Verkstan

Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

463 inlägg 223658 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

granqvist  
#384348
johan83 skrev:
granqvist skrev:Nu har jag kollat filmerna och kan bara gratulera till fina byggen. Har säker varit en hel del planeras att få stål och hydraulik att fungera ihop. Ni har ju inte så värst kuperat, men efter ha orienterat i Närpesskogarna en del är jag övertygad om att vagnsdrigt behövs. Det är verkligen stenigt ställvis där bland all getpors. Johan83 är det manuellhuggen björk du kör i senaste videoklippet?


Tackar! Nog har det varit lite funderingar och en massa jobb att bygga två vagnar.
Det är nog lite olik terräng i Närpes, här i Tjärlax där jag håller hus så är det ganska besvärlig terräng.
Om du har orienterat i Närpes har du garanterat orienterat i just Tjärlax :wink:
Japp! Manuellt hugget.
Huggit bort skärm eller nästan mer ett björkbestånd för att friställa granar under. Det lämnar inget om man maskinhugger sånt.


Nu blev jag tvungen att dyka ner i kartmappen. Fsom långdistanskartan 2006 heter - Tjärlax :grin:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

linusbl  
#385957 Hur funkar drivningen är det en eller två farter eller är den synkroniserad med traktorns fart? :-?

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#385959 en växel som är cirka 2-4km/h beroende på gaspådrag mellan tomgång och 1400rpm. funkar fint i Växel M2 på valtra.
Nästan steg är proportionell ventil med potensiometerratt i hytten från 0-100%.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Norske_Trond  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392802 Kom tilfaldig over en annons i går , vet dere lurte på band : http://m.blocket.se/Vasternorrland/Bogg ... 733881.htm

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Erre  
#399478 Är lika imponerand varje gång jag läser denna tråd!! \M/ \M/
Hoppas allt blev som ni ville och att ni är riktigt nöjda med era vagnar.

Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Solver  
#403191 Riktigt bra jobbat av er, vilka byggen!! Imponerad och inspirerad! :)

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#428985 Längesen sist vi skrev här!

Har nu monterat klipp på vagnen och kedjor!






   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#431642 Har inte tänkt på det förut, men såg nu att ni har kraftöverföringsaxel mellan pump och traktor. Vad är anledningen till att ni använder K-axel och inte hänger pumpen direkt på tappen? Funderar själv över hur jag skall göra på ett kommande projekt.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#431701 En pump och massa slangar på dragbommen är väldigt utsatta för grenar å sly som kommer upp å ger ordentligt med stryk.

K axel om med vidvinkel i båda ändarna är nog inget handikapp alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

halvproffs  
#431704
Mannfolk skrev:En pump och massa slangar på dragbommen är väldigt utsatta för grenar å sly som kommer upp å ger ordentligt med stryk.


Usch, skräm mig inte sådär! Så har jag haft i många år men det har aldrig hänt något. Peppar, peppar.

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#431712 Även denna vagn är störande på sitt vis. Båda sidorna av bommen finns det mellanrum där styrcylinderna sitter. Där har det kommit flera gånger in gigantiska tall grenar som river loss kopplingarna så de börja läcka olja. Vet inte hur man skall lösa det. Som man kan se så är det byggd me flit så liten öppning som möjlit...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

alias  
#431716
Mannfolk skrev:Även denna vagn är störande på sitt vis. Båda sidorna av bommen finns det mellanrum där styrcylinderna sitter. Där har det kommit flera gånger in gigantiska tall grenar som river loss kopplingarna så de börja läcka olja. Vet inte hur man skall lösa det. Som man kan se så är det byggd me flit så liten öppning som möjlit...


Det går inte att lösa med en förlängd läpp framåt i godset som håller nedre delen av axeltappen till dragbommen (se röd färg) och en "kåpa" på var sida om dragbommen som skyddar glipan runt örat till kolvinfästningen (se grön färg)?



Bara mina fem ören...

Ber om ursäkt för mitt kladdiga försök till illustration, det går bara inte rita snyggt med musen i paint.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#431762 Okej, då är jag med på hur ni tänkt. :grin:
En del har pumpen på dragstången, men ni har den på själva vagnen. Bör ju sitta mer skyddat på vagnen men vilket ger bäst vinkel för K-axeln?

Någon skyddsplåt för ramstyrningen borde väl inte vara några problem för er att lösa. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

Mannfolk  
#431767 Jo men de måste se snyggt ut oxå skyddet! ;)

Vinkeln behöv nog inte vara så i linje med dubbel vidvinkel axel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny Skogsvagn på kommande Mannfolk & johan83

JohannesG  
#431811 Efter lite funderande kommer jag till slutsatsen att skillnaden mellan att ha pumpen på vagnen eller dragstången blir att på vagnen måste man ha vidvinkel i båda ändar av K-axeln. Sitter pumpen på dragstången behövs detta bara i änden som sitter på traktorn. Åtminstone om man bara tänker på de vinklar som blir när man svänger. Sedan är ju pumpen mer skyddad om den sitter inbyggd i vagnen som på er.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).