Verkstan

Bygga egen Stocklyft?

8 inlägg 9333 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga egen Stocklyft?

Little_Andersson  
#125837 Hej, tänkte slänga ut denna ide och hoppas man kanske kan få lite hjläp.

Jag har precis fått hem en Bala 320P och är helnöjd. Enda jobbiga som är kvar är just att lyfta upp stocken då jag inte har nån traktor/hjullastare att hjälpa med tex ett stockbord.

Så kan man bygga nått sånt? Har granne som är svetsare, så själva stativet lär ju inte vara nå större problem, men sen är väl problemet med hydral grejjerna?

Tänkte mest slänga ur iden här och hoppas på lite tips. Är helt novis på om det finns sidor med Kit man kan köpa och bygga med. För jag gissar jag lär ha en motor på 3fas som hjälp. Pga vill inte direkt försöka koppla ihop nått med Vedmaskinen.

Tack för svaren om det kommer några =D

/Cheers!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bygga egen Stocklyft?

stegmaster  
#125911 Om du menar stocklyft, så kan du vel gjöra på samma sett som på pilkemaster`n??
Altså använda klvycylinder`n til att dra upp lyften. Då behövs ju ingen ekstra hydraulikk.
En video som visar vad jag menar. Se spesielt dom första 30sek.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kutPTBN6zjU[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Bygga egen Stocklyft?

Little_Andersson  
#125928 ahaaa. så dom hakar på klyvcylindern och den drar upp stocken! smart =D Tack. får försöka titta på det lite mer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga egen Stocklyft?

Henrik Petersen  
#126344 man kan kanske anvenda vinschen på fyrhjulingen som dragkraft til en hemmabygd stocklyft?

Användarvisningsbild

Re: Bygga egen Stocklyft?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126406
Little_Andersson skrev:ahaaa. så dom hakar på klyvcylindern och den drar upp stocken! smart =D Tack. får försöka titta på det lite mer.

Jo det är smart, testkörde en sån idag och det var en mkt enkel konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Bygga egen Stocklyft?

Little_Andersson  
#126567 Hmm. Problemet med Bala320 är ju att det enda man kanske kan haka på är ett metallhöje som ligger runt hydralkolv(?) och det känns inte stabilt nog att göra nått sånt med. Vill inte direkt dra sönder nått på en ny maskin.

Så frågan är om man ska försöka bygga nått. Problemet är ju som sagt Hydral prylarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga egen Stocklyft?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126570 Videon det länkas till är min, och jag tycker det fungerar grymt bra.

Ända problemet är det lite för klena staget mellan "gafflarna". Det har vikit sig lite.

//.D

Avatar Fallback

Re: Bygga egen Stocklyft?

Little_Andersson  
#126799
Sundhult skrev:Videon det länkas till är min, och jag tycker det fungerar grymt bra.

Ända problemet är det lite för klena staget mellan "gafflarna". Det har vikit sig lite.

//.D



Hej sundhult.
Antingen har jag missuppfattat, eller du.
Men, problemet är att jag har en Bala320. och på filmen är det ett annat märke.

Då Bala maskinen har ett metallhölje som rör sig anser jag det lite väl "vingligt" att svetsa fast en hake/pinne man kan sedan använda för att lyfta stockar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).