Verkstan

Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

7 inlägg 5404 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

Sorselebo  
#208646 Jag har en Fordson DEXTA Special -64. Jag har pigg-kedjor på den. Den har även frontlastare med snöskopa. Jag plogar snö med detta ekipage på tomten. Hela ekipaget väger ca 2ton.

Jag har efter några plogningstillfällen nu förstått att jag behöver en motvikt till den. Jag har skaffat mig ett fat som jag ska fylla på med järnskrot, stor sten och betong och detta är tänkt att bli min motvikt som sedan ska fästas i 3-punktslyften.

Har ni några tips på hur tung motvikt jag ska ha?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

Skogshuggarninorr35  
#208648 Det han klarar att lyfta :mrgreen: , du sparar styrningen och framvagnen också

Avatar Fallback

Re: Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

Skogsmange  
#208652 Bättre du säljer järnskrotet! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

vetinte  
#208657 Jag skulle chansa på 300-400kg till en början. Skulle tro att det räcker för lite snöskottning.
Du kan ju lägga på mer om du tycker du behöver de. Svårare att ta bort.
Räkna på 300kg o lämna utrymme för 100kg till tex.
Eller 400kg o lämna ett utrymme. Kapa bort det om du tycker de räcker.

Användarvisningsbild

Re: Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208685 Skaffa en snöslunga till trepunkten eller ett blad som du tynger ner extra.

Avatar Fallback

Re: Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

rikard_e  
#208687 400-500 kilo borde vara lagom, orginal så lyfter den 900 kg om pumpen är bra.

men ju mer vikt bak ju bättre driver och bromsar det.


jag kör med 700 bak på min ford 4000 och på en större Jd 2250 när jag kör rent lösdriften

Användarvisningsbild

Re: Vikt på motvikt till Fordson Dexta?

vetinte  
#208691 Klart att ett bakblad e bra (har d mä) men skoppan tycks jag inte klara mig utan.
Tycker alltid att den e "bra att ha".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).