Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 761321 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#483937 Jag är också lite osäker på dess placering, men de gånger jag saknar fångstarm så är det ungefär där änden är tror jag, och annars är den ju flyttbar. Har främst känt behovet vid riskörning vid lyft av längre toppar då kranen är för kort för att lyfta där det blir jämvikt.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#485052 Här fungerar klykan väldigt bra. Skulle dock kunna varit något bredare. Får se om jag bryr mig om att bredda den vid tillfälle. Är i alla fall mycket bättre än ingen alls. Dock inget som kommer användas till annat än riskörning, tror jag.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#485058 Går det att bulta på ett bockat plattjärn på nuvarande konstruktion?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JohannesG  
#485065
Hema skrev:Går det att bulta på ett bockat plattjärn på nuvarande konstruktion?

Om man kapar bort det som nu är bockat 45° ja, men då är det lika enkelt att svetsa fast förlängningen. Bör inte heller bygga för mycket neråt, då den på denna kran kan ta i bommen. Är inte så mycket jobb. Bara fasa ändarna och lägga i kanske 10cm på varje sida, möjligen någon förstärkning på ovansidan så det blir T-profil.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#486611 Köpte värmepump två. tre år tillbaka, och dom monterade den på ytväggen.
Det har inte varit någon höjdare, eftersom hela väggen har darrat när pumpen drog igång.



Fick ett stativ som jag fick bygga under med tryckad. Fult som fy, men nu darrar
inte hela vardagsrummet när pumpen går :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#486652 En värmepump ska väl inte vibrera särskilt mycket så det stör, men nu kanske det är för sent för att få hjälp? Hoppas den ger bra med värme iaf. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#486673
Hema skrev:En värmepump ska väl inte vibrera särskilt mycket så det stör, men nu kanske det är för sent för att få hjälp? Hoppas den ger bra med värme iaf. :)

Nej, det ska den ju inte, men han som säljer värmepumper här nu, säger
att han aldrig skruvar dom upp på en trävägg.
Har upptäckt att det inte är pumpen som vibrerar men gallret
framför fläkten. Ska ta det upp med ÅF'n.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#486676 Jo, värmepumpar riskerar att skapa riktigt otäcka vibrationer om de sitter på en trävägg. Värmepumpar skall aldrig monteras på en vägg som kan vibrera.

Här var det detta problem. Utanför hördes bara ett stillsamt surr, inne lät det som det stod en stor dieselmotor på tomgång utanför väggen.

Gjorde samma operation som Jens för tre år sen när vi nyss flyttat hit. Det gick alltså inte att vara i rummen innanför när pumpen gick, man blev helt galen på det ständiga morrandet.


Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

adahlm  
#486712 Har själv 2 st. Panasonic pumpar, ena på vägg och andra på markställning, de går nog så pass lugnt att inne-enheten för mer oljud än ute-enheten..
Värre är det med frånluftsvärmepumpen vi har (NibeFighter), vibrationsdämparna på kompressorn har gett upp och är sgs omöjliga att byta utan att riva ut hela eländet.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486732 Gjorde liknande som @totte när jag monterade lvp, gjöt en stor klack en bit ut från huset och ställde dit lvp
Det blev lyckat, man hör utedelen svagt om man öppnar ett fönster annars hörs den ej.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#486847 Det är mycket möjligt att dyrare kvalitetspumpar är tystare och har bra avvibrering, men det vet jag för lite om för att säga nåt. Vet bara att min som är nån budgetgrunka (Invest) levde rövare när den satt på väggen. Kan väl vara som det är med motorsågar och annat, vibrationsdämpande gummielement åldras, men nu gissar jag mest.

Känns sääkert och bra att ha pumpen på sitt eget stativ i alla fall,skulle jag nog rekommendera alla som inte har stenväggar.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Amatörhuggare 62  
#487049
Fallskydd till smörjgropen

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

alias  
#487073
Amatörhuggare 62 skrev:
1513787116_20171220_172229.jpg
Fallskydd till smörjgropen


Snyggt jobbat!

Av dina inlägg här och i tråden "Dagens service" så har jag dragit slutsatsen att du både har en välutrustad verkstad och är rätt händig.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487164
Amatörhuggare 62 skrev:
1513787116_20171220_172229.jpg
Fallskydd till smörjgropen

Har du nåt annat under isskyddet?
Min är bara täckt med 3” plank

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Amatörhuggare 62  
#487177 Som skoning runt gropen, ligger vinkejärn. Fastsatt m plugg skruv och ankarmassa.
På vinkeljärnet, svetsat ett plattjärn. 20 mm ner.
Som durkplåt ligger på.
Är dubbelt.
Så det är rätt kraftigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).