Verkstan

Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

28 inlägg 13352 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#190679 Jag vet, det är inte andra än tokstollar som köper en 45 tons poclaingrävare.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

Nonkan  
#192216
machonisti skrev:Backar upp Mäki, ställ pressverktyget att pressa lite över angivna mått ifall stolpen är ihoppressad.

Ibland har jag slagit i en rörhylsa i stolpen när de varit pressade flera gånger.

2 gånger går det att pressa utan konster sedan kan man behöva trixa.

Var försiktig vid losskapning så du inte skadar vitala delar och det ryker av bara h- men...


Det går givetvis att göra så själv, men det är stor skillnad att låta ett företag göra det.

De gånger man provat en "fullagning" kan man ge sig fan på att kunden kräver garanti eller pengarna tillbaka om det händer något trots att man förklarat att det är en chansning på kundens egen risk. Givetvis med tillägget "vilken usel service, jag ska aldrig handla här igen".
Bättre då att undvika ev. risker med chanslagningar och hålla sig till det man vet fungerar.

Det är bl.a. en av anledningarna till att vi i princip aldrig byter enbart kolv eller kolvringar på motorsågar, utan endast komplett cylinder med kolv.

Konsumentskyddet är såpass starkt i Sverige, samtidigt som personligt ansvar verkar vara något vissa kunder aldrig hört talas om, så det är bättre att tacka nej till saker man inte till 100% kan säga fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#192233 Ifall kopplingar inte går att få tag på vilket trådskaparen hävdar enligt föregående inlägg är det ett alternativ.
Hur man skall få tag i delar när man hälsat på hos flera auktoriserade kan Nonkan eventuellt bidra med.

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#192236 Nu tror jag mig ha en lösning på gång, utan "fullagning".

Min granne har övertygat mig om att det är "FRANSK METRISK".
Jag hittad ett utbytt rör som har yttermått 13,25 mm, även gängan 20*1,5 mm är lite speciell för fransmännen.

Hydroscand har teoretiskt dessa stolpar men vid ett tidigare besök där var kommentaren att dom aldrig sett något liknande, ville byta ut allting till BSP 3/8".

Sätter nu mitt hopp till Staffare eller Dille (John Deere) som skall vara ÅF för grene.com.
Då kan jag välja 3/8" slang direkt istf. den ovanliga 5/16".

http://www.grene.com/shop/action/Search ... langId=-12

Om det nu skulle visa sig att det inte är den franska återstår nog tipset om specialpressning, svårigheten kan bli att hitta någon som vill göra jobbet.
Senast redigerad av axwell tor 01 nov 2012, 17:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#192239 All well, axwell!

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#192241
machonisti skrev:All well, axwell!


Hoppet är inte helt ute och det brådskar inte, tack för tipsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#192260 Ja fasiken i det har inte din granne rätt. Det liknar faktiskt kopplingarna på gamla poclainen min.

Kanske hjälper detta

http://www.greenlinehose.com/_pdf/chart ... guides.pdf

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#192272
machonisti skrev:Ja fasiken i det har inte din granne rätt. Det liknar faktiskt kopplingarna på gamla poclainen min.


Ja, fast Poclain är väl ytterligare en variant?? Eller kan det vara samma?

AMAB ser ut att ha 90 graders vilket skulle vara en fördel eftersom jag inte hittat någon som säljer vinkeladapters.

Finns tyvärr inte närmare än Umeå.
Kollar först på hemmaplan i morgon och stämmer teorierna så får jag väl kontakta AMAB senare.
http://www.amabhydraul.se/katalog/files ... gkoppl.pdf

Sid 91-92 art. 4571-4573

Grannen är en sann tillgång.


"Mycket ovanliga" står det i din greenlinehose, tyvärr stämmer det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#192337 Har en gammal poclain tidigt 70 tal där liknar kopplingarna till din. Den nyare har flänskopplingar så dyra att "snåljaget" gjorde en "fullagning" vilken fungerat fast alla gav motsatt råd.

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#192376
machonisti skrev:Har en gammal poclain tidigt 70 tal där liknar kopplingarna till din. Den nyare har flänskopplingar så dyra att "snåljaget" gjorde en "fullagning" vilken fungerat fast alla gav motsatt råd.


Alla sätt är bra utom dom dåliga, bra karl reder sig själv, osv.

Min runda bland tänkbara hydraulkunniga gav inget fullständigt besked, delvis pga det är helgdagsafton.

Ingen hade hört talas om "Fransk metrisk" med sina mystiska mått, dom provar i förtvivlan allt inom BSP och metriskt.

Hoppet ökade när jag såg reklamskylten vid det sista stället, Hydraulteknik i Timrå, de för ett av de mer välsorterade fabrikaten Dunlop Hiflex.

Misslyckades med att visa Googleresultatet, deras dator kunde inte öppna PDF-filen.

Skall återuppta kontakten med deras guru i Borlänge efter helgen, "Han kan allt"(hoppas det stämmer).


DunlopHiflex sid 75

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

machonisti  
#192381 När trycket går läcker slangen " gammalt djungeordspråk"

Hoppas du hittar rätt min vän axwell, ty jag kan icke längre ledsaga.

Användarvisningsbild

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

Skogstomte  
#192390 Vad har du för gänga i ventilpaketet? Brukar ju vara R-gänga, du skriver Rexroth vilket gör att jag tror än mer på R-gänga. Kan du inte byta adaptern i ventilen och förhoppningsvis cylindern till något "normalt"?

Avatar Fallback

Re: Udda hydraulkoppl. dimensioner 5/16"

axwell  
#192432
Skogstomte skrev:Vad har du för gänga i ventilpaketet? Brukar ju vara R-gänga, du skriver Rexroth vilket gör att jag tror än mer på R-gänga. Kan du inte byta adaptern i ventilen och förhoppningsvis cylindern till något "normalt"?


I ventilpaketet är det BSP-G (rak) 1/2" inv. och samtliga cylindrar 3/8" inv.

Svårt att förstå varför man då krånglat till det Fransk metrisk 5/16" mellan dessa punkter.

Antar att du menar att det skulle vara det mest rationellt att byta ut allting till BSP sk. R-gänga.
Det har jag nyss gjort när jag byggde om stödbenen från teleskop till lavett men där kan slangen nu gå direkt till hydraulcylindern.

Resten har omväxlande slang och rör i varje led, det blir inte ekonomiskt försvarbart att byta ut hela kedjan när det bara är slangarna (8 st ca. 40 cm) vid ventilpaketet som är dåliga.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).