Verkstan

köpa ny migsvets! vilken?

16 inlägg 43728 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa ny migsvets! vilken?

stefan andersson  
#250359 Har kikat på några olika mig svetsar men vad ska man slå till på

Esab origo c170. 8695 kr inkmoms på Jula

Telwin 203/2. 9295 kr inkmoms på Lantbutiken.se

Helvi Duabmig 180. 6495 kr inkmoms på Duabhuset.se

Helvi Euromig 170. 4875 ink moms på Duabhuset.se

Ska mest svetsa i bilplåt o nåt plattjärn som ska brännas fast



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

rokon  
#250366 Jag köpte mig en begagnad schweizisk Oerlikon migsvets på -80 talet den klarade allt och fungerar ännu. Bra på tunnplåt upp till tjockaste järn med mycket bra intermitensfaktor och flera val på jordningsdrosslar. Även användbar för industriell robotsvetsning (ej använt mig av) Jag betalde mindre för den än någon av de du nämner, det var en maskinfirma som i en bevakning efter en konkurs tagit in 14 svetsar dom 13 som det stod Esab på gick iväg först, när jag kom flera veckor senare så fanns bara det bästa kvar och det var Oerlikon. Ett litet tips bara.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

Jeep  
#250376 Jag har en ESAB 180 som jag köpte för 10år sedan och den funkar perfekt till bilarna och även för att svetsa ihop grannens traktorsläp vid behov...
Bra kvalitet och tillgång på reservdelar tycker jag är viktigare än själva märket.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

traktorz  
#250396 Vi har också en gammal ESAB Smashweld 180, vilken måste vara en av de vanligast förekommande modellerna, såg tom. en på bilprovningen för en liten tid sedan. På vårt ex, så funkar inte trådmatningen så bra vid kyla, då slangpaketet legat ihoprullat lång tid. Vi kommer att konvertera vår svets till EURO-kontakt, så att vi kan byta till ett standardiserade slangpaket av valfri längd och kvalitet.

Hur som helst, vi rekommenderar utbytbart slangpaket, samt 3 fas-anslutning. Det senare ger lägre belastning per proppsäkring, samt en jämnare svetsström. Vi kör med 0.8mm tråd och har klarat av förvånansvärt grova material. Bör dock kompletteras med en pinnsvets av invertertyp, gärna PFC kapabel.

Telwin-svetsen ovan är visserligen den som tar 1.0 mm tråd och levererar högst svetsström, fast med de goda erfarenheterna vi har av ESAB, så kanske den med max 0.8 mm tråd ändå räcker till?

Ref:
viewtopic.php?f=38&t=16745&start=45#p228362

Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

Jeep  
#250404 Min heter ESAB LKA180 och är 400V och jag kör med 0,8mm tråd, funkar fantastiskt bra.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

rokon  
#250412
stefan andersson skrev:Har kikat på några olika mig svetsar men vad ska man slå till på

Helvi Euromig 170. 4875 ink moms på Duabhuset.se

Ska mest svetsa i bilplåt o nåt plattjärn som ska brännas fast

Var in på hemsidan och kollade denna, reduceringsverntil med klocka medföljer, iof kanske det gör på de andra med, men denna maskin räcker för det du nämner att du vill göra. Du kan även köra 0,6mm blir ju bra på tunnplåten. Men hur är det med slangpaketet, går det att byta om du behöver? Köp även till lite slitdelar samtidigt isåfall.

Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#250431 Köp den billigaste, om nåt år när du vet mer så kan du om det känns så köpa nåt riktigt fett
och kränga iväg den förra till nån hobbykille med begränsad budget.

Avatar Fallback

Re: köpa ny migsvets! vilken?

Husqy346  
#250485 Valet mellan Esab och helvi är enkelt. Jag har erfarenhet av de båda och skulle hälldre lägga några tusen extra på Esaben.
Jag hade en origo mig 180 3 fas den var mera förlåtlig på inställningarna än va farsans Helvi 205 a är .
Sedan går Esaben tyst och fint medans helvin låter och smäller den för mera oväsen helt enkelt. Dock om jag i dag skulle leta mig svets så skulle jag nog köpa en Migatronik då deras chassi är väldigt identiskt med kempi .
Och kempi är toppskicktet som jag har lärt mig att svetsa med .

Avatar Fallback

Re: köpa ny migsvets! vilken?

stefan andersson  
#250621 MIGATRONIC Automig 183 UPS 9812 ink moms på kvänums järn

   TS
Avatar Fallback

Re: köpa ny migsvets! vilken?

stefan andersson  
#250624 Lutar åt den billigaste men ja vete fasen, har inte lust o punga ut 10 tusen på svets egentligen men man kommer nog bli nöjd men fattigare

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

rokon  
#250634 Be om lokala referenser och besök den som har svetsen och be att få testa på tunnplåt. En billig maskin har sämre intermitensfaktor som här 20% när det gäller svetsa i grovt där du behöver mycke ström. Det betyder att du under en 10 minuterperiod kan svetsa i 2 minuter sedan blir det som Husky skriver "helvin låter och smäller den för mera oväsen helt enkelt" och resultatet blir inte bra. Men du skulle fästa ett plattjärn och det gör du inom de där 2 minutrarna.
Om du svetsar tunnare som kräver 118A så gäller att du kan svetsa i 6 minuter sen skall svetsen vila i 4 minuter innan du åter svetsar i 6 minuter 60% 118 A det är vad företaget som säljer produkten lovar. Vill du bränna tråd i 10 minuter i sträck så blir det kack efter 6 minuter, det är vad som sägs med 60% 118A det låter också illa då efter 6 min. Detta om svetsen håller vad den utlovar, och det skall ju du som konsument kunna förvänta dig, annars så får de väl laga produkten och om det ej går ge dig pengarna tillbaks.
När du blir varmare i kläderna så kan du få tag på proffsgrejor beg till bra pris, men var sak har sin tid och det bästa är väl att du kommer igång med den typ av arbete du nu tänkt dig göra. Kanske företaget har möjlighet att ordna en demonstration av svetsen? Öppet köp?

Avatar Fallback

Re: köpa ny migsvets! vilken?

stefan andersson  
#251673 Det blev en Telwin 203/2 På Blocket för 4400+moms som var i nyskick. Funkar superbra!!!
Då var letandet över för denna gången...

   TS
Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

rokon  
#251694 Vad bra att du hittade något som funkar bra, och att du vågade dig på att titta på beg. marknaden för ditt fynd.

Avatar Fallback

Re: köpa ny migsvets! vilken?

SaabAero  
#255921 Hoppas den fortsätter funka.
Min Telwin har ett uselt slangpaket men i övrigt funkar den helt ok.
Ångrar att jag inte köpte en Esab istället

Användarvisningsbild

Re: köpa ny migsvets! vilken?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255987
SaabAero skrev:Hoppas den fortsätter funka.
Min Telwin har ett uselt slangpaket men i övrigt funkar den helt ok.
Ångrar att jag inte köpte en Esab istället


Köpte ett slangpaket på Swedol till ett annat märke men var inte så svårmonterat, blev som en helt ny svets.
Jag har en liten 150A Telwin svets.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).