Verkstan

Vedmaskins- styrning

6 inlägg 4680 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedmaskins- styrning

aywa  
#215512 Har ju under nåt år funderat fram och tillbaka på att bygga en vedmaskin, målet är hydraulisk styrning samt nyttja min kaplinga , ca 900mm diam med 5 hk elmotor samt hydraulklyvens bef hydraulaggregat för styrning av klyv, kap och klyvyxans funktioner.

Inmatningsband har jag tänkt bygga separat med trolig remstyrning eller liknande...

Hursomhelst, vill ju använda mitt bef hydraulaggregat som idag endast är kopplat till vedklyven (1 meters). Hur blir det om jag sätter på ett t- fördelning på tryckslangen som går till ventilpaketet på vedmaskinen. Jag vill alltså nyttja trycket till ytterligare ett ventilpaket för att kunna reglera funktionerna som beskrivits ovan. Det jag tror händer då (om man inte sätter en väljarventil istället för T- kopplingen) är att när jag kör med ena ventilpaketet så kommer kraften försvinna eftersom oljan då strömmar fritt genom det andra ventilpaketet. Rätta mig om jag har fel??

Alternativet är att skaffa ett ventilpaket så att även klyven styrs genom det gemensamma för att komma runt det ev problem jag beskriver ovan.

Alternativet med en väljarventil känns som att det blir lite tjötigt till slut att hålla på och vrida på vid varje " cykel".

Debatt mellan val av klinga och kedja kanske vi låter vika hädan i detta inlägg då det redan diskuteras i andra vedmaskinsinlägg, jag önskar att få lite råd bara kring val av styrande komponenter gällande hydrauliken:) Tyvärr lovas inga bilder ännu då projekstart styrs av allt annat som har större prio ," renovera hus, laga bil, renovera lite till, "bara" hjälpa till bygga en box till lammen- " det går fort", byta förra årets tapet då färgen känns " tråkig nu- ( argumentet " annars gör jag det själv" tvingar mig rycka in, etc etc...:)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vedmaskins- styrning

sveakatten  
#215518 Om du sätter paketet i serie bör det fungera.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskins- styrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215535 Beroende på budget kanske ett elstyrt paket kan inhandlas och då kunna
göras väldigt raffigt med nån form av automatisering osv?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskins- styrning

aywa  
#215939 Har tänkt om, efter inventering så har vinkelväxelmotor hittats, kontaktorer och givare etc gjort sig till känna.

Kommer bli frammatning av stock in till sågen med givare som automatiskt stoppar frammatning till vald vedlängd.

Den kraftiga 5hk elmotorn som driver kapklingan kommer byggas på en vagga och kommer " av sin egenvikt" falla ner över stocken ( samtidigt som stocken hålls fast mekaniskt av vaggans rörelse).

Vaggan kommer under uppbyggnad styras av en traversmotor, dvs att sänkning resp höjning av klingan sker således genom elektrisk styrning. ( på sikt kanske vaggans rörelse byggs om mhja kolvar och tryckbegränsare etc, men travers kommer ge exakt samma effekt och är enkelt att montera.

Klyven kommer vara den befintliga enmetersklyv som jag använder i dagsläget.


Får jag detta att fungera någorlunda så kommer transportband av vedbitarna monteras, styrning av klyvyxans läge monteras samt ett styrt stockbord byggas. Men detta sistnämnda är ju basic, det andra kräver lite mer tester och justeringar misstänker jag:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskins- styrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215944 Riktigt spännande, du lägger väl och den sedvanliga filmsnutten när du provkör?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskins- styrning

aywa  
#215967 När jag väl kommit såpass långt ( om jag kommer nånstans alls) med detta projekt då skall jag bistå med en filmsnutt:) Har ju dessutom sett att man måste ha nån tuff trance- musik i bakgrunden om man gör en sån där film;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).