Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2377 inlägg 766251 visningar 174 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Qkeeper  
#473407
Uvskogen skrev:
Qkeeper skrev:Blev ett tippflak till


Snyggt! Jag vill ha! [emoji2]


Bara börja bygga de :wink: Byggt med vinkelslip å pinnsvets samt att jag borrat 8 hål hos en bekant som har mekanisk verkstad så det är ingenting omöjligt å knåpa ihop i ett litet garage eller under den blå skyn :-bd

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473408
Qkeeper skrev:
Uvskogen skrev:
Qkeeper skrev:Blev ett tippflak till


Snyggt! Jag vill ha! [emoji2]


Bara börja bygga de :wink: Byggt med vinkelslip å pinnsvets samt att jag borrat 8 hål hos en bekant som har mekanisk verkstad så det är ingenting omöjligt å knåpa ihop i ett litet garage eller under den blå skyn :-bd

Hur visste du hur cylindern ska placeras för att rätt lyftrörelse?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#473423
Uvskogen skrev: Bara börja bygga de :wink: Byggt med vinkelslip å pinnsvets samt att jag borrat 8 hål hos en bekant som har mekanisk verkstad så det är ingenting omöjligt å knåpa ihop i ett litet garage eller under den blå skyn :-bd


Hur visste du hur cylindern ska placeras för att rätt lyftrörelse?


Tror att det är Professor Kalkyl totte som har räknat. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Qkeeper  
#473431 Totte har räknat \M/ fick även mått på kranmans kärra av Hema hur kolv satt samt kolvplacering så jag kunde dubbekolla emot :-BD Kolven fick jag gratis men den var hel trycklös så är renoverad men den är i överkant då den trycker strax under 6 ton :surp: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

axwell  
#473432
Qkeeper skrev: den är i överkant då den trycker strax under 6 ton :surp: :lol:


Det kan vara lagom med 6 ton, har för mig att i min tippvagn trycker den 5.6 ton med ett flak som är 200 * 120 cm.
Blir ofta så att lasset ligger längre fram än i mitten, man vill inte ha massorna kloss mot baklämmen.
Det blir svårare att sprida då.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Qkeeper  
#473446 Ja fast tror tyvärr mina svetsar och material ger vika innan jag hunnit nyttja den fullt ut :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

totte  
#473588 Väl byggt, ser riktigt bra ut! Lite overkill har aldrig skadat. Att kolven kan ge mycket kraft är egentligen helt ointressant, eftersom kraften bestäms helt av motståndet, dvs hur mycket du lastar.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Qkeeper  
#473589 Ja men vet man att kraften finns så är det ju väldigt lätt att man lastar lite till också :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

skogshasse  
#473599 jag har byggt en stenmur på ca 60 meter samt fyllt massor mot denna stenmur ca 2500-3000 kubik sista 10 dagarna.
ytan på plan som jag bygger blir på ca 400-500 kvadrat. hoppas att jag får sista massorna till veckan för det fattas ca 200-300 kubik.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#473605
skogshasse skrev:jag har byggt en stenmur på ca 60 meter samt fyllt massor mot denna stenmur ca 2500-3000 kubik sista 10 dagarna.
ytan på plan som jag bygger blir på ca 400-500 kvadrat. hoppas att jag får sista massorna till veckan för det fattas ca 200-300 kubik.

Men du måste ju komma med en bild när du berättar om en stenmur :grin:

Finns många av oss skogstokar som ochså är stenmurstokiga, @skogshasse :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#473611 Blev färdig med ett fönsterjobb idag.



Hus från tidiga 1950 talet som har sjunkit alla vägar och så det inte finns något som är i water.
Nu har det fått 5 cm. extra isolation och nya fönster så hon som äger det kommer bara till att behöva till hälften av den ved hon tidigare fått :-bd

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Qkeeper  
#474011 Målat och klart :-bd


Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Jole  
#474013 Imponerande! :-BD :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Blivande snickare  
#474067 Halvlass ;)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Qkeeper  
#474089 Ja man måste ju börja nånstans och jag lovordar inte mina kunskaper inom svetsning så :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).