Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 765092 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#318762 Smart! Har aldrig sett den konstruktionen innan. Måste bli stor klippkraft?
Menar du att ha klon undertill likt en vanlig grip?

Skogsfotsteg till Valtran var det senaste jag byggde: viewtopic.php?p=318174#p318174

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#318768 Nja,klippkraft er jo beroende på kolv dim.den er stark nok til mitt bruk.klon får nok bli på øversidan for at grippa omkring det avklipade treet.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stegmaster  
#318788 Nå går virkelig oppfinnsomheten i høygir på Kvinesheia. :grin:
Interessante produkter du lager, Førland. :-BD
Har du slike ryddejobber for kommunen, eller kun til eget bruk??

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#318792 Hehe nei det er kun til eget bruk,en stegmater som din hadde jo vært topp,men den måtte nok blitt montert på en boer gjeit isåfall :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Robertberg  
#318798 Ja men jämfört med en klipp som trycker med gripen så blir ju denna starkare. Hoppas vara att mothållet håller :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#318818
Førland skrev:Nja,klippkraft er jo beroende på kolv dim.den er stark nok til mitt bruk.klon får nok bli på øversidan for at grippa omkring det avklipade treet.

Undrade lite på det där, men nu fattar jag, med undersidan mente du översidan :grin: Fick inte till å stämma att en klo under kapet, skulle göra jobbet!

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#318852 Av og til skriver man motsatt av det en tenker,har en liten klo ,en enkel arm jeg tror kan brukes hvis jeg finner den,ellers får jeg brenne ut en ny.men det blir ikke idag nå vil
Jeg ha en øl .god helg

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

bodaedet  
#318874 Byggde och byggde, men jag skulle byta sågmotorn på H8an. Två bult och två muttrar höll motorn på plats, två insexbult gick av bara farten, första muttern 18mm lossade lätt, men fick inget nytt tag jag hämtade en 18 nyckel i skotaren med förhoppning att det var en aning annan vinkel på den. Det var det och muttern fick ge sig efter lite svordomar. Den fjärde gick inte alls att komma till, åkte de två milen hem och böjde till en 18 nyckel så att jag skulle få på den på muttern, förstärkte lite så att den skulle hålla. Jag körde de två milen tillbaka, bara för att konstatera att idén verkar funka, enda felet var att den sista muttern var av storlek 19mm. Ridå :oops:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Blivande snickare  
#318882 Skitstil av konstruktörerna!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318935
Førland skrev:Bygget en giljotin for veikant rydding.den tar dim fra 0-12cm.neste steg blir en klo under så en kan laste det en kapper på vogn/lenger ut i veikant.


Det där såg intressant ut.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#322445 igår gjorde jag en låda på jobbet av skivspillet jag fick när jag bytte plyfa på min fars släpkärra.
viewtopic.php?p=285075#p285075

körde även delarna till lådan i cnc´n. lyckades förstås med en tankevurpa i maskinen men lyckades dölja den för eftervärlden.. :mrgreen: Nu ligger lådan i källaren och torkar efter 3 ggr med olja på de frästa ytorna.
plugg, lim och skruv

urtagen i hörnen är för att lätt få ut barr och annat skräp som lätt följer med från skogen. urtaget i mitten är för fästet för vridhuset.


turligt nog fick verktygslådan rum men den är inte riktigt lämplig att förvara i denna lådan.

jag konstaterade att så länge jag inte hade något bakstycke på trä-lådan så försämrade jag inte sikten genom staketet, därför ville jag inte ha något bakstycke. Därför är det inte optimalt att förvara verktygslådan i denna lådan mer än tillfälligt. försöker man jämnslå ved mot staketet och en pinne letar sig in så är verktygslådan inte sig lik längre.

verktygslådan ryms i en metall-låda som följde med vagnen, huvudsyftet med denna låda var att kunna få med sig andra saker som tål en pinne genom staketet. tex, en kätting, en rulle med förlängnings-wire, brytblock, mm

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

teed  
#322592 Var ett litet tag sedan som jag byggde nytt drag till fyrhjulingen.


Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#323086 Snyggt jobb! :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#323117
totte skrev:Snyggt jobb! :-BD


Ggr. 2 :!:

Mycket jobb och förtroendeingivande blev det.

Samtidigt förstår jag nu lite bättre varför ATV:n i ett annat klipp var så lätt i fronten. :mrgreen:

Kunnandet har du ju bevisligen, dags att fixa en smart frontvikt till hjulingen. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

teed  
#323143
axwell skrev:
totte skrev:Snyggt jobb! :-BD


Ggr. 2 :!:

Mycket jobb och förtroendeingivande blev det.

Samtidigt förstår jag nu lite bättre varför ATV:n i ett annat klipp var så lätt i fronten. :mrgreen:

Kunnandet har du ju bevisligen, dags att fixa en smart frontvikt till hjulingen. 🧠


Blir stort om man skall dra lite ;) Men vet inte om jag behöver någon vikt fram, räcker nog att jag lutar mig fram med min "lilla" kropps hydda :mrgreen:

Första testen av draget...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).