Verkstan

Bygga verkstad!

34 inlägg 36953 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

halvproffs  
#126098 Golvbrunnen måste förankras ordentligt i armeringen eller i marken för den har en otrolig förmåga att flyta upp. Rivbräda brukar vi kalla "skärbrädan" och då kallas betongytan för brädriven. Ävenså i ett slakteri kan man ha lite grövre struktur på ytan pga halkrisken. Även med snö under skorna.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126104 När jag byggde min verkstad så va jag ute vid elva på kvällen o testade med helikoptern. va lite för blött så jag tänkte vänta en timme eller så. Gick ut halv ett & började köra. då började det åska.. gissa vad som hände.
Fick inte tillbaka strömmen förrens strax före sju på morgonen. Gick inte köra ngn helikopter då inte.
Fick gå med en diamantslip hela golvet istället...

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

totte  
#126136
skärbräda med ett handtag


Skurbräda kallas det, och golvet blir då träskurat, inte stålglättat.

Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126140 En grej till.....
När vi gjorde garage hos föräldrarna så var ytan skaplig, återstod bara någon vända med helikoptern sent på kvällen, då började det typiskt nog regna. 😡
Plattan blev acceptabel, man klart retligt var det när man bjudit till i övrigt.

Ett par år senare byggde jag själv garage, då åkte jag och köpte en gigantisk lättviktspresenning 8*12 meter tror jag den var, plattan var 6,4*13,1.
Gjutningen gick bra och vädret var perfekt hela tiden, när jag åkte och lämnade tillbaka gjututrustningen följande dag så lämnade jag även tillbaka presenningen, ty sådana lättviktspresenningar är ju ett riktigt skräp :lol:
Hade det däremot börjat regna i samma läge så hade den vart priceless att ha.

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126143 viktigaste av allt: glöm inte golvvärmen!! men komplettera med tex aerotemper, om du inte har uppvärmt hela tiden - eller bara grundvärme i golvet.

Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

Solhemsskog  
#126149 och ännu viktigare än viktigast glöm inte att leta reda på en begagnad travers som sedan kan bestämma måtten på hallen, jobbigt å hitta en i efterhand till förutbestämda mått.
En verkstad utan travers e inte mycket till verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

henrik_1  
#126190 Har läst igenom samtliga inlägg, tackar för ALLA tips, helt kanon, flera saker jag har tagit till mig o tänkt dra nytta utav..

Får hoppas på fint väder o att det går o få till en bra yta

Bara en rejäl form att bygga först innan det är dags o gjuta.

Tackar för hjälpen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126191 En 2-pelarlyft är inte dyr att skaffa, kolla lite hur golvet ska se ut under pelarna så du förbereder
lite smart med tjockare betong & mer armering samt ingen golvvärme där pelarna ska bultas i golvet.

Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126196 Tänk på att med golvvärme får du mycket fukt i luften då en del vatten dunstar innan det rinner bort i brunnen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

molnia  
#126215 Henrik_1

Vad ska du göra i verkstaden. Ska du laga på fyrhjulingen, bilar och mopeder, mc och klarar låg takhöjd eller vill du även få in en traktor, lastbil?
Är verkstaden bara till för reperationer eller vill du kunna använda det delvis som garage?
Vill du ha det isolerat och uppvärmt, vilken temperatur i så fall?
Väljer man att använda det som garage och verkstad och gör det isolerat så kommer man tappa mycket värme när man öppnar dörrarna för att köra ut/in maskiner och på vintern så går det åt mycket värme när en kall maskin parkeras i den uppvärmda verkstaden.


Har själv fantasier om en maskinhall/verkstad och tänker då att den första, största delen innan för porten ska vara svagt tempererat;kanske ca 5grader för parkera traktor vagnar mm.och innanför det finns ett uppvärmt utrymme som jag kallar för smedja, ca 15-16grader. vill man få upp temperaturen tillfälligt i den större delen så öppnar man dörrarna till smedjan och låter värmen komma ut till maskinhallen. Om man hade valt en dörr i smedjan direkt ut så hade man tappat värme rätt utomhus när man öppnar dit. men det är bara i planeringsfasen än..har funderingar att även bygga den ca 4m längre och förvara veden i den extra delen, där man man lyfta upp pallar med ved på varandra. En beg pallyft kostar inta så mkt.

när vi göt nytt golv i hemma så skulle vi bygga ett slacktytrymme i en del. Då ville vi ju ha fall på den ytan mot golvbrunnen. Problemet med gjutningar vid olika tillfällen är om man inte har armering mellan den nya och gamla gjutningen, då blir det en svag punkt. När vi gjorde fallet hade jag lagt ut armeringen i hela utrymmet, även där det inte skulle vara fall. och så tog vi 5" brädor och ritade på armeringen på den och sågade ett spår i brädan för varje armeringsjärn. Brädorna såg då ut som en jättestor kam. dessa brädor satte jag som form och göt en ram ca 5cm bred där väggarna skulle vara i slaktutrymmet. Det göt vi med egenblandad betong. sedan när formen var borta hade vi en fin ram runt hela golvbrunnen och vila en bräda på och golvbrunnen göt vi ju även fast med den egenblandade betongen.så då när den stora gjutningen var dax tog vi och så kallat "stockade" fallet mot golvbrunnen med fabriksbetongen. Det innebär att man drar en bräda på samma vis som när man använder vibrobalk. Fast man drar brädan även i sidled då betongen inte blir lika "repig" i ytan
Den gjutna ramen av betong som vi göt innan betongbilen kom. Fick såga spår för varje armeringsjärn i brädorna till formen. Här på bilden har vi fått i fabriksbetongen och stockat den en gång i väntan på den andra betongbilen.
Hoppas det gick att förstå hur vi gjorde det arbetet, fråga fall det var något oklart..

Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126254 Om man behöver flyt i betongen, så är det helt vanligt ytspänningsmedel som används.
Dvs, lika som används vid blandning till växtskydds preparat.
Och till det ändamålet är det betydligt billigare att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

halvproffs  
#126266 Nu borde väl din verkstad vara klar Famag? Vi vill se lite bilder på den med väggtravers och golvvärme mm! F.ö solfångare med golvvärme ingjuten i betongen borde vål bli ett ganska rejält element en bit in på hösten?

Avatar Fallback

Re: Bygga verkstad!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126281 Va då verkstad !!
Jag har ju blå hallen, snacka om utrymmen, men inget slår den.
Jag har bekanta i byggbranschen som jag väntar på att ska erbjuda sig att hjälpa att färdigställa de få detaljer som återstår på den tilltänkta värkstaden.
Å det har varit en lååång väntan

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

halvproffs  
#126324 En annan sak som är viktigt är att ha dränering och eller dränerande stenmaterial under betongen. Håller med Slurfi om 2-pelarlyften och det går ju att försänka lyftarmarna i betongen så man slipper snubbla i dom. Kanske ännu bättre med 1-pelarlyft?

Användarvisningsbild

Re: Bygga verkstad!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126334 1-pelarlyft kanske vore nåt, men de jag sett verkar dubbelt så dyr jmfr 2-pelarlyft
och det är inte så stort problem med att snubbla på lyftarmarna iom att pelaren ändå
står där.
Det jag ville poängtera var bara att fundera lite på gjutningen så det finns utvecklingspotential
och det ena utesluter inte det andra om man gör en pelarbotten som är tjockare och inte
drar ev golvvärme just där, litet jobb om man tänker före.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).