Verkstan

hoppande maskin

9 inlägg 4328 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hoppande maskin

dexter  
#171595 Maskin: 1710a ca 1570h (enligt datan)

Okej, problem! Min maskin är lite speciell. När hydraloljan kommer upp i ca +60 grader (-+5) så stannar maskin i ca 1-1.5 sekunder. Och sen iväg! Motorn är igång men varven sänkt ända ner till 600-700 rpm. Och så här håller den på när jag har lass på maskin och kör upp för en backe, och bara när de är varmt ut. Så fort jag är på grusvägen så är de inga problem. Problemet kommer inte på engång utan ja kan göra kanske 10 lass innan de börjar strula. Och maskinen stannar tvärt, man gungar fram. Precis som nån puttar dig i ryggen.

När de är riktigt illa så stannar maskin, börjar rulla, stannar osv och ja kommer runt 2-5m varje gång maskin rullar. Transmissionen är bara ett år gammal.

Så va tror ni? Ni som är inbitna tj/jd älskare? :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: hoppande maskin

FalconXPG  
#171602 övertrycksventil som inte funkar som den skall kanske......

Användarvisningsbild

Re: hoppande maskin

Cruiser_no1  
#171612 Nån reglerventil på transmissionen som kärvar nä den blir varm kanske?!! Jag vet inte hur drivningen funkar på de gamla skotarna. Men kolla trycken till o börja med och se om du får avvikande på kall el varm maskin!

Användarvisningsbild

Re: hoppande maskin

machonisti  
#171617 Kolla lite runt reulatorn för hydraulmotorns vinkeljustering. Du skriver att transmissionen är 1 år gammal. Inbegriper det hydraulpump eller motor kan det finnas ett injusteringsbehov dem emellan.

Avatar Fallback

Re: hoppande maskin

dexter  
#171705 Nä maskinen är kall så funkar de perfekt. De ända jag vet är att trans. är bytt. Vet inge mer, tyvärr.

Kan också säga att innan de här problemet kom så hade/har ja ett annat problem. Samma sak med temperaturen på hydralen. Men istället för att hoppa, så rör sig maskinen i runt 0.5km/h. Oavsett hur mycke ja än gasar. Tidigare så kundeja vicka på en kabel på transmissionen. Men de funkar inte längre. Va kan de beropå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: hoppande maskin

machonisti  
#171707 Pumpen för transmissionen går att vinkla till höger och vänster det gör att maskinen åker fram och tillbaka. Är den inte i mitten på friläge gör det att den rör sig sakta åt endera hållet. Ytterligare finns reglerventiler för förhållandet mellan pump och motor. Har du nyare maskin kan en del av dessa funktioner skötas via dator. I fallet jag varit med om lyckades vi aldrig eliminera problemet helt vi slutade justera när funktionen var acceptabel på valmet 828. Maskinen är gammal helt styrd via injusteringsventiler. Du behöver antagligen en bok eller instruktioner från tillverkaren för att kunna genomföra korrekt inställning.

Avatar Fallback

Re: hoppande maskin

dexter  
#171711 Tack, ska försöka klämma ur ett svar ur chefen om vi kan fixa problemet eller inte. Har trots allt kört me detta i två månader..

   TS
Avatar Fallback

Re: hoppande maskin

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171742 Troligen sitter felet i transmissionsmodulen.
Om du lyfter hytten sitter 2 gråa lådor monterade mellan dieseln och framkardan på högra sidan.
Den som är framåt är transmissionmodulen.

Kolla alla kontakter samt all kablage från den till olika givare.

Våran 1710a hade en kabel som var nött och gick i jord emellanåt,den gick mellan modulen och hastighetsgivaren ( som sitter på åkmotorn)
Då blev han till en känguru :lol:

Kan ju oxå va kass modul

Problemet med a-modellerna är att den automatiska inbyggda felsökningen var i ett väldigt primitivt stadie,på en D-modell så berättar datorn direkt om ev. kortslutningar lr dylikt.

Avatar Fallback

Re: hoppande maskin

dexter  
#171869 Tack simba! Ska ta en titt på måndag :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).