Verkstan

villman klapp å kråta

404 inlägg 158590 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

sundelius  
#490785 Det är vi verkligen :mrgreen:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

alias  
#490806
Jim_90 skrev:dåså. då är man nästan som dom stora killarna och har frontvikter :ugeek: fick tag på zetor-vikter av min fasters man. har inte vägt dom än men inte är dom tunga. har 10st men använder 8st,(150kg uppskattat) vet inte hur mycke vikt som är normal samt vill inte dom ska bli i vägen.

fick med andra sorts vikter sånna som kommer under fronten men vet inte riktit hur mycke jag skall belasta traktorn.

fästen satte jag snett för att inte frigångshöjden skulle försämras. å att mina byxor har spruckit i grenen kan ni strunta i, ni kan ju vara glad att kalsångerna var hela :oops: :d


Sådana frontvikter känner jag igen från 6045:an vi hade på föräldragården tidigare. Jag vet att vi tappade ett par vikter (dessa satt traditionellt nedhängande i fronten på Zetorn), så jag hade rekommenderat dig att surra fast dem med klenare spännband el.dyl. (och/eller att måla dem i någon fluoriserande färg så att de är lätta att återfinna i bland grenar och barr) - även om dina vikter hänger mer skyddade (tänker att det skakar traktorn mer när man har kranen monterad där än på en skogsvagn).

P.S. Mycket trevlig byggtråd, jag är djupt imponerad av både bygget och dokumentationen av detsamma.D.S.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#490809 dessa vikter blir påhängda men på baksidan är ett gängat hål. där skall en m14 skruv och ett litet flathjärn som gör att vikten låses fast. kanske zetor förnyat detta när kunder började tappa vikterna :grin:

roligt att du följer tråden :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

rikard_e  
#491164 Måste sägas att du har byggt fantastiskt bra!

Riktigt imponerad över hur resultatet blev :-bd

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#491763 tänkte det vore bäst att ha några skyddplåtar så håller på att tillvärka sånna.

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#493801 bottenpansarn målat och monterat. punpskyddet punktat, skall finkapas och svetsas å fler bulthål skall borras. kollade frigångshöjden och 57cm på lägsta punkt :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

totte  
#493886 Glad hjälpförare! :grin:

Ett riktigt bra jobb du har gjort :-bd

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493897 Håller med, kul att följa denna tråd.

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#493953 glädjer att tråden gillas :-bd imårgon är tanken att jag drar till skogs, så får,se om jag får in en långvideo till kvällen :d

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#494264 man kan börja tidigar på morgon när man har arbetsljus :ugeek: krokiga träd tyck inte vara större problem. aggregatet rentav hyvlar avbträdet

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

halvproffs  
#494266 Fantastiskt fint jobb du gjort! Hur kan det vara så stor markfrigång som 57cm? Är dom så högbyggda från början?

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

alias  
#494392
Jim_90 skrev:man kan börja tidigar på morgon när man har arbetsljus :ugeek: krokiga träd tyck inte vara större problem. aggregatet rentav hyvlar avbträdet


Hur mycket räknar du med att gallra per år med maskinen?

Har du räknat något på hur många timmar du har lagt ner på bygget?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#494403 halvprofs. frigångshöjden är nog orginal. kanske är lite större däck en orginal (16,9-34)

alias. timmarna jag lagt ner är svår att räkna. har byggt väldigt sporadiskt. effektivt arbete är inte många timmar men mycke har ju gått åt att fundera, planera.
hur mycke m3 i året är också svårt att säga, jag brukar elda upp ca 1m3 i spisen i året så det vill jag få, åså värmer far sin kåk med ved å dit går det ca 15m3 åså kanske vi kan sälja också. åså kanske vi ska ha nåt att såga till virke också :d men måste jag säga nåt så skulle det va trevligt att kunna få ut en 100m3 i året.

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

rikard_e  
#494751 Hur upplever du stabiliteten i sidled?

Fantastiskt bygge :-bd

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#494831 i sidled funkar det fint. kran rakt bakåt så vill framhjulen lätta med ett träd i aggregatet.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).