Verkstan

Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

16 inlägg 9709 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

LASSEBOSS  
#320768 Hejsan alla i Sverige !! har problem med fram och back som inte funkar , har bytt kablarna från kontaktdonet anndra sidan pumpen men det hjälpte inte !! har 4 volt på potesumetern som man ska ha , men drar jagj på mer så faller spänningen till noll . Tips önskas . Har bara den till fritids huggning åt markägare jag arrenderar mark för jakt. har en kompis som är duktid men han för står inte vad det är som kronglar . styrfärstäkaren tror han !! Vänligen att ni ringer han först på NR 070-7678242
Han kan elskema eller mig Lasse på 0702162805
ÖNSKAR att någon kan lösa problemet i hela Sverige !!!!!!!!!!!!
MVH// LASSE saknar min EVA i DRift !!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320798 Ställ en seriös fråga så får du svar,detta är inte "ring så spelar vi"
Förresten om bara svenskar får svara så står jag över.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

LASSEBOSS  
#320910 Förstår inte ditt svar /simba . Jag vill ha hjälp att lösa detta problem . Därför ställer jag denna fråga !MVH!! Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

Tosca  
#320949 Det är ju så att inte alla bor i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

Fredrik Reuter  
#320957 Hej,
Det är sant. Men det är nog jag som får ta den största skulden isåfall. Det kan ju förklaras mycket bättre...

Det är inte alltid lätt att komma in som ny (känna in nivån osv). Men vi får hoppas du får några bra tips!

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

boxer68  
#320988 En 250 skotade efter mej på början 1990 talet fick problem med driften.
förvisso funkade driften med effektregleringen avslagen.
felet var enkelt, en induktiv givare på svänghjulskåpan var smutsig på toppen.
vi skruvade ut givaren torkade toppen, skruvade tillbaka den och maskin funkade.
lycka till, berätta hur det går.

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320991 Du vill att en SVENSK ska RINGA dej.

Så gör vi inte på forumet,här hjälps alla åt med svar och hjälpmedel,alla ska kunna bidra med det dom kan,och frågor och svar lagras för att andra i framtiden ska kunna läsa och man behöver inte dra alltsammans igen.
Om du söker på forumet så hittar du massvis som skrivits om driftproblem 250 tidigare.

Men ok,jag kan dra det ännu en gång ( om du godkänner mitt svar trots at jag är finne )

Du kan inte börja med att mäta potentiometern,utan det finns en viss gång felsökningen ska utföras.

För det första har ni problem med en effektreglerad 250 lr 260 ( vi pratar ca -84 o nyare) så börja med detta:
-Vrid potentiometern till 0
-Koppla ur effektregleringen (EF) med en brytare märkt A på panelen undre ratten
-Starta dieseln,koppla ur bromomkopplaren
-Tryck "fram" på körhandtaget,vrid sen sakta upp potentiometern
-Gör samma sak bakåt

Ifall maskinen flyttar sej är felet i :
-Motorvarvgivare på svänghjul lr kablaget till den
-Felaktig styrförstärkare(automatikdel)

Ifall maskin INTE flyttar sej börja med att kolla 250-n standardfel,dvs jordning mellan plåten som styrförstärkaren och kretskorten är monterade på och hyttchassiet.Sitter några M8 bultar,lossa dom putsa rent emellan,kör en gängtapp och sätt nya bultar,gör samma med jordkabel hytt-ram

Testa igen,går han inte nu,mät matartryck åkpump
Är trycket ok,kolla tryckvakt monterad på transmissionsfilterhuset,han ska sända in en minus när trycket är ok.

Börja med att kolla detta och hör av dej om han inte fungerar

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

LASSEBOSS  
#321088 Tusen tack för dessa info !! Du kan dessa maskiner vore bra om du slog en singnal till min el kille på det nr 0707678242 Han är duktig på el !!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

tallen100  
#321130 Du har nog större chans till hjälp om din elkille loggar in på forumet :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

stegmaster  
#321133
LASSEBOSS skrev: Du kan dessa maskiner vore bra om du slog en singnal till min el kille på det nr 0707678242 Han är duktig på el !!

