Verkstan

Växellådsolja GL-4

8 inlägg 5916 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växellådsolja GL-4

LageB  
#273215 Min grävare från 2005 ska ha transmisisonsolja SAE-90 av GL-4 kvailitet enligt manualen till sina reduktionsväxlar. Vad jag förstår så är det många skogs/lantbuksmaskiner som ska ha samma olja. Om jag har förstått saken rätt så är GL-5 oljor nödvändigtvis inte bakåtkompatibel med GL-4.

Min fråga är, var köper ni era GL-4 oljor? Inte helt lätt att hitta tycks det (detta med oljor är för mig en djungel för övrigt..)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Växellådsolja GL-4

LageB  
#273266 Jag hittade denna. http://www.eliteoil.se/elite-fm-80w90.html
Någon som vet något om Eliteoil? Är det bra kvalitet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellådsolja GL-4

Granklint  
#273283 Det är samma recept som skandinaviska oljecentralen hade om jag inte missminner mig helt fel. Jag själv använder ingen annan olja än eliteoil till allt och är väldigt nöjd.
Jag handlar på Fleet Tec i Jönköping, dem har även filter till det mesta i maskinväg.

Användarvisningsbild

Re: Växellådsolja GL-4

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273322 Agrol har ett par gl-4 oljor, osäker på viskositet dock.

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja GL-4

LageB  
#273324
Granklint skrev:Det är samma recept som skandinaviska oljecentralen hade om jag inte missminner mig helt fel. Jag själv använder ingen annan olja än eliteoil till allt och är väldigt nöjd.
Jag handlar på Fleet Tec i Jönköping, dem har även filter till det mesta i maskinväg.


Toppen! De verkar ha låga priser så jag var lite orolig att det skulle vara lågkvalitetsmärke.... Men har dom Bra pris/Bra kvalitet kan det vara en vinnare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Växellådsolja GL-4

Granklint  
#273333 Jag tycker det är både bra kvalitet och bra pris sen får ju andra ha sina åsikter.

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja GL-4

ulfgustav  
#273344 Elite oil handlar väl smörjmedel från någon större tillverkare och "klistrar på sin logga", sen om det är kvalite, det måste man nog gå djupare med för att kunna avgöra.

Avatar Fallback

Re: Växellådsolja GL-4

LageB  
#273684 Jag har nu funnit att Elite Oil inte blandar själva utan köper all olja färdig från http://www.petrolia.se/okq8.html dvs borde vara samma oljor som OKQ8 och Agrol.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).