Verkstan

Elfel BM 430

8 inlägg 5922 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elfel BM 430

Månskensbonnen  
#240701 Hej. Problemet är att inget händer när jag trycker på startknappen. Det är inga problem att sadla startmotorn med en skruvmejsel och starta, så batteri och startmotor är friska. Har tittat på elschemat i verkstadsmanualen, enligt schemat så finns något som heter startspärrkontakt, men var sitter den. Har kollat knappen och den funkar, började leta kabelbrott men allt är ju hopkopplat med vartannat så vilken kabel som går vart är inte helt lätt att se. Är det någon elmästare som har några bra tips så vore jag tacksam.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Elfel BM 430

machonisti  
#240703 Kan vara kontaktplattan i solenoiden!

Användarvisningsbild

Re: Elfel BM 430

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240704 Minns jag rätt sitter det en kontakt under traktorn i samband med kopplingspedalen.
Funkar som så att du aktiverar denna kontakt när du frikopplar och då kan du starta traktorn.
Kan vara som så att denna kontakt har böjts till så att det inte funkar, eller att någon kabel lossnat / gått sönder.

Användarvisningsbild

Re: Elfel BM 430

laggar  
#240710
Zixten skrev:Minns jag rätt sitter det en kontakt under traktorn i samband med kopplingspedalen.
Funkar som så att du aktiverar denna kontakt när du frikopplar och då kan du starta traktorn.
Kan vara som så att denna kontakt har böjts till så att det inte funkar, eller att någon kabel lossnat / gått sönder.


Den sitter på vänster sida strax framför hytten och påverkas av länkarmen från koplingspedalen.

Avatar Fallback

Re: Elfel BM 430

Månskensbonnen  
#240728 Tack för snabba svar, ska kolla hur det ser ut i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elfel BM 430

Månskensbonnen  
#240770 Kontakten sitter på sidan av motorn nedanför tanken, så den hittades ganska omgående. Någon tidigare ägare har gjort en bypassoperation på den och bara kopplat ihop kablarna. Nya kabelskor löste problemet så nu funkar startknappen igen :-bd Jag tackar så mycket för hjälpen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elfel BM 430

r93  
#240779 Härligt! En 430 ska man vårda!

Avatar Fallback

Re: Elfel BM 430

LesterCGarreth  
#828288 Tack vare en över 13 år gammal tråd fick jag nu igång min äckliga gamla 430.

Det var de där kontakterna som koppling trycker ihop som var ärgade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).