Verkstan

Tunga hjul - ett problem eller?

30 inlägg 15436 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Håkan Engström  
#174700 Jag känner till 2 fall av haveri på drivlinan vid användande av så kallade monsterdäck, extra stora sådana.
Minns inte vad som gick sönder men dyrt blev det.
Tror inte att det var vikten på däcken utan snarare markfästet som knäckte drivlinan,
men jag skulle vara orolig för att få samma effekt med tyngre däck.

Båda fallen körning i skog med vagn lastad med ved.

Jag skulle nog kontakta min serviceverkstad och höra vad dom tror.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174703
Håkan Engström skrev:Tror inte att det var vikten på däcken utan snarare markfästet som knäckte drivlinan,
men jag skulle vara orolig för att få samma effekt med tyngre däck.



Det där har jag också hört tidigare, men då sades orsaken vara att monsterdäcken, som är högre, gör att vinkeln på drivknuten blir för stor och därför går den sönder. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

axwell  
#174712
Uvskogen skrev:Det där har jag också hört tidigare, men då sades orsaken vara att monsterdäcken, som är högre, gör att vinkeln på drivknuten blir för stor och därför går den sönder. :???:

Läste du länken från Trelleborg Däck (tar några sekunder att få upp)?

De ser ut att vara negativa till vätskefyllning: Däcket blir styvt, mindre flexibelt (=sämre grepp, min kommentar), ökat rullmotstånd, ökad risk för skador på däck fälgar och drivlinor.

Det borde gå att hitta hjulvikter som suttit på jordfräs eller annan tvåhjulstraktor.
Totte kanske har någon överbliven sedan 2cv-trac blir färdig.

Fördelen med vikter; snabbare att testa, slipper sabba däcksventiler som skulle riskera att frysa vintertid av restvattnet.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174714 Ja jag såg det. Funderar nog också i dina banor. Lösa vikter gör det mer flexibelt, hade tänkt ha mina bak på vagnen på väg ut och sen sätta på dem först i skogen. Ska nog prova med mina "klumpar" nu först. Borde inte vara så svårt att få fast dem på fälgarna. Annars är förstås det du föreslår en möjlighet. En annan som säkert blir väldigt bra är att sätta på skivstångsvikter, finns i varje fall upp till 20 kg. Då blir de ju dessutom nästan perfekt runda och balanserade. Fast de kostar en del så jag ska i varje fall prova med mina klumpar först.
Samtidigt gör jag i ordning fästen fram på gallret, då har jag alla alternativ.
(Ska se om jag kan hitta stålfälgar billigt till min maskin, slipper jag repa sönder AL-fälgarna som sitter på denna "skogsmaskin" i original.....)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

halvproffs  
#174715 Jag har haft saltvatten i bakdäcken på en Fergusson 765 och det blev stor skillnad på drivförmåga. Det är sant som ni skrev att man fyller till 75% och slang är nog ett måste.
Till ämnet; Lite större påfrestning borde det väl bli på a.armarna när svängmassan blir större.
Kan det verkligen vara sånt grepp i monsterdäcken så att det går sönder? Nä, det är nog som Uvskogen tror att vinkeln på knuten blir för tvär.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

totte  
#174720 Nä axwell, några hjulvikter har jag inte.

Annars, vad gäller belastning, så är det ju det som är fördelen med hjulvikter att du inte belastar något annat än själva hjulen och om det bara är hyggligt centrerat så belastar du inte drivningen nåt extra jämfört med att ha vikterna på fordonet.

Det som nog kan märkas är att den högre egenvikten gör att det blir lite skumpigare, hjulen hinner inte röra sig lika snabbt upp och ner eftersom de har en större tröghet. Troligen marginellt i de farter det handlar om.

Större däck belastar drivningen hårdare, större diameter = större vridmoment för samma drivkraft, har alltså inte med vikten att göra. Knutvinkeln kan nog också spela in.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174723 Gjuta egna fälganpassade järnmalm-betong vikter?
Det vore ju det optimala.

Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Botvig  
#175265 Som Totte skrev är ju hjulvikter att föredra då de ej frestar drivlinan vid låga farter.
Tänk bara på att plocka bort dessa vid körning i lite högre farter då egenvikten på hjulen har stor betydelse för hålfastheten på drivlinan.
Att fylla vätska i hjulen är ingen bra ide då man måste tömma dessa om man skall köra lite snabbare, annars knäcker man drivlinan.

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175266 Nu sitter hjulvikterna på plats. Ska modifiera dem lite ytterligare så de blir frisnurrande (tips från forumet!). Dessutom beställa 20 kgs, nu 10 kg. De är lätta att sätta dit/ta av. Första körningen i skogen gav mersmak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

dwurg  
#175365 Blir de inte tungt att styra ? Tycker jag har en ständig brottningsmatch med mitt styre i skogen utan extra vikter fram ?

Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Torgny  
#175369 har fyllt mina fram hjul med saltvatten o kört i 3 år utan problem
i skogen är det jätte bra då även framhjulen hittar fäste o att ploga snö är också bra när kedjorna biter fast bättre
inte märkt några problem med att köra i 40 km men det traktorn
har en zetor 4w

Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

axwell  
#175373
Torgny skrev:inte märkt några problem med att köra i 40 km men det traktorn
har en zetor 4w


Med en sån robust traktorn skall det väl inte vara några problem, med en ATV från andra sidan Atlanten kan det vara något annat.

Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

mrvimek  
#175375 ja köpte mig en minimaster 620 nyss o fundera på att vikta ner framänden för är de mycket gropar så är de lätt att de blir ett hjul i luften så va tycker ni att man ska använda ???

Användarvisningsbild

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175379
dwurg skrev:Blir de inte tungt att styra ? Tycker jag har en ständig brottningsmatch med mitt styre i skogen utan extra vikter fram ?


Nix, men jag har servostyrning på min fyrhjuling.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tunga hjul - ett problem eller?

Torgny  
#175438
axwell skrev:
Torgny skrev:inte märkt några problem med att köra i 40 km men det traktorn
har en zetor 4w


Med en sån robust traktorn skall det väl inte vara några problem, med en ATV från andra sidan Atlanten kan det vara något annat.


ha ha missade helt att det var sådana 4w som frågan avsåg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).