fre 11 maj 2012, 13:13#174720
Nä axwell, några hjulvikter har jag inte.
Annars, vad gäller belastning, så är det ju det som är fördelen med hjulvikter att du inte belastar något annat än själva hjulen och om det bara är hyggligt centrerat så belastar du inte drivningen nåt extra jämfört med att ha vikterna på fordonet.
Det som nog kan märkas är att den högre egenvikten gör att det blir lite skumpigare, hjulen hinner inte röra sig lika snabbt upp och ner eftersom de har en större tröghet. Troligen marginellt i de farter det handlar om.
Större däck belastar drivningen hårdare, större diameter = större vridmoment för samma drivkraft, har alltså inte med vikten att göra. Knutvinkeln kan nog också spela in.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)