Verkstan

Problem med el-spakar på skotare

26 inlägg 22235 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#272986 Jag har konstaterat att felet sitter i höger spak. Har bytt plats på boxar och kablar fram och tillbaka och felet följer alltid med den högra spaken.
Kopplar jag ur sladden ur den trasiga spaken och sätter den i den andra spaken så funkar det felfritt fast man då använder samma ips box.

Jag får hoppas att Rotecspakarna passar för jag har nu beställt ett kit.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273078 Sen kommer de roliga att ställa in dom med spakutslag acc o retardation mm men annars tycker jag dom funkar bra fast jag har bara hydralservo att jämföra med

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#273084 Enligt instruktionerna från rotec så ska spakarna levereras någorlunda grundinställda. Bör ju funka bättre än mina on/off funktioner som jag har nu iaf. Sen så verkar ju fininställningarna vara ganska enkla att utföra.

Jag hade kontakt med Jorma på rotec idag. Enligt han så ska dom här spakarna funka bra på mitt olsbergs ventilpaket.
Han sa att jag nu styr mina ventilpaket med konstant spänning på 24 volt.
Plus ligger med konstant ström och minus pulserande beroende på spakens läge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273099 Jovisst dom ät körbara direkt men lite ändringar behövde jag göra för bättre flyt o justera på en trimpot är lite lättare att justera på än gå in i inställningsläge, tycker jag.

Jag vill gärna höra vad du tycker när du fått fart på dom, har inte hört några andra kommentera dom el jämföra dom med andra spaktyper

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#274928 Nu är dom nya spakarna monterade i skotaren. Monteringen var väldigt enkel.
Det som tog mest tid var att få fast dom med en bra arbetsställning i armstöden.

Hade lite problem med att den ena spaken bröt ibland och gav en felkod men det visade sig att en
spole på mitt ventilpaket inte funkar som den ska.
Troligtvis kan det vara den spolen som gjort att det blev nåt fel i elektroniken på den gamla spaken.

Efter lite finjusteringar på spakarna så går nu kranen riktigt bra. Justeringsmöjligheterna är väldigt enkla. Det som är bra är att man kan ställa in mjukstart och stopp på alla rörelser vilket gör att kranen går mjukt och fint. Borde ju spara på livslängden på kranen.

Är det nån som vet var jag kan få tag på en spole till mitt olsbergs ventilpaket ?
Jag har nu monterat den spolen som krånglade på ventilen för grinden så jag tänkte köra den med on/off funktionen i spaken. Då funkar den.
Kommer nog ev att montera ett relä som drar den spolen istället så man inte riskerar att det blir nåt fel på dom nya spakarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274936 Står de inte så i manualen att du ska köra externa funktioner via relä att inte överbelasta utgången?

Kul att läsa om någon mer som recenserar samma spakar o har har för egen del insett att jag måste köpa bättre armstöd för att krankörningen ska bli skönare

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#274956 Det är bara "vanliga" on/off spolar eller spolar i tex väljarventiler ( 6/2- ventil ) som behöver dras
genom relän.
Proportional spolar som drar lite mindre ström går bra att koppla direkt på spaken.
Tror att det var max 2,4 A som kunde anslutas direkt på spaken.

Jag har ringt Jorma på rotec några gånger nu och har alltid fått bra och enkla förklaringar på alla frågor jag haft. Han verkar ha väldigt mycket kunnande om hydraul och styrsystem på gamla skogsmaskiner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

alias  
#274962 I den ÖSA678 som jag brukar köra så tröttnade ägaren i vinter på EHC-reglagen och IPS-boxarna efter liknande symptom med "allt eller inget" som möjliga hastigheter på kranen.

Klart mindre strul ännu så länge. Det jag funderar på är om man kan justera t.ex. maxhasigheten för en funktion utan att ställa minimihastigheten samtidigt?

Ni som har testat att justera ramper, hur är det att köra med detta när man ej testat det tidigare?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Henrik.E  
#274973 Man kan justera både min och maxhastighet helt individuellt för varje kanal.
Alltså först välja vilken den lägsta hastigheten är när kranen börjar att röra sig, sen vad maxhastigheten är när spaken är helt dragen i ändläget.

Mjukstart och stopp funktionen är ställbar i 5 steg med 0,2 sekunders intervall.
Det gjorde stor skillnad på kranens på när man fick den funktionen på höj och sänkning på huvudbommen. Även svängen på kranen.

Det går också att justera dödläget på spakarna. Alltså hur långt spaken ska föras i en riktning innan funktionen man kör börjar att röra sig.
Ställer man in dödläget för kort är det lätt att man påverkar fel funktion, om man tex för spaken framåt så är det ju lätt att man samtidigt för spaken lite i sidled också. Därför ska man nog inte ha för kort dödläge på spaken.

När jag köpte två spakar så ingick en spänningsregulator för matningen av ström till spakarna.
Regulatorns utspänning kan regleras mellan 18-32 volt om jag matar den med 28 volt som maskinen ger då den är igång.
Justeringen av utspänningen sköts med en lös potentiometer.
Ju högre spänning man ger till spakarna ju snabbare går kranen, så med potentiometern kan man justera alla funktioner samtidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

Bentas  
#274984 Är dina spakar med extra styrknappar, eftersom du skall köra grinden med on/off funktionen i spaken ?

Avatar Fallback

Re: Problem med el-spakar på skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274987 Alla spakarna har ett par extra knappar orginal för tex stödben eller så men kan beställas med fler.
Detta knapp par används sen när man justerat spakarnas hastigheter mm för att komma in programmeringsläget

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).