Verkstan

H60 Matarvalsar/Band

7 inlägg 3341 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

H60 Matarvalsar/Band

dwurg  
#168463 Hej jag har lite problem med ett gammalt h60 agg och tänkte kolla om de är nån som har erfarenheter av ett sådant. De är så att jag upptäckte att om ena bandet slirar så står de andra stilla dom kan väl knappast vara konstruerade för att fungera så ? De drar ju ruskigt dåligt eftersom de är lätt att stammarna hamnar lite snett i aggregatet i synnerhet klenare stammar och toppar.

Har även lite krångel med sågen. Kör vindfällen nu och de går skapligt, men så fort man tilltar upp aggregatet och tar nåt träd som står så blir ja tvungen att stänga av maskin och bryta huvudströmmen innan de går att såga igen.
Vore kanon om de fanns nån ide vad de kan vara, ju mindre jag blir tvungen att leta och prova desto gladare blir jag =)

Till råga på eländet så är kranen klen på bomlyften såvida jag inte kör tex utskjut lr kransväng samtidigt. Har fått tips om att de borde vara nån styrning till pumpen som inte funkar som de ska på den funktionen, låter rimligt men var brukar de styras ifrån ? ventilpaketet lr dessa isp/ips boxar (lr va fn dom heter)
Måste ta mej i kragen och kolla på dessa saker snart och är glad för alla tips jag kan få (innan jag börjar riva i sakerna).
För att krångla till allt lite extra kan jag tillägga att de är en gammal 85-35 med fmg170 kran.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: H60 Matarvalsar/Band

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168508 Sitter en flödesdelare,dvs en hydraulventil som fungerar som diffspärr mellan banden.
Tyvärr ger den där ventilen en strypande och värmande effekt så vissa plockar bort den,ev kan den va trasig.
Sitter monterad i blocket där var matarslangarna kommer från.

Angående lyften så det styrs från kranventilen.
Varje funktion sänder en LS signal till pumpen och berättar då åt pumpen hur mycket tryck som behövs.
På vissa ventiler kan man begränsa maxtrycket per funktion,leta på den slid som kör lyften efter 2 insexskruvar som är låsta med en 10 mm mutter.
Försök sen att justera en av dom åt gången,ena är ner,andra upp :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: H60 Matarvalsar/Band

finskpinne  
#168509 Flödesfördelarn som sitter på H60 brukar ofta gå sönder. Det brukar bildas små sprickor i dom som man knappt ser. Tyvärr fungerar dom inte så bra heller även om dom är hela, därför brukar många kasta bort dom.

Avatar Fallback

Re: H60 Matarvalsar/Band

dwurg  
#168534 Lysande får kolla de där vid tillfälle då. Finns d nåt sätt att få bägge banden att driva utan flödesfördelaren ?

   TS
Avatar Fallback

Re: H60 Matarvalsar/Band

JD 2006  
#168539 Har för mig det var en 46:ans hylsa som passade på diffen.... :???:
Men det är ju där problemet sitter iaf.

Men det där med sågen lät lite märkligt tycker jag iaf....kollat sågsensorer, tiltsensor?
Kan vara en kabel som lägger sig och jordar när du tiltar upp agget så den bryter sågfunktionen oxå.
Ja det var några tankar från mig, kanske ingen hjälp men Lycka till.

Avatar Fallback

Re: H60 Matarvalsar/Band

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168578
dwurg skrev:Lysande får kolla de där vid tillfälle då. Finns d nåt sätt att få bägge banden att driva utan flödesfördelaren ?


Nej

Avatar Fallback

Re: H60 Matarvalsar/Band

nhl21  
#171649 Om du sätter ett t-kors så kommer båda banden att gå, men börjar ett slira kommer det andra att gå långsammare eller stanna. Ta bort ventilen och testa det kostar inte många kronor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).