Verkstan

Felsökning el gammal traktor

2 inlägg 4620 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felsökning el gammal traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285914 Om ni som jag har en traktor från 60-talet eller tidigare är det antagligen så att det sitter likströmsgenerator och laddregulator på den, oftast från Lucas.

Jag behövde felsöka lite på min generator och laddregulator, och efter mycket letande hittade jag en sida med väldigt enkla och detaljerade steg för felsökning. Den är på engelska och handlar om ett 6V-system med positiv jord på en motorcykel :shock: men var ändå det bästa jag hittade på Internetet.

Så här är länken, lycka till!

http://matchlessclueless.com/electrical/lucas/

I mitt fall laddade inte generatorn eftersom det var kortis i bränslemätaren. På tidiga MF-135 så går det en sladd direkt från generatorns utgång till bränslemätaren utöver den som går till laddregulatorn, eftersom man inte vill koppla bränslemätaren direkt till batteriet för då drar den ström hela tiden. Det finns inget tändläge på startnyckeln nämligen. Edit: Glömde resten! Så spänningen från generatorn kom aldrig upp till mer än 1,5-2V eftersom strömmen gick åt till att värma upp bränslemätaren. Laddregulatorn kopplade då inte in generatorn till batteriet och övriga elsystemet, eftersom spänningen var för låg.


Senast redigerad av Mangan tor 17 jul 2014, 01:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Felsökning el gammal traktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285948 Bra tips.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).