Verkstan

villman klapp å kråta

404 inlägg 157217 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

590d  
#465485 Vi kör med finnskogsvalsen på både lm5000 och 6000. Jag tycker att det fungerar bra men man behöver nog vässa taggarna emellanåt. Tycker inte att det vibrerar iom att matarhjulens cylindrar fjädrar

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#465496 Okej tack för den. Såna som på bild? Borde ju funka på mitt då också iom att våra aggregat är lika förutom storlek.

Hur upplever du vikten på dessa? Logmax flexdrive valsar till deras minsta aggregat (928?) Så väger 39kg styck så om man får bantat aggregatet med 20kg skulle det vara även hemmåt :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#471809 I väntan på huggningen börjar så svetsade jag ihop en maskinvagn till terrin och leyland.

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#472731 Vill inte vara gnällig, men idag var jag och jagade på ett bekant ställe. Och inne i skogen gick jag så plötsligt gav marken vika och jag föll ner.

Under mossan fanns en gammal brunn. Troligen hade ett lock av trä varit där och under tidens gång hade mossan växt över och trälocket ruttnat bort.

Fallet var över 3 meter men tur va fanns inget vatten. Brunnen var helt i skogen, en stuga har funnits nångång fick jag reda på efter, lite av stenfoten kan man hitta därav brunnens existens.

Vill därför varna alla. Känner ni till en brunn eller eventuellt ett gammalt torp/hus gå och kontrollera. Barn kan komma till skada eller hundar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

sundelius  
#472776 Det var absolut inte gnälligt, tvärtom är det bra med en påminnelse om faror :-ss
Gott att det verkar som det gick bra :-bd

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

ananders  
#472782
Jim_90 skrev:Vill inte vara gnällig, men idag var jag och jagade på ett bekant ställe. Och inne i skogen gick jag så plötsligt gav marken vika och jag föll ner.

Under mossan fanns en gammal brunn. Troligen hade ett lock av trä varit där och under tidens gång hade mossan växt över och trälocket ruttnat bort.

Fallet var över 3 meter men tur va fanns inget vatten. Brunnen var helt i skogen, en stuga har funnits nångång fick jag reda på efter, lite av stenfoten kan man hitta därav brunnens existens.

Vill därför varna alla. Känner ni till en brunn eller eventuellt ett gammalt torp/hus gå och kontrollera. Barn kan komma till skada eller hundar.


Ett bra inlägg. :-bd
Jag har själv varit ute för en liknande händelse hemma när jag röjde men jag gick bara ner med ena benet och blev hängandes på röjsågen.
Brunnen är idag väl utmärkt och försedd med lock.

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

JensSkoog  
#472789 Tur att det gick bra, @ Jim_90 :-bd

Det där är ju rena mardrömsupplevelsen :-o :-o

Holler med "sundelius" - inte gnälligt als. Bra med påminnelsen. :-bd

En gammal gubbe berättade för mig att det ska vara en gammal brunn i skogen
där jag jobbar, från den tiden då det var betesland. Har inte sett den, men nu
kommer jag nog till att söka den lite mera aktivt. :wink:

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#472802 Jo klarade mig med endast blåtta rädslan. Högra armen ville inte lyda riktigt till först efter jag kom upp men börjar nog bli bra nu. Den blev kanske lite överbelastad när jag tog mig upp.

En annan sak mor sa var att hon konstaterade att om jag inte skulle ha klarat mig upp och inte haft telefon skulle de omöjligt kunna hitta mig. Var ca 4km från riktig väg. Så att meddela åt anhöriga var man kommer befinna sig och hur länge på ett ungefär skulle okså vara bra. Tror jag kommer ladda ner 112 appen som ger kordinater direkt vid nödsamtal.

JensSkog var försiktig och ifall du hittar den så se till att det blir som ananders brunn och blir märkt. 3st käppar ihopbundna som stommen på ett "indiantält" är redan stor hjälp.

Trodde jag var säker i skogen långt från allt uselt som terroristdåd, trafikolyckor, hat och annat elände. Så sköt om er. ingen klarat att leva hela sitt liv utan att ha dött på slutet. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

totte  
#472826
Jim_90 skrev:Trodde jag var säker i skogen långt från allt uselt som terroristdåd, trafikolyckor, hat och annat elände. Så sköt om er. ingen klarat att leva hela sitt liv utan att ha dött på slutet. :-bd


Nå men vi är ju mycket glada och belåtna med att du nu har chansen att få leva ända fram till slutet :ymparty: :lol:

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

tallen100  
#472827 Sånt där ska man försöka att ha i bakhuvudet vid gamla torpställen, för det är nog inte alldeles ovanligt med mer eller mindre öppna brunnar, det är hemska saker för både folk och fä :cry:
På vissa ställen är dom gamla brunnarna igen stenade :-bd men det tillhör nog tyvärr ovanligheterna.

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472854
Brunn/källare vid fd hustomt

Såg en sån här rolig grej i somras, det har stått hus lite här och var nära detta ställe
så man vet ju att det finns grejer överallt och denna var rätt så synlig.
Uppenbarligen har nån slängt lite skrot och skräp dit men när man kikar ner så ser man vattenytan
ett par meter ner så det finns risk för att skada sig där om man har otur.
Just här är markägaren svår att få att göra nåt men nog borde man ju åtm meddela
markägaren om att det finns en risk på dennes mark, förmodligen vet de inte om detta.

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#474416 Stockmopeden lastad så vi fick testa maskinvagnen :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

Erre  
#474431 Stockmopeden. =))
:-bd
Blir bra det där.

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

ananders  
#474442 Apropå gamla brunnar i skogen.

http://www.landlantbruk.se/lantbruk/alg ... urplageri/

25 SEPTEMBER
Älg fastnade i brunn och dog – markägare anmäld för djurplågeri
En älg hittades död i en brunn vid ett ödetorp i skogen. Älgen hade troligen svultit ihjäl när den inte kom loss. Nu är markägaren polisanmäld för djurplågeri för att inte ha täckt över brunnen.

22 5
En älg fastnade i en oövertäckt brunn och svalt troligtvis till döds.
En älg fastnade i en oövertäckt brunn och svalt troligtvis till döds.
I ett skogsområde nära Rydaholm i Småland har en död älg hittats i en brunn vid en ödegård. Händelsen anmäldes till, polisen som rubricerar ärendet som djurplågeri, då ägaren inte täckt över brunnen. Det skriver SVT Småland.

Flera öppna brunnar
En granne hittade älgen i brunnen och djuret har förmodligen dött av svält när det inte lyckats ta sig upp. Enligt granne finns fler brunnar i skopgen som inte är täckta.

– På alla gamla torpställen hade de grävda brunnar förr. Här finns det mellan fem och tio brunnar till i skogarna. Det räcker med att det ligger lite sly över för att man inte ska se den och halka ner, säger han.

Under utredning
Enligt SVT har polisen ännu inte varit på plats och de har heller inte fastställt vem som äger marken och om markägaren gjort sig skyldig till något brott.


– Det får jobbas vidare med detta ärende och vi får utreda vem som är markägare och vad som åligger markägarens ansvar, säger Carina Berggren, inre befäl på polisen i Kristianstad som svarar för lokalpolisområde Ljungby.

Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474492 Förresten, är inte gamla brunnar fornminnen och således statens egendom? Således borde det väl vara staten som åtalas för djurplågeri istället för den stackars markägaren?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).