Verkstan

Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

11 inlägg 6865 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236521 Om man har en magnetisk bitshållare med undermålig magnet, är det lätt att varaktigt förstärka magneten i bitshållaren? Eller är det lika bra att köpa en ny bitshållare?
/Niklas


Senast redigerad av Niking fre 13 sep 2013, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Magnetisk birshållare, förstärka magnet?

totte  
#236527 Troligen inte lönt, är det så dålig kvalitet på magneten att den tappar kraften så satsa på en ny. Men annars kan du ju försöka att stryka utmed den med en ganska kraftig magent ett antal gånger.

Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare

JensSkoog  
#236532
Niking skrev:Om man har en magnetisk bitshållare med undermålig magnet, är det lätt att varaktigt förstärka magneten i bitshållaren? Eller är det lika bra att köpa en ny bitshållare?
/Niklas

Köpa ny - och köp en med mekanisk feste i tillägg til magneten. Dom magnetiska holler bara en viss tid. Inte no värre enn när bitsen flyr til skogs och det even va det siste och du jobbar på en sommarstuga långt från folk!

Användarvisningsbild

Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236621 Problemet med mekaniskt fäste är att det blir grövre, d.v.s. inte alltid man kommer åt att skruva med en sådant fäste + korta bits. (Ja, jag vet att det finns långa bits att köpa).
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 14 sep 2013, 22:43, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

totte  
#236658 Inte alla, jag har ett mekaniskt som faktiskt är det tunnaste av alla. Tvärr har jag ingen aning om varifrån det kommer, var med i nån sats jag löpte för mycket länge sen.

Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236767 Jaha, där ser man. De mekaniska bitshållare jag sett, har dock varit klart tjockare än vanliga magnetiska bits.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

totte  
#236770 Så är det annars, alla övriga jag sett har varit tjockare.

Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

JensSkoog  
#236773
Niking skrev:Jaha, där ser man. De mekaniska bitshållare jag sett, har dock varit klart tjockare än vanliga magnetiska bits.
/Niklas

Löser det problemet m långa bits.

Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236920
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Jaha, där ser man. De mekaniska bitshållare jag sett, har dock varit klart tjockare än vanliga magnetiska bits.
/Niklas

Löser det problemet m långa bits.


Jo, men sådana har jag ej ännu...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

skogshasse  
#236921
Niking skrev:Om man har en magnetisk bitshållare med undermålig magnet, är det lätt att varaktigt förstärka magneten i bitshållaren? Eller är det lika bra att köpa en ny bitshållare?
/Niklas

har magneten blivit nollad?

Användarvisningsbild

Re: Magnetisk bitshållare, förstärka magnet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236922
skogshasse skrev:
Niking skrev:Om man har en magnetisk bitshållare med undermålig magnet, är det lätt att varaktigt förstärka magneten i bitshållaren? Eller är det lika bra att köpa en ny bitshållare?
/Niklas

har magneten blivit nollad?


Inte på Lundsberg i alla fall och inte med strykjärn heller. :lol:

Skämt åsido, så ingick bitshållaren i en billig meksats av märket Pilot, som jag köpte som fattig student för drygt 20 år sedan och jag har aldrig upplevt den magneten som särskilt pålitlig. Dock är den av lite udda längd (90 mm), så jag hittar ingen ny magnetisk bitshållare av samma längd i vare sig Luna-katalogen eller Swedol-katalogen.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).