Verkstan

Snöblad ATV

29 inlägg 34033 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöblad ATV

sveakatten  
#241123 Jag håller på att göra ett blad till 4hjulingen, tänkte sätta ett vinkeljärn i botten på bladet.
Vad tror ni om att sätta järnet med den flata sidan ner, funderade på att det skulle göra att det inte gräver ner sig?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

tallen100  
#241127 Nja då blir det nog att gå ovanpå snön, ett stål/järn får inte vara för tjockt, då är det bättre du gör ett par enkla släpskor å köra med innan det blivit en skorpa.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

axwell  
#241140
sveakatten skrev:Inlägg av sveakatten » Idag, 15:36
Jag håller på att göra ett blad till 4hjulingen, tänkte sätta ett vinkeljärn i botten på bladet.
Vad tror ni om att sätta järnet med den flata sidan ner, funderade på att det skulle göra att det inte gräver ner sig?

Jomen självklart att du måste ha ett vinkeljärn längst ned.
Främst för att den buktade plåten i bladet är på tok för klen för att motstå påfrestningarna, även för att få bladet att gå stabilt mot underlaget så att det inte dyker så lätt.

Problemet kan vara att hitta rätt proportion (höjd/längd) i förhållande till bladets kupning.

Ingen nackdel om det vinklar upp bladet några mm över backen.

Tallrikar i all ära, de är nästan alltid för små innan det har skapats en plan, hård yta.

Av vad gör du snöbladet ?

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#241142 Jag fick tag i ett blad till en gräsklippare, som jag endast behöver göra ett längre större blad till. Jag har skurit ur en bit ur en gammal oljetank till bladet, och tänkte sätta ett vinkeljärn för stabiliteten, men kom på att det skulle kunna hjälpa till och hålla upp bladet så det inte skär ner, men har du provat om det fungerar eller blir det bara att gå uppå snön?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Kse  
#241151 Lite bilder på kreationen hjälper alltid till att få igång idesprutorna.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

axwell  
#241180 Bilder vore som sagt inte så dumt.

Kommer du att ha reglerbar angreppsvinkel på bladet, värdefullt tex då kommunens snöröjare lämnat en packad och frusen vall vid din infart. Samtidigt vill man hitta ett läge där snön "rullar" ut istf. att långsamt hasa ut åt sidan.

Så här löste jag problemet med värdelösa tallrikar eller hjul, ett stålrör ca. 20 cm bakom bladet. Skapar en packad plan yta även om vägen är i form av hjulspår med rygg i mitten.



Nymålat och vaxat då det begav sig.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#241192 Snyggt!!

Ja, så hade jag tänkt med vinkeljärnet. Mycket bra ide med röret, det jag sett av dessa småblad är att dom fungerar dåligt när det är löst grus under.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#241457 Ska det vara så här

Eller så här


Allt sett från undersidan bladet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

tallen100  
#241462 Som översta bilden, annars blir det bara att gå ovanpå snön så fort snön blir lite tyngre.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

axwell  
#241469 Utgår från att bladet ligger uppochned på backen; inget av alternativen.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241497 Nedersta bilden kan jag tänka. 🤷‍♂️
Använd skruv bara så är det ju inte så svårt och ändra om det inte funkar.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Kse  
#241498 Varför en L-profil?
Funkar det inte lika bra med ett plattjärn som ett vanligt slitstål i en plog?
Du ställer ju ändå höjden med tallrikarna.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

Nolltax AB  
#241499 Nedre bilden: när materialet nötts ned så skramlar det bort det som inte längre sitter fast.
Övre bilden: -Jämrans vad det tuggar material. Sänk bladet.
-Nu får du ge dig. Enbart bultfäste återstår ju. Dags å vända materialet å nöta ner resten...

Användarvisningsbild

Re: Snöblad ATV

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241505 På en atv-plog borde det ju funka med en 10mm oxalit-remsa som skär.
Ett mkt slitstarkt och flexibelt plastmtrl.

Avatar Fallback

Re: Snöblad ATV

sveakatten  
#242703 Hur fäster ni era blad i ATVn? Är det någon som har en bild på hur ni har gjort?
Vi har en artic cat 650 tror jag den heter, och tycker det ser klent ut under.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).