Verkstan

hållbarhet betongbro

7 inlägg 6809 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hållbarhet betongbro

nhtd80  
#286192 Funderar på att gjuta mig några mindre flyttbara betongbroar. Som mest kommer de att belastas med en fulllastad Alstor. Dock så kommer spännviderna på broarna inte överstiga 1,5 meter. Om man räknar på en maxbelastning på 2 ton då inte hela maskinen kommer vara på bron samtidigt. Hur kraftig bro behöver jag då gjuta? Hur mycket armering behöver jag?
I dagsläget så brukar jag bygga stockbroar vilket fungerar, men jag skulle vilja ha två eller tre transporterbara broar som jag snabbt kan flytta fram med frontlastaren på traktorn.
Skall de gjutas så får de därför max väga 1,5 ton stycket. Någon som vet eller har gjort något liknande?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: hållbarhet betongbro

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286194
nhtd80 skrev:Funderar på att gjuta mig några mindre flyttbara betongbroar. Som mest kommer de att belastas med en fulllastad Alstor. Dock så kommer spännviderna på broarna inte överstiga 1,5 meter. Om man räknar på en maxbelastning på 2 ton då inte hela maskinen kommer vara på bron samtidigt. Hur kraftig bro behöver jag då gjuta? Hur mycket armering behöver jag?
I dagsläget så brukar jag bygga stockbroar vilket fungerar, men jag skulle vilja ha två eller tre transporterbara broar som jag snabbt kan flytta fram med frontlastaren på traktorn.
Skall de gjutas så får de därför max väga 1,5 ton stycket. Någon som vet eller har gjort något liknande?

Jag byggde en av trä istället, 2" plank som ligger omlott men dessvärre har jag inte provat hållfastheten ännu.

Avatar Fallback

Re: hållbarhet betongbro

Robertberg  
#286198 Varför betong? Jag hade nog försökt få tag på några lämpliga stålbalkar om jag inte velat använda trä.

1,5 ton ger ca 600 liter att leka med, en betongbalk med måtten 1,5 × 0,4 x 0,5 m väger 750 kilo (300 liter) plus armering. Känns otympligt? Jag har ingen aning om hur mycket last en sån balk klarar.

På jobbet har vi mängder av pålkap (avkapade betongpålar) i olika längder, de brukar vara 25x25 cm och väger ca 250 kilo/meter. De kanske kan vara lämpliga? Och till nåt större bygge och hör dig för, man kan få rätt många för en tårta :)

Användarvisningsbild

Re: hållbarhet betongbro

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286200
obantteg skrev:man kan få rätt många för en tårta :)


:shock: :shock: Smörgåstårta menar du väl. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: hållbarhet betongbro

Robertberg  
#286201 Tårta som tårta!

Avatar Fallback

Re: hållbarhet betongbro

torpöbo  
#286206 varför inte köpa några stockmattor, de lär hålla för belastningen.

Avatar Fallback

Re: hållbarhet betongbro

nhtd80  
#286208 Anledningen till betong var mest att jag hade en hög med cementsäckar och lite tid över.
Sen vill jag inte riktigt chansa med hållfastheten när farsan kommer med alstorn!
Men finns det färdiga betongbalkar så kan jag absolut skaffa en tårta eller två.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).