Verkstan

Startproblem Valmet 505

23 inlägg 14808 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Startproblem Valmet 505

Jamte  
#155968 Min Valmet 505 -84 vill ibland inte starta, oftast funkar det, men så rätt som det är så är den helt död. Går igång med lite starthjälp. Spelar ingen roll om det är minus- eller plusgrader (använder motorvärmare). Ibland när jag kört traktorn någon timme och slår av motorn någon minut så kan den vara heldöd när jag försöker starta den igen. Knappast fel på batteriet då den oftast startar. Tips?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Midgård  
#155984 När den inte vill starta, drar ändå startmotorn runt dieselmotorn?

Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Jamte  
#155989 Nej, det gör den inte. Har nyss spänt generatorn efter ett tips, hoppas att det hjälper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Midgård  
#155999 Det kan ju vara fel på generatorn, men troligast är nog dåligt batteri. Ladda upp batteriet med en riktig batteriladdare. En riktig batteirladdare har ofta en indikering av om batteriet verkligen tar emot laddning och även indikering av om/när det är fulladdat. Skulle det inte gå att starta trots bra laddat batteri, kan felet ligga i startrelä´t eller startmotorn. Kan iofs även vara dålig kontakt i startknapp/nyckel.
1 Kolla batteriet
2 Om den inte startar med bra batteri, lyssna om startrelä´t drar.
2 Om inte startrelä´t drar, mät på startrelät om spänning läggs på vid startförsök, om inte felsök ledning från battteriet via huvudströmbrytare, nyckel/startknapp till startrelä´t
3 Om startrelä´t klidkar/drar utan att startmotorn går runt med bra batteri är nog felet i startmotorlindningen (skaffa utbytesstartmotor)

Det finns en möjighet att, om strartrelä´t drar, det kan vara något fel vid inkuggningsförsök dvs fel på startmotorns bendixdrev eller kuggkransen på själva dieselmotorn (troligast då bendixdrevet).
Om startrelä´t drar/klickar, lyssna eller känn om startmotórn snurrar gör den inte det är nog felet i startmotorlindningen.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

totte  
#156008 Jag skulle börja med att kolla alla anslutningar, rengöra, dra åt där det behövs, byta kabelskor vid behov och kolla att alla kablar, inklusive jordflätor är hela och inte delvis av eller så.

Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Jamte  
#156033 Tack för alla tips. Batteriet är kollat och helt ok. Startreläet drar. Verkar som om att det funkar nu när jag spänt generator. Tack för tipsen ändå, man vet ju aldrig. Har jag tur är traktorn fit for fighting nu annars provar jag resten av era råd.Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

axwell  
#156035
totte skrev:Jag skulle börja med att kolla alla anslutningar, rengöra, dra åt där det behövs, byta kabelskor vid behov och kolla att alla kablar, inklusive jordflätor är hela och inte delvis av eller så.


Det här är prio 1, den kan fungera helt ok 3-4 ggr, sen inte alls.
Fort gjort att kolla och dra åt lite till på batterianslutningarna.

Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Jamte  
#156061 Ja, håller helt med, men det har jag kollat, gjort rent och sprejat med rostlösare bara utifall att. Så nu avvaktar jag och kollar läget någon dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

HN  
#156068 Kolla huvudströmbrytaren.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

machonisti  
#187009 Vid behov av underredesbesiktning kolla in finnen.


Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

JoelStrandberg  
#631326 Hej , har också en 505 som inte vill starta prövat att ladda batteriet och även kört med starthjälp på batteriet. Den startar inte har kollat strömanslutningar vid tändningslåset, startmotor och generatorn och batteri allt ser ok ut .

När man vrider om nyckel händer inget det är helt tyst ifrån startm men mätarhuset blinkar som vanligt . Men sätter jag en skruvmejsel på startmotorn startar den på direkten ?

Relä ? Eller bara jävelskap och vart sitter startreläet ?

Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

ville65  
#631328 Jag föreslår tändningslåset. Jag har själv bytt det idag. Verkar inta vara nån evighetsvara. Kostar inte mycket och ingen stor operation.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

JoelStrandberg  
#631329 Fast tändningslåset är helt nytt högst 6 månader gammalt .

Ska väl tilläggas att jag ägt traktorn i 3 veckor och den har gått kanon tills denna helgen

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

hayabusa 08  
#631332 Kan även vara brytaren vid kopplingspedalen som krånglar.
Om jag inte har rent fel så sitter den bakom säkringslådan under ratten..

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

JoelStrandberg  
#631334 Då ska jag dyka in där imorgon och kolla läget 🙏🏼

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).