Verkstan

Hur förvara ved i enkubikstank?

12 inlägg 8664 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur förvara ved i enkubikstank?

aywa  
#192799 Hej!
Tänkte förvara min torra 33cm ved i enkubikstank. Har fått tag i tre tankar som jag tänkte flytta mhja griplastaren.

Hursomhelst, har någon bra tips på hur att såga upp tanken på bästa sätt? Tänkte borra upp några större hål i botten så att luften rör sig.

Gärna bilder!:)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

opekka  
#192804 Tigersåg.

Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

mrvimek  
#192834 eller så ta man ut tanker så ha du bur o en tank om du vill köra vatten till något så torka ved bästa

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

totte  
#192850 Tigersåg av god kvalitet är nog det säkraste tipset. Billiga varuhusgrejor göre sig ej besvär här, det är såpass hårt jobb så det krävs rejäla don.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

machonisti  
#192852 Skär ur lite större luckor svetsa dit bitar av grövre armeringsmatta. Kanske lite överkurs om du inte har tillgång till grejer.

Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

Swall9  
#192853 Hej. Är det plast tankar som ligger på en pall med en metall bur runt? I så fall vet jag en som testade det med att ha kvar tanken och såga upp hål i den, men det torkade inte bra. Det bästa är att ta bort tanken och stjälpa eller stapla veden i buren.

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

machonisti  
#192860

Använder själv vid mindre vedjobb en gratismetod av gamla rävburar från grannens nedlagda farm.

Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

aywa  
#192917 Hm, ja, verkar som att jag uttryckt mig lite otvetydigt :) jag menar inte med hjälp av vilket verktyg jag ska öppna upp hålen med, utan vart hålen bör placeras för att bäst ( och tillfälligt) denna vinter nyttja tanken som "vedbod" nära entrén till huset:)

Som sagt, veden har legat i enmeters (travad) och torkad, så när veden väl ligger i tanken så är den både torr och nedkapad till 33cm bitar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

aywa  
#192918
machonisti skrev:Skär ur lite större luckor svetsa dit bitar av grövre armeringsmatta. Kanske lite överkurs om du inte har tillgång till grejer.


Ingen dum ide:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

Skogstinsen  
#192941 Skär ut hål med en skärbrännare. :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

vedhandlaren  
#193268 jag har 800 ibc burar som jag torkar ved i.

ut med tanken och häll i veden löst..

är veden redan torr så behöver du nog inte ha hål i den för torkningens skull..

fördelen med att inte ha någon tank i är att när du har tömt halva buren så plockar man pinnarna från sidorna. så slipper man hänga sig ned i buren..

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara ved i enkubikstank?

machonisti  
#193271 Då kan min första tanke vara bäst. Kapa tanken på mitten bygg enkla sidbräden från befintliga kanten som kan plockas bort (åtminstone en sida). Då får du 6 häckar av dina 3 tankar, aywa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).