Verkstan

Läckande hydralkolv!

20 inlägg 23554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

henrik_1  
#166048
awes skrev:
henrik_1 skrev:Hehe, lät kul när jag läste de, de borde man ju veta. men du menar altså att om det skulle bero på detta så läcker inte kolven när det är plusgrader. Min läckte i helgen i plusgrader.


Om den läckte på grund av is på stången så blir den tät då isen smälter. Åtminstone gällde det min kolv på traktorns lastare som läckte förra vintern när det var kallt som f-n men blev tät efter första blidvädret.
Låter som om det är något värre än is...



Ja de måste de vara tyvärr..

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

Botvig  
#167129 En skada på kolvstången som är så djup som 1mm är nog svårt att åtgärda.
Vad man kan göra är att putsa den med fin smärjelduk och polera efter med stålull.
Troligtvis är packningen skadad av vass kant på repan då måste denna bytas.
Prova först med att putsa och polera har du tur räcker detta.

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167223 Känns skadan mjuk så skadar den inte nya tätningar. Ju mindre prylar typ kolvstångsdiam. desto mindre skador funkar, det beror bla. på storleken på tätningarna. Tunnare tätningarar etc....

Putsar du en skada mycke så far kromen av stången, och kromen är troligtvis borta i själva skadan. Det kan ju vara värt att minnas att man kör ihop kolven när man lämnar maskinen, så att skadan kommer inomhus dvs innuti kolven annars rostar det. Rosten filar i sin tur sönder tätningen.

Är det kallt läcker väl de flesta moderna tätningar mer eller mindre, de hårdnar då det är kallt.

Något man inte ska glömma är att kvaliteten på de nya ringarna kan variera, är det för dåligt matreal läs billigt så blir det inte helt tätt, en del känns ju nästan som hårdplast.

Kan ju även läcka utanför kolvstångstätningen, men det är väl vanligast på gamla prylar som är lite lagom rostangripna i sätet för tätningen, men lite packningsklister eller hydraultätning är väl aldrig fel ändå.

Tycker du ska ta kolven i näven och fara tillbaka med den till de som packat om den och säga att den fortfarande läcker.
Har du den intryckt när du tar lös den så måste du dra i den för att oljan ska skvätta ut, altså enklare att hantera till du tömmt den på olja, nackdelen är att när funktionen är ihopkört så är det vanligtvis trängre att demontera den. Men är det en liten kolv så går det ju inte i den så mycke olja hursomhelst, så det funkar nog vilket som.

Ang. is så kan den ju gå ganska hårt åt skrapringen (sitter ytterst dvs. det du ser där kolvstången går in i kolven). Har man sönder den så kommer man ju förr eller senare att få in skräp mot kolvstångstätningen och då river man sönder den också. Har man fräsch kolvstång dvs ingen rost och skador så ska nog inte is vara så stort bekymmer, den bör lossna ganska lätt.

Till sist om kolvstången bedöms för skadad så gissar jag att byte av kolvstång går på ung halva "komplett cylinder" priset. Säker ska man väl aldrig vara men jag tror absolut det lönar sig att höra sig för med en verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

Skogstomte  
#167296 Har lödtenn hemma från UTP som är speciellt avsett för att löda igen repor i kolvstänger. Provade en gång att löda igen en 7-8mm bred "skavning" men det var svårt att få tennet att flyta ut över en så bred yta, men det funkade en sommar tills jag lyckades kröka kolvstången :oops: Kommer dock inte ihåg beteckningen på detta. Jag har ryktesvägen hört att de även säljer speciella pinnar som man svetsar rakt genom kromet med. Ska ge betydligt bättre hållfasthet. Är det lite smalare repor kan man fila ner det mesta av överflödet, filen glider fint på kromet men filar i svetsen. Sen får man givetvis putsa och polera till slut.

I ditt fall låter det som om främre cylindergaveln är felaktigt bearbetad om den läcker när den är nästan ny och fortsätter efter renovering. Hade detta på tidigare jobbet ibland, när cylindrar började läcka tidigt och det inte hjälpte att packa om bytte man hela framgaveln istället.

Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

henrik_1  
#167493 Jag tackar för era svar, kul att folk är intresserade att hjälpa till. Det uppskattas verkligen!!!

Hoppas på att få tillbaka kolven nu innan helgen från verkstaden så man kan skruva ihop den igen.

O ännu bättre om de går på garantin..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar