Verkstan

bygga om styrobitrol

5 inlägg 4303 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bygga om styrobitrol

grotnisse  
#222997 någon som vet om det är möjligt att bygga om/modifiera en orbitrol på 500cc till ca 100cc så att den passar till en mindre traktor. det är en ny mannesman/rexroth med öppet centrum.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: bygga om styrobitrol

ulfgustav  
#223019 Det är inget som är görligt, även om du säger att styrventilen är ny så torde den ha många år på nacken, med tanke på det fabrikat du anger. För övrigt så om du får tag på delar så torde priset på dessa vida överstiga nypris på en komplett orbitrol, desutom så är fördelarventilen tolerans anpassad mot huset, så funktionen kommer att bli lidande.
Sälj denna och köp en ny av rätt storlek och typ

Avatar Fallback

Re: bygga om styrobitrol

Holm  
#223023 Det är inte alls säkert att det är omöjligt.

Har ändrat deplacementet på en orbitrol jag nu använder.
Deplacementet bestäms av längden på "pumpdelen"


I vilket fall som helst...
Minskar man längden så minskar deplacementet.
På den jag byggde om var pumpdelen uppbyggd av två enheter.
Tog helt enkelt bort den ena och körde med bara en pumpdel.
Fungerar fint.

Om man ha endast en pumpdel så bör man i teorin kunna svarva av den.
Man får då svarva av både pumphuset och pumphjulet lika mycket.
Dock så lär man se till att ha riktigt snäva toleranser.
Får man några hundradelars skillnad på längden mellan pumphjul och hus så funkar det inte bra...

Avatar Fallback

Re: bygga om styrobitrol

ulfgustav  
#223080 Hej igen, Holm skriver svarva av tandhjulset (pumphus pumphjul), det var synnerligen optimistiskt, de toleranser vi pratar om är några my, tandhjulseten är läppade i samma tempo.
Jag har sett hela tillverkningsprocessen och det handlar om ytterst fina toleranser.
så bespara dig mödan med att försöka

Avatar Fallback

Re: bygga om styrobitrol

grotnisse  
#223323 ok! tack för svaren,det verkar inte vara värt besväret att försöka göra om den, så det blir till att köpa en annan av rätt storlek.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).