Verkstan

Svetsa nära elmotor?

9 inlägg 6525 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svetsa nära elmotor?

RTH  
#225471 Hej

Skulle idag svetsa lite på en spannmålselevator väldigt nära en elmotor, började fundera om man ev kan förstöra något? Borde väl räcka med att jorda så nära som möjligt eller kanske det inte finns några risker alls....någon som vet :roll:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Svetsa nära elmotor?

Tosca  
#225474 Jorda så nära svetsstället som möjligt, undvik att huvuddelen av strömmen går genom motorn eller andra utsatta delar.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa nära elmotor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225477 Värm inte paj lindningen.

Avatar Fallback

Re: Svetsa nära elmotor?

rikard_e  
#225493 Har svetsat några flakvibratorer på jobbet då motorerna suttit i. Har aldrig hänt något än så länge.
Jordat nära som Tosca pratar om.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa nära elmotor?

machonisti  
#225495 Pajat en 12 v bilgenerator. En bränd diod i bryggan. Jordade nära men....
Inte går reläer sönder i bilar och inte heller elmotorer typ fläkt osv. Bryter strömkretsen på bilar inför svetsning och drar ur stickkontakter eller plockar ur säkringar på grejer kopplade till nät.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa nära elmotor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225508 Jag fick fel på en tempgivare i Capricen när vi nödsvetsade avgasröret i hast.
Vet ej säkert om det var det som tog den men den var iaf paj när vi skulle starta sen.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa nära elmotor?

totte  
#225512 Bilgeneratorer och elektronik av de flesta slag är gräsligt känsliga. En vanlig nätansluten elmotor tål däremot det mesta, bara man ser till att ha en bra jordpunkt nära svetsfogen så är det helt lugnt, som redan sagts.

Användarvisningsbild

Re: Svetsa nära elmotor?

RTH  
#225518 Tack för tipsen, det är en nätansluten motor och lättare plåtsvetsning så det borde inte med andra ord vara nån fara bara jag jordar nära. Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Svetsa nära elmotor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226071 Har sett ibland när folk har svetsat nära elutrustning, jordledarna har varit kokta på många ställen så är du de minsta osäker på din jordning koppla UR elkabeln

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).