Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 765948 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Valfridsson  
#358137
Erre skrev:Vi skulle avvecklat volvon i höst var tanken. Men nu blev inte så, därav lite panik lösning. Ska köra endel över jul å nyårs ledigheten.

Ja det blir inte så jättestor luftspalt framför kylaren men jag tror det räcker. Annars får jag kapa ner lite på lådan i bakkant.
Hela lådan är lite onödigt hög, men det var vad jag fann hemma i ladugården i ett kvicktag. :grin:


Kan du inte borra några hål då, typ 30-40mm? Så får du både låda och kylning.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Erre  
#358153 Kan man absolut göra.
Men jag är inte så orolig för varmgång. Niaben kör jag bara med nu på vintern, på lite lagom varv.
Hade nog kunnat bli problem sommartid om man skulle ha traktorn till att dra tunga vagnar på vägen.
Men när niaben åker av traktorn lyfter jag av lådan.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360249 Byggde en vinsch, provade den i skogen idag o den drog ungefär lika bra som en påse nötter[DISAPPOINTED FACE]
Får nog fundera på om jag ska jobba vidare med den eller gömma den i ett hörn.


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#360255
Magnus M skrev:Byggde en vinsch, provade den i skogen idag o den drog ungefär lika bra som en påse nötter[DISAPPOINTED FACE]
Får nog fundera på om jag ska jobba vidare med den eller gömma den i ett hörn.
1451162581210.jpg


Magnus M

Blev den för svag?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360261 Ja det var en riktig besvikelse. 242an är nog i klenaste laget, iallafall med den utväxling som är nu.
Större såg eller ändra utväxling. Men för att ändra utväxlingen behövs ett större drev på ingångsaxeln till själva vinschen o det var lite trixigt att göra.
Större såg blir mer vikt.
Sen borde den ha en frikoppling för trumman som jag i dagsläget inte har nån bra lösning på.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#360265
Magnus M skrev:Ja det var en riktig besvikelse. 242an är nog i klenaste laget, iallafall med den utväxling som är nu.
Större såg eller ändra utväxling. Men för att ändra utväxlingen behövs ett större drev på ingångsaxeln till själva vinschen o det var lite trixigt att göra.
Större såg blir mer vikt.
Sen borde den ha en frikoppling för trumman som jag i dagsläget inte har nån bra lösning på.

Magnus M

Kan du sätta mindre drev på motorsågen?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360269 Ja det är säkert möjligt, sitter väl 7 där nu tror jag. Har inte koll på vad minsta möjliga är. Tveksamt om det räcker dock.
Utväxlingen nu är 7-24 från sågen o sen 13ggr i vinschen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#360298 Är det Lewis-winchen som är model, eller har du hittat på det där aldels ensam? Du får inte ge upp, men jobba vidare med den. Det är en jättebra ide :grin:
ref. Lewis-winch:
http://www.baileysonline.com/Tools-Outd ... el-400.axd
http://www.lewiswinch.com/How_does_a_Le ... _Work.html
http://www.lewiswinch.com/The_Lewis_Winch.html

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360333 Ja det kan man väl säga. Såg den o tänkte att en sån vill jag ha men som alltid så är det en del pengar. Då brukar hjärncellerna börja springa runt o det mynnade ut i denna.
Biltema största båtkärrevinsch, gjorde om ingångsaxeln med kullager o fäste för drivhjul. 2st mopeddrev omsvarvade till drivkrans.
Ger nog inte upp, får tänka lite till[WHITE SMILING FACE]

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

svampbob  
#360342
gnisten83 skrev:Och de var en enkel o smidig lösning för löshö/småbalar :-BD
Vad är de för djur som går där?
Själv fick sno ihop dessa för sambon kör med rundbalar....
Fronten är lös sen är de bara att trycka in en bal med klämman eventuellt med nät runt så pållarna får jobba lite mer för maten :mrgreen:


Skönt att se att det inte bara är jag som försöker bli rik på sällskapshästar :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

snowmanx  
#360847 En liten låda...





Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#360889 Vad är det du gör? Samt ev. om inte svaret ger svaret på var och när ska du använda den?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#360916
Magnus M skrev:Ja det var en riktig besvikelse. 242an är nog i klenaste laget, iallafall med den utväxling som är nu.
Större såg eller ändra utväxling. Men för att ändra utväxlingen behövs ett större drev på ingångsaxeln till själva vinschen o det var lite trixigt att göra.
Större såg blir mer vikt.
Sen borde den ha en frikoppling för trumman som jag i dagsläget inte har nån bra lösning på.

Magnus M


242 är nog en av de minst lämpade sågarna. Det är ju en typisk gallringssåg, ettrig och lever på varvet, inte mycket bottendrag.

En 60-kubiks fällsåg från 70 - 80-talen är en mycket bättre drivmotor.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360918 Jo, har några R22or på hyllan. Kanske skulle klämma dit en sån.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#360923
Magnus M skrev:Jo, har några R22or på hyllan. Kanske skulle klämma dit en sån.

Magnus M


Värt att prova, gamla Partnerkubar är rejält starka och har just ett riktigt bottendrag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).