Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2372 inlägg 764421 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#396464
JensSkoog skrev:
molnia skrev:hör gärna vad du använde för delar jens, jag är inte riktigt nöjd med min lösning, svettslang/droppslang tror jag på men vad jag har sett är de ofta 10-15m långa...

Kapade svettslangen i passande bitar och använde kupplingar från Gardena. Den öppna änden stoppade jag med en trädbit som jag putsade lite kon och prässade i. Holler bra eftersom det inte är så högt tryck. Det samma går för kupplingarna - gamla och slitna, men ok här :mrgreen:
Men jag gjorde ett fel. Jag borrade med 1mm borr några extra hol, och det behövs inte, så jag kommer att byta till oborrad slange, och använde dom som nu vattnar jordgubbarna i växthuset på tomaterna.

Här är några bilder, @molnia .
Bytade om till nya slangar i kväll. och det blev mycket bra.

Förde slangen genom ett hol i jordgubbskassen och kopplade till svettslangen

En plugg i ändan och en liten skruvklämma holler tät i svettslangen

Nu genstår att fixa lite bättre påfyllning i plasttanken. ska vara så att det bara
är att koppla till slangen och skruva på kranen så fyller den sig.
Senn ska jag göra något liknande i tomatväxthuset. Det behövs :wink:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Suzuki Hasse  
#396490 Bygger till huset

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

husqvarna_med_sthil  
#396506 På fredagsem/kväll byggdes ett motorsågsfäste till grinden på huggarvagnen. gjorde en ram av armeringsjärn (två holkar) och förband dem med ett plattjärn som bockades för att hänga på grinden. Blev hyffsat snyggt men min konstruktion saknar ett stag som behövs att stabilisera, ska försöka få dit det ikväll. :grin:

... hur som ett trivsamt pyssel lite sådär lagom en fredag :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

JensSkoog  
#396509
husqvarna_med_sthil skrev:
Blev hyffsat snyggt :grin:

... hur som ett trivsamt pyssel lite sådär lagom en fredag :grin:


Hörs ut som trivsamt pyssel alla dagar, @husqvarna_med_sthil :-BD

Men, när något blir "hyffsat snyggt", så skulle du bifogat en bild. :lol:
Alltid intressant att se andras innovationar. Det lär man av :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400747 Nu är utsidan så gott som klar, fattas bara några locklister. Håller mest på med insidan nu.
Det har tagit lite tid (=år) men som en man i Österbotten sa till en väninna som byggt ett fritidshus där:
"Om hundra år är det ingen som frågar hur lång tid det tog att bygga, istället frågar man vem som byggde huset."

Det blev lite för mycket villastuk pga dörren men det kompenseras lite genom att knutarna behålls röda.



Och nu står dagens belöning klar att korkas upp.


Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#401274 Andra veckan på semestern och jag har bara varit bortrest. Nu blev jag för sugen att bygga något, myggnät till fönster.. Hörde med grannen här och jo han hade lite verktyg som jag fick låna utan problem. Men han hade inte någon klyvsåg så jag skapade en låda att ha cirkelsågen i. Kunde sedan börja med myggfönstrena. Nu är 2av 3klara och på plats.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Blivande snickare  
#401276 Du tycker inte att du får snickra tillräckligt mycket i vardagen? ;)

Men jag förstår precis, det är najs att fixa åt sig själv ibland med helt andta verktyg.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

mattiasb  
#401285
En servicevagn

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#401319
Blivande snickare skrev:Du tycker inte att du får snickra tillräckligt mycket i vardagen? ;)

Men jag förstår precis, det är najs att fixa åt sig själv ibland med helt andta verktyg.


Tja ibland blir det bara att ladda en maskin med material, inte så mycket snickeri.
Men efter en vecka i Norge och en hos flickvännen, så ville jag göra något kreativt och praktiskt. Hemma hade jag haft lite bättre verktyg och maskiner.. men det gick även nu.

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401327 Bluetoothkonvertering av en gammal huggarhjälm. Det som inte finns att köpa får man bygga:-)

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401328 @molnia De lät som du var uttråkad efter 2 veckors semester eller var de bara efter andra veckan? :wink: =))

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Hema  
#401331 Va det inte att visa sina talanger för flickvännen? Kanonpresent nu när man vill kunna vädra bort värmen. Tummen upp.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#401333 Tja både här och i norge höll man sig sysselsatt men jag har ett visst behov av kreativ stimulans.... :wink:
skogspromenader i all ära men man har ju ögon för jobb även där. :???:
Jag har vuxit upp med att se behoven, på gården eller i husen och även göra något åt det. Blir samma sak även om jag är borta en längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni byggde??

molnia  
#401335
ocke skrev:Bluetoothkonvertering av en gammal huggarhjälm. Det som inte finns att köpa får man bygga:-)


Det där lät riktigt intressant Ocke!
berätta gärna vad du använder för delar och hur du går tillväga. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni byggde??

superdave  
#401336 Byggt å byggt... jag rev en öppen spis för ett tag sedan, slammade murstocken där det behövdes, glidgjutit pipan och idag monterade jag en ny kamin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).