Verkstan

villman klapp å kråta

404 inlägg 157219 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

totte  
#449590
Jim_90 skrev:men frivilliga på skogsforum ställer väl upp med phsycoterapi när resan är över :grin:


Jomen, vi är här och vi är redo! :-b :lol:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#449634 Fint och höra :d nyss hemkommen å ligger nu i "patientsoffan" så fram med antekningsblock =))


Annars man blir så glad när man för öppna sina saker när man kommer hem \:d/ hade förbeställt med swedol innan två svärd och tre kedjor. Tänkte man kan ju pröva swedols kedjor stod ju inget om nån tillvärkare men iallafall dom var billiga. Kan säga blev förvånad när det står stihl på dom.

Måste även säga kundbetjäningen var jätte bra. Killen på swedol hämtade lådan och utan att jag bad honom så öppnade han paketet och visade svärdens fästen så det e rätt. Här i finland så är det köpebeslut om förpackningen öppnas.
Priset var också betydligt billigare än här. Nu var ju resan inte gratis men var ju ute på annat också.
Ska bli kul och se kvaliteten på iggesund.

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Ådii  
#449636 He ir no bara att monter å byri hugg nu tå. :D Tror du behöver liiti manligt att göra som botemedel mot allt östrogen du har inandats ida ;)

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

valtra mega  
#449641 Hur långt är svärdet ser kortare ut än till keto 51 .Har använt stihls kedjor fick betala 9,80 +moms för 1,6mm 64 länkar så kedjorna till motorsågen brukar vara dyrare

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#449645 Judå nu ska e no huggas.. hälls byri me en spilttan yxo å bågasåje så e var rittit karot å saan sess i traktorn tå svejttun ha komi. :d

Valtra mega.. 42cm /14tum keto har vel 18tum. Ja har ju ungifär ett huggaraggrigat jag å.... fast minder :lol:

Och ja blejv nog förvåna jag å to kedjona kan va billigari en stihls fjutti 1,3mm kedjona

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#450475 Tackar ådii för kedjorna :-bd känslan är som lite mer seriös maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#450895 ......


   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#450896 ......



   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Førland  
#450900 imponerende :-bd

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Ådii  
#450901 Funkar ju ho bra som helst [emoji3] ja va på bio tå du ringd så märkt int i na :)

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#450909 Jasså :smile: sväfar o jag satt i biln så ista in svara hällder vi kan ringas imåru iställi :)] a,

   TS
Användarvisningsbild

Re: villman klapp å kråta

totte  
#451184 Fantastiskt att se den i arbete nu efter allt du lagt ner på att bygga! Man funderar på varför det skall behövas små skördare för många miljoner, när en sån här verkar göra samma jobb för en bråkdel av kostnaden.

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#451206 Tack totte :smile: glädjer att det uppsattas av dej.
Håller riktit med dej. Är ennu ganska förvånad vad en sån liten traktor på 60hk presterar.
Ingen som hällst tendens att få motorstopp och bränsleförbrukningen vet man inte av. Ca 45 träd har blivit huggt och knappt minskat i tank. Svårt att uppskatta liter men känns som motorsågen är dyrare..

Min dröm är en vimek 404 så man kan kanske se att bygget speglar sig mot dylik maskin. Bredd, axelavstånd och svängradie är identiska.

Kostnade för Detta bygget som du sa totte är inte i närheten av en begagnad sådan.
Kapasiteten mot en vimek har jag inget att tala om. Oerfaren att köra skördare (därför byggde för att få möjligheten att pröva :d )
Förflyttningen fram å bak är ju säkert snabbare på vimek och midjestyrningen är till stor fördel.

Men en sak kan vi kaske enas om... detta bygget kan man hugga lös fortare :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#451216 Hela familjen med :d


   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#452114 Nåja har börjat löpa på mer nu. Rädslan är så gott som väck. Dock medveten på vad traktorn klarar. Vid stark vind får jag stanna hemma har jag mäkt. Vid motvind och en tall på 30cm fick jag nästan inte den att börja falla skulle gått dåligt om den börjat komma mot mig.

Rekordet på träd är 32cm. Aggregatet skall klara 36 men 32 känns som max för traktorn, både att få fällt samt kvisningen. Under 4 dagar ca 2 tim åt gången har uppskattat 27kubik blitt huggt och börjar förstå mer och mer på maskinen.
motorsågen blev endast 3 träd använt.

Håller på med en gammal skogsväg som går rakt igenom ett av våra skiften vägen är väl totalt 2km lång och helt igenväxt plus att om man skall ploga snö på vintern så tar bladet i på båda sidorna, rymdes ju bra förr med mf 165 och ett litet snöblad men med 3060 och nya snöbladet blev det lite knivigare :grin:

Hoppas ni kan se förbättring. All snö har tinat bort och börjar bli varmt så får se om fortsättningen blir till hösten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).