Verkstan

migsvets

9 inlägg 13538 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

migsvets

Sture Andersson  
#257553 Tänkte köpa en ny migsvets,har en kemppi 163 som är felfri, vad kan en son va värd.Vill ha en som klarar lite gröve gods.Har tittat på en på Swedol migatronic ,tror den hette 273
,vad tror ni om den.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: migsvets

zetase  
#258735 migatronic brukar väl hålla bra kvalite,och ska du inte stå å bränna grovt hela dagarna funkar den nog,fick prova en migatronic 300 för nått år sen och den funka väl hyfsat, dock om man stod för länge och brände så blev den överhettad och en gullig liten lampa tändes :grin: så man fick ta en extra kaffepaus och vänta,något som inte chefen gilla så det blev kemppi istället.

Användarvisningsbild

Re: migsvets

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258737 Kemppi känns rejält, har du kollat på nån större sån?

Avatar Fallback

Re: migsvets

Volvopv-65  
#266278 Skippa gärna Migatronic (inte ens ok på hobbynivå)och även Kemppi går bort.
Försök att hitta en ESAB för vettiga pengar,en beg industrisvets kan du knappt slita ut under din livstid.
Svetsar med ESAB 7-10h/dag på jobbet och har även ESAB hemma som ``hobbysvets``,en Origo 240i.
Vill inte ta i något annat märke

Avatar Fallback

Re: migsvets

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272863 Blir lite fel att jämnföra Origo 240i mot en Kempii 163. Det är som att jämnföra citron mot äpple.
Tyvärr så är Kemppi lite övervärderad när det gäller pris och kvalite. Migatronic är minst lika bra. Vid köp så rekommenderar jag att satsa på kända märken som Migatronic, Kemppi och ESAB. Tillgång på reservdelar är viktigt. Köp svets efter användningsområde. Är det tunnplåt så räcker en svets på runt 180 A. Ska man bränna tjock plåt så föredrar jag själv pinne. Jag har bara svets för hobbybruk.

Avatar Fallback

Re: migsvets

Henrik.E  
#272885 Alla kända fabrikat har ju både hobbysvetsar och proffssvetsar.
Att Migatronic skulle vara sämre än Esab eller Kemppi vill jag nog inte hålla med om.

Man får nog vad man betalar för så vill man inte lägga ut för mycket pengar är nog en begagnad proffssvets det bästa valet.

Användarvisningsbild

Re: migsvets

rokon  
#273080
Henrik.E skrev:Alla kända fabrikat har ju både hobbysvetsar och proffssvetsar.
Att Migatronic skulle vara sämre än Esab eller Kemppi vill jag nog inte hålla med om.

Man får nog vad man betalar för så vill man inte lägga ut för mycket pengar är nog en begagnad proffssvets det bästa valet.


Jag håller med om att begagnad proffsvets är ett bra val om priset är rätt.
Denna migsvets Oerlikon Citomat SO4 http://www.blocket.se/kronoberg/MIGsvet ... m?ca=5&w=3 skulle jag titta på om jag sökte mig en kraftig proffsmaskin. Men jag har ju redan en Oerlikon tillverkad i Schweiz, denna Oerlokon råkar vara tillverkad av Kemppi i Finland.
Tips för de som bor i Kronoberg (Ljungby) Pris 2500 är i alla fall bra! Har i en tidigare tråd framhållit Oerlikon fick då ingen respons, men folk verkar ha en förkärlek för skandinaviskt så då lär väl denna i alla fall platsa!

Användarvisningsbild

Re: migsvets

rokon  
#273277 0- 400 A och alltså 400 A vid 60% intermittens! Det ni, då kan ni laga era grävskopor! Angående beg. Oerlikon svetsen jag länkade till i mitt förra inlägg.

Användarvisningsbild

Re: migsvets

rokon  
#305804 Konkursauktion; Exempel på priser på Oerlikon migsvets efter avslutad auktion http://www.tovek.se/auktioner/nätauktion-f-hallen-svets-torsdagen-4-november/585/?start=1&showExecuted=1

Om inte bilderna på svetsarna dyker upp så klicka på länken till KK: F-hallen Svets AB, mekaniska maskiner, fräsmaskin, svetsar, material, inredning, truckar, m.m.
Falkenberg 2014-12-04

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).