Verkstan

Fel på skördaraggregat

6 inlägg 4164 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fel på skördaraggregat

DriftingKings  
#143442 Hejsan, hoppas tråden hamnar rätt =)

Det är så att jag har ett Arbro 350S skördaraggregat men har ett problem. Jag var ute i skogen och avverkade när det helt plötsligt blev omöjligt att såga av ett träd, kedjan snurrar på men den "tuggar" sig inte in i trädet, den kommer in ca 1 cm sen är det tvärstopp och det börjar ryka. Tog hem maskinen och började mecka, såg att ryttarna var lite höga så slipade ner dem och slipade kedjan. Sen tog jag och provade hemma i vedhögen att bara såga av en stock, men det var samma sak, 1 cm in sen tar de tvärstopp. Nu har jag vridit på hastigheten för svärdet men det är bara samma sak. Dock går svärdet ända till botten om jag kör ut det utan att såga av någon stock (svärdet går fritt). Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Känns som att det skulle kunna vara så att den inte får tillräcklig matning av oljan, men alla andra funktioner fungerar normalt.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fel på skördaraggregat

Mäki  
#143452 Det vanligaste felet när detta händer är att det är en liten skada på svärdet eller att svärdet är nött.

Jag har flera gånger hunnit byta kedja för att sedan ha samma fel med ny kedja.

Kolla om det finns en liten skada på svärdet, oftast kan skadan sitt i svärd roten så den inte syns direkt utan du måste kolla noga.

Pröva att svänga svärdet fast du inte ser något fel är felet borta så var det svärdet.

Går det att kapa klena träd men inte grova är det garanterat svärdet.

Avatar Fallback

Re: Fel på skördaraggregat

DriftingKings  
#143465 Tackar för tipset, ska titta hur svärdet ser ut.
Går inte att kapa något, 1 cm sen är det tvärstopp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på skördaraggregat

Mäki  
#143471 Brukar uppföra sig på det sättet när det är fel på svärdet.
Kedjan går in lika långt som den är djup sedan är det en kant på svärdet som gör att det är bredare än spåret kedjan kapar upp och då går inte svärdet in längre för det tar stopp.

Användarvisningsbild

Re: Fel på skördaraggregat

Vedproducent  
#143509
Mäki skrev:Brukar uppföra sig på det sättet när det är fel på svärdet.
Kedjan går in lika långt som den är djup sedan är det en kant på svärdet som gör att det är bredare än spåret kedjan kapar upp och då går inte svärdet in längre för det tar stopp.

Kan bara instämma! Helt säkert svärdet. Får samma fenomen på vedmaskinen ibland. Då är det bara att byta svärdet så är problemet löst.

Användarvisningsbild

Re: Fel på skördaraggregat

finskpinne  
#143519 De två kanterna som kedjan glider på nöts olika snabbt och då drar kedjan snett, slipa kanterna EXAKT lika höga och problemet försvinner. Spåret i svärdet nöts och blir för brett och då "vinkar" kedjan lite och drar snett, eller så blir det så brett att det blir bredare än vad kedjan skär som tidigare nämnts. Ta en slägga och "finjustera" spårbredden så det blir perfekt spårbredd för just den kedjan du använder, men se upp för att göra det för trångt.
Sedan ska du slipa av lite på kanterna av svärdet, kedjan valsar ut materialet i svärdet lite och skapar en kant som tar i träet och gör att det går trögt. Sedan kollar du efter eventuella böjar eller vridningar i svärdet och rätar ut det om det behövs, är inte alltid så lätt om man inte har rätta verktygen men det går nog med rå styrka också eller en redig slägga. Men var försiktig så du inte böjer svärdet där noshjulet sitter för då finns det risk för att lagret skadas. Rensa även upp smörjkanalerna ordentligt. Till sist kan du kolla om svärdspetsen håller på att bli glapp, om den är det så lönar det sig att nita ihop nitarna till noshjulet lite innan svärdet spjälks upp och förstör noshjulet. Men nita inte så mycket att hjulet börja gå trögt.

Så där, det var några enkla tips för att få ett gammalt svärd att bli nästan som nytt. När du gjort dessa saker så borde nog sågen fungera hur bra som helst igen!!

Eller så öppnar du helt enkelt bara plånboken och köper ett nytt svärd!! :lol: Det är väl bara jag som är så där jäkla snål... :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).