Verkstan

FMV 1600

3 inlägg 3817 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FMV 1600

gojan01  
#172373 Har nu köpt en gammal 1600 till Dextan. Det jag söker är en instruktionsbok/servishandbok. Pdf eller papper spelar kvitta.
Har nån en aning om hur den lilla kolven med kättingar funkar & skall fästas?
Skicka gärna med en bild om du har ett sånt här åk själv.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: FMV 1600

jan larsson  
#172398 det behöver du ingen. om du inte tänkt dej riva isär ventilpaketet o sen föser ihop ihop det i en hög.
smörj regelbundet, se till att bultar är dragna o håll koll efter sprickor i krantornet.
kuggstången o motsvarande på tornet ger sig med tiden vid flitigt användande. det märker du om kranen glappar mycket i sidled (fixar en smed vid behov)
kolven med kättingar tror jag är någon sorts fixering, avlastning.
alt. 1. monteras då ifrån toppfästet på traktorn ner till hydraularmarna på kranen. för avlastning av traktorns hydraulik o för undvikande av sidorörelser. det kan ju bli ganska mycket rörelse vid både förflyttning o lastning.
alt, 2. kan vara tvärtom också. för fixering mot traktorn när stödbenen trycks ner. (finns det inga stödben så skall det säkert monteras som i alt. 1.)
kolla om det kan vara tänkbara lösningar. försök annars beskriva mer detaljerat. eller allrahelst med bilder.

på 80:talet kördes en hel del med en fmv 1800 fast monterad på en mohedavagn.

Avatar Fallback

Re: FMV 1600

gojan01  
#172520 Kolven sitter över toppstångsfästet på kranen, i den sitter 2st kättingar med schackel i ändarna. Tror de skall sitta snett nedåt/framåt... Ganska lågt på traktorn kämms som en bra idé.
Men om nån har erfarenhet och gärna en bild blir jag glad!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).