Sida 2 av 2

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 10:24
av Håkan Engström
Jag känner till 2 fall av haveri på drivlinan vid användande av så kallade monsterdäck, extra stora sådana.
Minns inte vad som gick sönder men dyrt blev det.
Tror inte att det var vikten på däcken utan snarare markfästet som knäckte drivlinan,
men jag skulle vara orolig för att få samma effekt med tyngre däck.

Båda fallen körning i skog med vagn lastad med ved.

Jag skulle nog kontakta min serviceverkstad och höra vad dom tror.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 10:56
av Uvskogen
Håkan Engström skrev:Tror inte att det var vikten på däcken utan snarare markfästet som knäckte drivlinan,
men jag skulle vara orolig för att få samma effekt med tyngre däck.



Det där har jag också hört tidigare, men då sades orsaken vara att monsterdäcken, som är högre, gör att vinkeln på drivknuten blir för stor och därför går den sönder. :???:

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 12:53
av axwell
Uvskogen skrev:Det där har jag också hört tidigare, men då sades orsaken vara att monsterdäcken, som är högre, gör att vinkeln på drivknuten blir för stor och därför går den sönder. :???:

Läste du länken från Trelleborg Däck (tar några sekunder att få upp)?

De ser ut att vara negativa till vätskefyllning: Däcket blir styvt, mindre flexibelt (=sämre grepp, min kommentar), ökat rullmotstånd, ökad risk för skador på däck fälgar och drivlinor.

Det borde gå att hitta hjulvikter som suttit på jordfräs eller annan tvåhjulstraktor.
Totte kanske har någon överbliven sedan 2cv-trac blir färdig.

Fördelen med vikter; snabbare att testa, slipper sabba däcksventiler som skulle riskera att frysa vintertid av restvattnet.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 13:51
av Uvskogen
Ja jag såg det. Funderar nog också i dina banor. Lösa vikter gör det mer flexibelt, hade tänkt ha mina bak på vagnen på väg ut och sen sätta på dem först i skogen. Ska nog prova med mina "klumpar" nu först. Borde inte vara så svårt att få fast dem på fälgarna. Annars är förstås det du föreslår en möjlighet. En annan som säkert blir väldigt bra är att sätta på skivstångsvikter, finns i varje fall upp till 20 kg. Då blir de ju dessutom nästan perfekt runda och balanserade. Fast de kostar en del så jag ska i varje fall prova med mina klumpar först.
Samtidigt gör jag i ordning fästen fram på gallret, då har jag alla alternativ.
(Ska se om jag kan hitta stålfälgar billigt till min maskin, slipper jag repa sönder AL-fälgarna som sitter på denna "skogsmaskin" i original.....)

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 13:59
av halvproffs
Jag har haft saltvatten i bakdäcken på en Fergusson 765 och det blev stor skillnad på drivförmåga. Det är sant som ni skrev att man fyller till 75% och slang är nog ett måste.
Till ämnet; Lite större påfrestning borde det väl bli på a.armarna när svängmassan blir större.
Kan det verkligen vara sånt grepp i monsterdäcken så att det går sönder? Nä, det är nog som Uvskogen tror att vinkeln på knuten blir för tvär.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 14:13
av totte
Nä axwell, några hjulvikter har jag inte.

Annars, vad gäller belastning, så är det ju det som är fördelen med hjulvikter att du inte belastar något annat än själva hjulen och om det bara är hyggligt centrerat så belastar du inte drivningen nåt extra jämfört med att ha vikterna på fordonet.

Det som nog kan märkas är att den högre egenvikten gör att det blir lite skumpigare, hjulen hinner inte röra sig lika snabbt upp och ner eftersom de har en större tröghet. Troligen marginellt i de farter det handlar om.

Större däck belastar drivningen hårdare, större diameter = större vridmoment för samma drivkraft, har alltså inte med vikten att göra. Knutvinkeln kan nog också spela in.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 11 maj 2012, 15:00
av Slurfi
Gjuta egna fälganpassade järnmalm-betong vikter?
Det vore ju det optimala.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: ons 16 maj 2012, 10:32
av Botvig
Som Totte skrev är ju hjulvikter att föredra då de ej frestar drivlinan vid låga farter.
Tänk bara på att plocka bort dessa vid körning i lite högre farter då egenvikten på hjulen har stor betydelse för hålfastheten på drivlinan.
Att fylla vätska i hjulen är ingen bra ide då man måste tömma dessa om man skall köra lite snabbare, annars knäcker man drivlinan.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: ons 16 maj 2012, 10:51
av Uvskogen
Nu sitter hjulvikterna på plats. Ska modifiera dem lite ytterligare så de blir frisnurrande (tips från forumet!). Dessutom beställa 20 kgs, nu 10 kg. De är lätta att sätta dit/ta av. Första körningen i skogen gav mersmak.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 17 maj 2012, 09:38
av dwurg
Blir de inte tungt att styra ? Tycker jag har en ständig brottningsmatch med mitt styre i skogen utan extra vikter fram ?

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 17 maj 2012, 09:58
av Torgny
har fyllt mina fram hjul med saltvatten o kört i 3 år utan problem
i skogen är det jätte bra då även framhjulen hittar fäste o att ploga snö är också bra när kedjorna biter fast bättre
inte märkt några problem med att köra i 40 km men det traktorn
har en zetor 4w

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 17 maj 2012, 11:00
av axwell
Torgny skrev:inte märkt några problem med att köra i 40 km men det traktorn
har en zetor 4w


Med en sån robust traktorn skall det väl inte vara några problem, med en ATV från andra sidan Atlanten kan det vara något annat.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 17 maj 2012, 13:01
av mrvimek
ja köpte mig en minimaster 620 nyss o fundera på att vikta ner framänden för är de mycket gropar så är de lätt att de blir ett hjul i luften så va tycker ni att man ska använda ???

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: tor 17 maj 2012, 13:36
av Uvskogen
dwurg skrev:Blir de inte tungt att styra ? Tycker jag har en ständig brottningsmatch med mitt styre i skogen utan extra vikter fram ?


Nix, men jag har servostyrning på min fyrhjuling.

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Postat: fre 18 maj 2012, 07:19
av Torgny
axwell skrev:
Torgny skrev:inte märkt några problem med att köra i 40 km men det traktorn
har en zetor 4w


Med en sån robust traktorn skall det väl inte vara några problem, med en ATV från andra sidan Atlanten kan det vara något annat.


ha ha missade helt att det var sådana 4w som frågan avsåg