Verkstan

Tryck mätning

14 inlägg 11200 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tryck mätning

sveakatten  
#248158 Jag har köpt en manometer till att mäta trycket, är det bara att sätta på en snabbkoppling och köra på fullt tryck på den?
Mätaren går till 250kg så det börde väl racka till mot traktorn.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248174 Ja, om inte trycket är högre än 250 bar från pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Tryck mätning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248223 Sätt så långt rör/slang så du kan se den från förarplatsen, kanske tejpa den på bakrutan.

Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

sveakatten  
#248609 Nu börjar jag förstå varför gripen inte fungerar som jag vill, mätte upp ca 100-120bar på ledningen. Det blir väl pump byte. :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

Sture Andersson  
#248611 kolla först så du inte har fel på en överströmmare

Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

sveakatten  
#248612 Ok hur gör jag då?
Jag provade att sätta i några brickor ovan på fjädern till överströmmnings ventilen, men det blev inget bättre (möjligen lite skillnad)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

axwell  
#248620 Har problemet kommit plötsligt, ser inte i trådstarten varför du köpte manometern?
Sitter den så att du mäter maxtryck, dvs före överströmmaren?

Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

sveakatten  
#248622 Nej felet har varit rätt länge, jag har 2st"traktorer" och gripen trycker lika dåligt på båda, så jag köpte en mätare för att kolla trycket.
Nu kopplade jag in mätaren ute vid gripen och fick detta resultat.
Jag kan ju inte vara säker på om det är pumpen eller hydralpaketet, men skulle kunna koppla in mätaren på styrningen och testa där också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryck mätning

bodaedet  
#248632 Kan vara i paketet troligtvis inte på traktorn, då du får samma symtom på båda. Prova och mät någon annan funktion, kolla överströmmaren i paketet, den kan lösa ut för tidigt det brukar höras på ljudet i paketet blir ett visslande/skrikande ljud när oljan tvingas genom ventilen.

Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

sveakatten  
#248634 Jag hör inget ljud från paketet när jag kör någon funktion i botten,
Jag har gjort kran och hydralsysten så jag har ingen strypning vad jag vet till gripen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryck mätning

bodaedet  
#248643 Vad får du för tryck i de andra funktionerna då?
Kan det vara inre läckage i gripcylindern?

Användarvisningsbild

Re: Tryck mätning

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248740 mät i uttaget på traktorn å se vad den ger.

Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

ÅsaNisse  
#249089 Gör en T-koppling med hona och hane samt anslut mätaren med en slangstump så du kan se den hela tiden. Sätt T-kopplingen mellan traktorns tryckuttag och kranens tryckslang, så kan du kolla alla funktioner utan att springa och skruva slangar hit och dit.
Lyft och sticka har oftast egna tryckbegränsare, men sväng grip och stödben brukar kunna tala om traktorns kondition.

Avatar Fallback

Re: Tryck mätning

sveakatten  
#249106 Ok - När jag körde i helgen tyckte jag det lät kring paketet när jag körde rotatorn, ( den verkar vara strypt) får hoppas på överströmmnings ventilen.

Jag har ju gjort hela kranen + hydralsystemet, har köpt ett gammalt paket + monterat dit en pump, tank och filter, och kommer i håg att killen sa att jag kunde lägga i brickor vid överströmmen för att öka trycket.

Jag ska titta om jag har grejor så jag kan göra som du säger Åsa-nisse.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).