inte in i fordonets bredd och längd.

Utdrag ur åkerihandboken.

Avatar Fallback

Re: Positionsljus på traktorsläp

jannee  
#338107 Johan Eriksson har helt rätt men..... allt som dock är utanför 260 cm måste vara fjäderupphängt = måste kunna vikas på det ena eller andra sättet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).