Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 765997 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#337965

kapade fram material till 6 st bockar på jobbet, skruvade ihop en lite lätt för att se att allt blev rätt. men för att slippa släpkärra så väntade jag att skruva ihop dem, la alla delar i kofferten så slapp regnet falla på det också..

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#337992
molnia skrev:
20150729_185450[1].jpg

kapade fram material till 6 st bockar på jobbet, skruvade ihop en lite lätt för att se att allt blev rätt. men för att slippa släpkärra så väntade jag att skruva ihop dem, la alla delar i kofferten så slapp regnet falla på det också..

Vad fin, gillar lösningen med de interna tvärstagen. Egen modell?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#337993
land cruiser skrev:
ImageUploadedByskogsforum forum1438180991.674578.jpg
en ny lekstuga så barnen kan vara ute och leka även om vädret inte är det bästa

Kanon, då kan inte barnen klaga på dåligt väder när ni vill köra ut dem. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#337998
Hema skrev:
molnia skrev:
20150729_185450[1].jpg

kapade fram material till 6 st bockar på jobbet, skruvade ihop en lite lätt för att se att allt blev rätt. men för att slippa släpkärra så väntade jag att skruva ihop dem, la alla delar i kofferten så slapp regnet falla på det också..

Vad fin, gillar lösningen med de interna tvärstagen. Egen modell?


vi fick göra oss en bock av denna modellen när jag gick bygg på gymnasiet. jag kopierade ritningen då som var en övning i en bok, överst på ritningen står det " Övning 1; tillverkning av ställningsbock (hagalundare) "
men den ritningen hade ganska få mått utsatta och så var den bara 75cm hög, så jag ritade upp den i cad igår med egen måttsättning bla. 88cm höga, önskar du kan du få den ritningen. :geek: :smile:
nu tog jag även och limmade dit de 1"4 under och över 2"4;an. den övre tänkte jag skulle bli en bra klack för benen att stödjas mot. den satte vi aldrig på skolan, fanns heller inte på den första ritningen.
en stor nackdel med interna tvärstagen är att det inte går att stapla bockarna på varandra.

denna gången blir bocken skruvad, men då fick vi spika och lägga ett armeringsjärn att kröka det överblivna av 3" spiken runt på baksidan så att man slog in spetsen på spiken på nytt i brädan.
En mardröm att försöka demontera och spikrensa en sådan bock.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

halvproffs  
#338005 Inte för att klaga men.. det ska finnas en 1*4 på tvären under 2*4 på bägge sidorna om det ska bli riktigt starkt. Jag tror bara att du glömt dom för du är duktig på att snickra.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#338007 Var inte rädda för att ge mig kritik, speciellt inte när ni har rätt. :P
För jag gör definitivt inte allt rätt.

Men jag kan erkänna att jag funderade lite över hur viktiga de var innan jag satte de inre snedstagen för utan både dessa bitar och de inre snedstagen skulle bockarna gå att stapla.
Men jag satte inte dit dem för jag ändå skulle demontera provbocken inför hemfärden.
Tog ett foto på min pappersritning, men den saknar flera mått insåg jag efter utskrift.
Dessa menar du? :)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Pabene  
#338016 Hej, Du kan väl lägga din sned-sträva på benens utsida, en på var sida. Om överliggaren sen är kortare än innermåttet för "tvärstagen" på kortändarna, kan du stapla bockarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#338029 jo jag började fundera i de banorna men då hade jag redan sågat till mer än hälften av snedsträvorna. lätt o va efterklok..

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Bax  
#338039 Gjorde mig ett älgpass. Har dock ingen bild på det.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#338083
molnia skrev:
Hema skrev:
molnia skrev:
20150729_185450[1].jpg

kapade fram material till 6 st bockar på jobbet, skruvade ihop en lite lätt för att se att allt blev rätt. men för att slippa släpkärra så väntade jag att skruva ihop dem, la alla delar i kofferten så slapp regnet falla på det också..

Vad fin, gillar lösningen med de interna tvärstagen. Egen modell?


vi fick göra oss en bock av denna modellen när jag gick bygg på gymnasiet. jag kopierade ritningen då som var en övning i en bok, överst på ritningen står det " Övning 1; tillverkning av ställningsbock (hagalundare) "
men den ritningen hade ganska få mått utsatta och så var den bara 75cm hög, så jag ritade upp den i cad igår med egen måttsättning bla. 88cm höga, önskar du kan du få den ritningen. :geek: :smile:
nu tog jag även och limmade dit de 1"4 under och över 2"4;an. den övre tänkte jag skulle bli en bra klack för benen att stödjas mot. den satte vi aldrig på skolan, fanns heller inte på den första ritningen.
en stor nackdel med interna tvärstagen är att det inte går att stapla bockarna på varandra.

denna gången blir bocken skruvad, men då fick vi spika och lägga ett armeringsjärn att kröka det överblivna av 3" spiken runt på baksidan så att man slog in spetsen på spiken på nytt i brädan.
En mardröm att försöka demontera och spikrensa en sådan bock.. :wink:

Jag har inte cad, men om du har ritningen som pdf eller bild så skulle det bli uppskattat. Eller jag tror ritningen som posta duger gott eller saknas det något vitalt mått? Tvärstag utvändigt i all ära, men denna modell tilltalade mig. Kanske ska ses som mer stationära bockar och då behöver de inte va stapelbara.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#338084 den största förändringen från denna ritning till verkligheten var att jag höjde måtten196,96 (200mm) från golv till underliggande till 250mm.
Bockar
(15.61 KiB) Nerladdad 271 gånger

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#338090
molnia skrev:den största förändringen från denna ritning till verkligheten var att jag höjde måtten196,96 (200mm) från golv till underliggande till 250mm.
bockar.pdf

Strålande! Tackar :)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#338888 I våras for jag som vanligt fram i granskogen med Yanmarn, grenar och sly brukar ju grenavvisarna ta hand om och är dom för korta så blir det bara en smäll på hörselskyddskåpan.

Den här gången var det en sak inte följde den gängse regel att antingen gå upp över taket eller på sin höjd försöka ge mig en örfil.

Någonting drämde till mitt ena öga utan att krossa glasögonen.
Kom direkt att tänka på "ont som ögat", det kändes så.
Efter två dygn var skärpan som vanligt igen, innan dess lite sämre.

En tankeställare blev det 🧠

Under sommaren har jag testat med olika plyfaskivor för att få fram hur stort sidoskyddet kan vara, utan att bli i vägen.
Så här blev det; ram av RF 21.6 * 2.6mm, plexiglas 8 mm, hörn vid vindruta/plexi halvt RF rör 28 * 1.5 mm, och gummiklädda klammer mellan plexi och RF rör 21.6 mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#338899 Snygg lösning, ögonen är inte så dumt att vara rädd om :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339004
halvproffs skrev:Inte för att klaga men.. det ska finnas en 1*4 på tvären under 2*4 på bägge sidorna om det ska bli riktigt starkt. Jag tror bara att du glömt dom för du är duktig på att snickra.

Just det. Om den 1*4" finns med och den sätts med två spik i varje ben OCH en spik på sned upp i 2*4" samt att benen lutar något så att bocken blir längre i basen än vad 2*4" är, så behövs inga stag någonstans varken runt där nere eller något snedstag. Och man har en stapelbar bock. Men det är klart, man kan inte göra hur höga bockar som helst på det viset för då håller de inte så länge.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).