Men huva, om han kan el, så kan han vel lesa här???
Som Simba skrev så kan det ju vara andra som ochså kan ha nytta av denna felsökning, det er ju så et forum fungerar.
Vil man at folk ska ringa er, er det nog en verkstad ni skulle kontakta.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

LASSEBOSS  
#321226 Hejsan jag BER ALLA OM URSÄKT ATT JAG HAR UTTRYCKT MIG FEL I DETTA FORUM !!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

LASSEBOSS  
#321512 Hej! Tack för all hjälp.

Jag har hjälpt till med felsökningen och vi har idag sett följande.
Resistansen mellan jord i hytten och batteriets minuspol är ca 1 Ohm. Detta gäller för jordningstråden som är ansluten till lådan som styrförstärkarkortet sitter i och nr 72 på EF-kortets kontaktdon. Det borde räknas som god jord.

Följande mätning visar att det finns ett fel någonstans.
- effektreglering urkopplad
- tändning tillslagen, motorn är inte igång
- pådragspotentiometern max moturs

I detta läge är spänningen på säkringen på EF-kortet ca 7,7 V. Detta är rätt, för så är det även när maskinen fungerar.
Nu vrider jag upp potentiometern lite. Då drar ett relä på EF-kortet beroende på om omkopplaren är i läge fram eller back.
I normala fall sjunker spänningen på säkringen till ca 4 V och stiger ju mer man vrider på potentiometern, max blir ca 16 V. Bevis: styrförstärkaren ska kunna lämna 160 - 650 mA och denna ström flyter genom
magnetventilen som har en resistans om ca 25 Ohm. 0,16 * 25 = 4 V och 0,65 * 25 = 16,25 V.

Vårt problem är att så fort man vrider upp potentiometern så faller spänningen på säkringen till 0 V, dvs spänningen på stift 4 på styrförstärkaren försvinner.
Denna spänning kommer från transistorn BD680 som sitter på insidan av styrförstärkarens låda. BD680 är en Darlington PNP transistor. Dess emitter är matad med 24 V direkt från stift 1 på kontaktdonet.
Kollektorn går till ett motstånd om 1 Ohm och därefter direkt till stift 4 på kontaktdonet. När potentiometern dras upp litet grand så ska spänningen på basen börja sjunka för att transistorn ska börja leda ström, men det sker inte, så min fråga är: finns det förreglingar som hindrar styrförstärkaren att ge utsignal (strömmen till stift 4, till magnetventilerna)? I så fall vilka är det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321545 Nej, inte sen du kopplat ur EF brytaren
Med den inkopplad så styr varvtalsgivaren oxå utströmmen
Ok innan du byter styrförstärkare kan du kolla EF omkopplaren, sätt pmkopplaren i läge till, dra ur styrförstärkarens kontaktdon, kolla med en summer kretsen mellan stift 21 o 23 respektive 29 o32 dom ska bägge va sluten
Utströmmen i stift 4 ska va mellan 160 mA och 650 mA

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

totte  
#321694
LASSEBOSS skrev:Resistansen mellan jord i hytten och batteriets minuspol är ca 1 Ohm. Detta gäller för jordningstråden som är ansluten till lådan som styrförstärkarkortet sitter i och nr 72 på EF-kortets kontaktdon. Det borde räknas som god jord.


Nej, det är inte god jord. Nu vet jag inget om just det här fallet och om det har betydelse, troligen inte. Men god jord innebär att rersistansen är på bråkdelar av en ohm, bör nätt och jämnt vara mätbart med ett enkelt mätinstrument. 1 ohm innebär ett spänningsfall på 1 V vid strömmen 1 A och det är inte alls bra.

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Eva Kronglar i driften !!!!!!!!!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321817 Håller med. En 2,5 mm2 tråd är på ungefär en hundradels ohm per meter och skruvförband till en sådan kabel har normalt ännu mindre resistans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).