Verkstan

Bitsborr eller vanlig rund borr?

6 inlägg 5410 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bitsborr eller vanlig rund borr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235167 Jag har sett att det börjar komma bitsborr med 1/4" 6-kant snabbfäste som vanliga bits, t.ex. Luna art nr 20374-0105. Hur pass bra och stabila blir dessa borrar i borrmaskin jämfört med traditionella runda borrar typ Luna art nr 20954-0103?
/Niklas



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bitsborr eller vanlig rund borr?

Skogstomte  
#235170 De har funnits länge, främst i borr och gängsatser, men jag ser inga fördelar mot vanliga borr. Ett vanligt borr kan ju slira om det hugger, dessa går gärna av eller bryter sönder skären.

Användarvisningsbild

Re: Bitsborr eller vanlig rund borr?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235173 På rätt ställe är det riktigt användbart, tex vid listmontering eller nåt annat lättborrat
då går det fort att byta mellan borrbit och mejselbit.

Användarvisningsbild

Re: Bitsborr eller vanlig rund borr?

JensSkoog  
#235177 Har nyligen köpt Luna 20171 - 0100, trädspiralborsats med slikt snabbfäste, och dom var mycket bra even i stenhård ek. Men jag har provat slikt fäste tidligare i andra borr, och det är som Skogstomte skriver. När dom går fast eller hugger, kan dom bryta sönder eller vris så dom blir forstörda, isär om dom är av semre kvalität.

Avatar Fallback

Re: Bitsborr eller vanlig rund borr?

Elfving  
#235201
Slurfi skrev:På rätt ställe är det riktigt användbart, tex vid listmontering eller nåt annat lättborrat
då går det fort att byta mellan borrbit och mejselbit.

Om man har så bråttom att byte mellan borr och mejselbit anses ta mycket tid i onödan så har man planerat jobbet fel. Tidsskillnaden att byta mellan bits samt att byta mellan bit och borr är en rent akademisk diskussion och för ett välplanerat jobb i övrigt saknar det helt betydelse.

Men visst, det kan säkert skilja några sekunder för själva bytesmomentet.

Användarvisningsbild

Re: Bitsborr eller vanlig rund borr?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235202 Jo så kan det vara, men om man kan välja en borrbit istf chuckmonterad så gör man det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).