Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 764408 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#235764
Hema skrev:axwell, bra läge o rensa vägen från stenar som sticker upp (om du nu har det) för de lär väl inte va så roliga att stöta på under vintern eller så får du köra desto lugnare så inget går sönder. Det måste väl bli en hel del påfrestningar på lastarmarna vid skottning?

Trevligt bygge hur som helst, önskar man var lika driftig själv.


Uppstickande stenar här och var men mest uppkörda hjulspår med rygg emellan, då får man fara varligt fram; alternativt backa med lätt nedvinklad snöskopa tills man fått en fast botten.

Nu går det ju inte förbereda alla ggr så då blir det till att åka på nå´n av de lägre växlarna i sakta mak, full fart motsvarar bara krypfart på en 50kmh-traktor.

Visst kan man oroa sig för lastaren men den ser stabil ut och är fäst i hjälpram samtidigt som traktorn är lätt och långsam.

Än så länge, inga skador i vare sig ansiktet eller frontrutan.

Driftig, nå´t måste man ju hitta på som pensionär när skogen är belamrad av älgjägare.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

anersimyra  
#235773 Montage av roterande hjul av typen varuvagnshjul på draget till vedvagnen, rullas numera lätt som en plätt ut och in i garaget utan att behöva lyftas från marken. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235787 Hängt upp några LED-lampor på gården nu när det börjar bli mörkt redan vid nio

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#235808
axwell skrev:
Hema skrev:axwell, bra läge o rensa vägen från stenar som sticker upp (om du nu har det) för de lär väl inte va så roliga att stöta på under vintern eller så får du köra desto lugnare så inget går sönder. Det måste väl bli en hel del påfrestningar på lastarmarna vid skottning?

Trevligt bygge hur som helst, önskar man var lika driftig själv.


Uppstickande stenar här och var men mest uppkörda hjulspår med rygg emellan, då får man fara varligt fram; alternativt backa med lätt nedvinklad snöskopa tills man fått en fast botten.

Nu går det ju inte förbereda alla ggr så då blir det till att åka på nå´n av de lägre växlarna i sakta mak, full fart motsvarar bara krypfart på en 50kmh-traktor.

Visst kan man oroa sig för lastaren men den ser stabil ut och är fäst i hjälpram samtidigt som traktorn är lätt och långsam.

Än så länge, inga skador i vare sig ansiktet eller frontrutan.

Driftig, nå´t måste man ju hitta på som pensionär när skogen är belamrad av älgjägare.

Hoppas på lite regn så du kan sladda vägen och få bort ryggen? Vägryggar är ett aber. Kanske okey när det regnar, men inte när du skottar och att det sedan bildas isspår på vardera sida. Nee usch.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stektlök  
#235816 Japp då var dom på plats. Här sitter sågarna fint
Såghållare

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#235823 Jag hoppas att jag ser fel, men sitter inte 550:n lite utsatt?
Kanske kan fästa hållaren i grindgallret ist?, men då hamnar hållaren iofs lodrätt.

Förlåt, här kommer jag och bara klagar. Hållarna ser bra ut och något jag själv behöver fixa.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stektlök  
#235843 Ja de ligger nått i vad du säger hema... jag får fundera lite. Vill inte ha den längre upp. Man kanske kunde vrida den uppåt....
Har en gammal såghållare du kan få köpa billigt :)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

torpöbo  
#235844 Skulle den hållaren suttit på vår skogsvagn skulle den blivit bortkörd i första stickvägen.
Tror sågen bör sitta mer skyddad.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#235966
stektlök skrev:Ja de ligger nått i vad du säger hema... jag får fundera lite. Vill inte ha den längre upp. Man kanske kunde vrida den uppåt....
Har en gammal såghållare du kan få köpa billigt :)


Ptja du kan ju skicka ett pm med bild vetja, annars har jag någon grov plankbit som jag hade tänkt bli en del av 2 såghållare. Såg någon som bara helt sonika hade gjort en instick i en tjock planka och gjort en helt ok utrymme för sågen.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235986 Modifierar och bygger på min Bm-Volvo traktor när det finns tid över...
:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

stektlök  
#235994 Jag får tänka om å tänka rätt :) planka med instick ska jag testa snarast. Funderar på att sätta sågållaren på verktygslådan på vagnen istället, kan kanske bli bättre skyddat där. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#236019 2"planka med ett instick i har ja provat, funkar mkt bra.
syns till vänster bak på MF35;an på bilder i denna tråd;
viewtopic.php?f=8&t=10601&st=0&sk=t&sd=a

senaste jag byggde var en vedkorg, gjorde bara en för att ha som prototyp.
var efter denna modell:
http://www.pidia.se/vedhamtare.html
mina syskon och jag tyckte den funkade bra, så vi ska ta en kväll och bygga ett gäng.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#236044 Schysta ritningar i första länken molnia! :)

Jag kommer också fixa några liknande vedkorgar, men jag vill ha någon "låda" i botten så man minskar på allt skräp som kommer från vedhanteringen. Hade tänkt att borra icke genomgående hål i botten o toppen och sedan sätta några cm rundstav på toppen eller botten, inte bestämt mig ännu. Samt fixa 2-3st rullplattor som man kan fästa första vedkorgen på. Så slipper man bära veden inomhus. Kommer bilder när det är klart.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#236048
Hema skrev:Schysta ritningar i första länken molnia! :)

Jag kommer också fixa några liknande vedkorgar, men jag vill ha någon "låda" i botten så man minskar på allt skräp som kommer från vedhanteringen. Hade tänkt att borra icke genomgående hål i botten o toppen och sedan sätta några cm rundstav på toppen eller botten, inte bestämt mig ännu. Samt fixa 2-3st rullplattor som man kan fästa första vedkorgen på. Så slipper man bära veden inomhus. Kommer bilder när det är klart.

Det skulle jag gärna se bilder av - hörs smart ut!

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Wester  
#236863 Röjsågshållare till bilen.


Byggd med en original Heck-Pack hållare som är överlägset stabil.
Korgen har jag tillverkat med en avtagbar bygel för röjsåg.

Är själv särskilt nöjd med den smidiga
spännbandsfastspänningen av sågarna.
Är perfekt när 3 generationer åker iväg för att röja. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).