Verkstan

Bilder på haveri.

2266 inlägg 587914 visningar 112 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#397411

en mobilbild som tom blev en selfie...
tog bilder för att se baksidan på röret. Här har jag just börjat att svetsa helt i blindo. Slutresultatet behöver jag inte visa. Det är så många som vet hur harlort ser ut... :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Hema  
#397423 När jag skulle åka hem blev det snabbt väldigt lite luft i vänster bakhjul. Tom. en medtrafikant utlyste mig om situationen. Sådant uppskattas. Så av första avfarten och leta mack för att se om det skulle funka att pumpa. Konstigt nog så funkade det och jag kunde ta mig hem.

Tycker plötsligt att det börjar vibrera lite och bilen känns lite svag.. Kommer hem för att konstatera att höger bromsok sjunger på sista versen. Bytte vänstra för någon månad sedan.. Tar fram de bättre beg. sommardäcken som jag fick ett bra pris förra sommaren. Tänkte passa på och byta då de som sitter på är fulla av torrsprickor. Nehe då är däcken fulla av sylvassa stenflisor och finner en lagning.. Bah!!

Inget annat än att gå igenom däcken så grundligt man bara kan och rensa dem från all skit! Tror de kan bli bra, det är mycket mönster kvar och sådant stenflis finns det inte häromkring.

Så imorgon blir det att beställa bromsok och åka och skifta däck. Samt alltid se till att ha däck på burk i bagaget.

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#397834 Aj aj.
Inte mycket att spara. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

skogshasse  
#397835
Erre skrev:Aj aj.
Inte mycket att spara. :wink:


oj hur ser cylindern ut ?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#397836 Åjo den skulle väl göra sej fint i bokhyllan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#397837
skogshasse skrev:
Erre skrev:Aj aj.
Inte mycket att spara. :wink:


oj hur ser cylindern ut ?


Det var inte så illa med den. Den fick efter lite arbete hänga med en sväng till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Erre  
#397840
tallen100 skrev:Åjo den skulle väl göra sej fint i bokhyllan :wink:

Frun uppskattade inte mina lastbilskolvar jag hade i hyllan när vi träffades. :lol:
Hade två st från en av timmerbilarna jag körde. Avgasventilerna gick av och trillade ner i cylindrarna.
:smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Elfving  
#397843
Hema skrev:Samt alltid se till att ha däck på burk i bagaget.


Ett tips på ett alternativ som faktiskt fungerar jättebra och är rimligt enkelt om man har tillgång till luft att pumpa med:

http://www.ebay.com/itm/6pcs-Tire-Tyre- ... qa&vxp=mtr
Jag har lagat två spikkörda däck bara i sommar. Tar 10 minuter, däcket får sitta kvar på bilen. Jula/Biltema säljer liknande satser.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#397844
Erre skrev:
tallen100 skrev:Åjo den skulle väl göra sej fint i bokhyllan :wink:

Frun uppskattade inte mina lastbilskolvar jag hade i hyllan när vi träffades. :lol:
Hade två st från en av timmerbilarna jag körde. Avgasventilerna gick av och trillade ner i cylindrarna.
:smile:

:lol: Nej damer verkar inte förstå sej på sånt där, det ska vara tavlor och andra mindre intressanta saker :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Hema  
#397862
Elfving skrev:
Hema skrev:Samt alltid se till att ha däck på burk i bagaget.


Ett tips på ett alternativ som faktiskt fungerar jättebra och är rimligt enkelt om man har tillgång till luft att pumpa med:

http://www.ebay.com/itm/6pcs-Tire-Tyre- ... qa&vxp=mtr
Jag har lagat två spikkörda däck bara i sommar. Tar 10 minuter, däcket får sitta kvar på bilen. Jula/Biltema säljer liknande satser.

Har en sådan sats till ATVn, tack för tipset. :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

Kse  
#397891 En planetväxel som behagade att ge upp, tyvärr har den gått längre än den generösa garantin på hela 3 månader från Bracke.

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

Hema  
#397897
Kse skrev:En planetväxel som behagade att ge upp, tyvärr har den gått längre än den generösa garantin på hela 3 månader från Bracke.
1467361694_image.jpeg

Materialfel?

Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

tallen100  
#397912
Hema skrev:
Kse skrev:En planetväxel som behagade att ge upp, tyvärr har den gått längre än den generösa garantin på hela 3 månader från Bracke.
1467361694_image.jpeg

Materialfel?

Kuggfråga? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bilder på haveri.

molnia  
#406349 Tippvagnen som köptes begagnad för kanske 5 år sedan har punktering.
jaja av med däcket inte mer med det....
jodå det är av någon anledning genomgående bult med mutter i nav och fälg som går runt och några verktyg att komma åt bultskallen hade vi inte. Blev tillslut att far punktade fast bulten på insidan av navet. Då kom nästa överraskning och förklaringen till allt.
Fälgen är svetsad i navet!
Förmodligen så körde förra ägaren med dåligt åtdragna bultar och navcentrumrt och bultar gick åt skogen. Löstes med urborrade bultar i navet, i med genomgående och så svetsades fälgen i navet.
Klåparlagning utan dess like.
Nu överväger vi att byta till 400 hjul på alla på vagnen, skulle göra gott och då ändå denna fälg är skrot.
Bara det rymms vid boggivaggorna.


Avatar Fallback

Re: Bilder på haveri.

TheJo  
#408880 Ja, det är ju inget haveri som tur är. Men fick passa in här ändå.
Läckte lite mer hydraulolja än vanligt när jag körde med kranen på "nya" skogskärran.

Inte så konstigt att den läckte olja kanske :roll:


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).