Verkstan

Bygga eget hydraulaggregat.

58 inlägg 41338 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#126410 Den kanske inte kan suga upp utan vill ha självtryck? Då förslagsvis genom en 1" slang så kan du ju ta ut trycket med en lite klenare slangdiameter.
Utveckla gärna, förstår inte riktigt hur du menar?? kan nämna att jag inte har något tryck alls på tank/lågtryckssidan ..

Kollade föresten lite på din skiss ovan. Det väl lite tveksamt om en kugghjulspump blir bra i ett konstanttryckssystem, hur avlastar du den?
Med överströmningsventil ..

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#126429 Alltså det jag försöker göra nu är bara koppla på pump motor och tank till ett rundflödande ventilpaket på vedklyven.

Men den orkar ingenting ...Mindre än med den lilla pumpen och den lilla motorn.

Det jag kan komma på är:
Motorn och pumpen står ovanpå tanken. Tanken har inget eget tryck (då den är öppen för tillfället)
Motorn behöver alltså suga i sig oljan, den får den inte till sig via fall eller via tryck.. Men är det så jobbigt att det tar all kraft från pumpen så den inte orkar `?
Eller är det att den får med sig för lite olja när den är tvungen att suga till sig den ?

Jag ska ut och prova att ställa pump och motor i fall nu, för att se om det går bättre ..men det vore kul att få svar från experterna!!

Speciellt då en utveckling av det här_:
Den kanske inte kan suga upp utan vill ha självtryck? Då förslagsvis genom en 1" slang så kan du ju ta ut trycket med en lite klenare slangdiameter.
Utveckla gärna, förstår inte riktigt hur du menar?? kan nämna att jag inte har något tryck alls på tank/lågtryckssidan ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126467 Nja, jag menar att du ska ha tanken högre än pumpen. Pumpen kan kanske inte pumpa luft helt enkelt.

Har du ett rundpumpningssystem ska oljan pumpas som det låter runt till tank så länge ingen funktion körs.
Måste all olja som går obelastad ta vägen genom en överströmmare får du varmgång direkt, spelar nog ingen roll om du har kylare. Dess funktion är att avlasta systemet från oönskade "tryckstötar", eller andra fel som påverkar max.trycket under belastning.

rundpump oftast kugghjuls- eller ving- pump, fri lejd för olja tillbaka till tank när inga funktioner körs.

konstanttryck, tex. variabel kolvpump som håller visst tryck men levererar inte olja förän funktion körs, olja går åt, trycket sjunker och då vinklar pumpen ut slaglängd, lite förenklat men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

totte  
#126478 Det är en komplett vansinnig idé att göra ett konstanttryckssystem med en sån pump. All energi du matar in i pumpen omvandlas till värme, och har du en 5 hk motor så har du runt 3500 W värmeenergi som skall kylas bort. Förutom att du behöver en rejäl kylanläggning så är det ett fruktansvärt energislöseri, motorn arbetar och drar full energi även när du ingenting använder. Troligtvis så håller det inte särskilt länge heller eftersom pumpen går på maxbelastning konstant.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#126519 Hej.

Tackar ödmjukast!
Tanken att bygga ett hydraulaggregat som går att använda till diverse är tills veden är klar, lagt på hyllan.

Men jag tar till mig följande:
Skall jag bygga ett hydraulaggreget med konstantryck (alltså ett aggregat som jag kan koppla in på vilken typ av system jag vill) så är det varmtrekommenderat att ha en pump med variabel deplacement än att använda överströmmare.


Det problem jag stod med nu till det rundflödande systemet till vedklyven; var att större pump orkade mindre än den skitlilla pumpen jag hade på från början -> trotts att jag rakt av bytte ut den och kopplade på på befintlig tank och filter. Men jag tar till mig att det kan vara så att den behöver naturlig matning med olja och inte kan suga upp den (ta luft själv) -> Har inte hunnit testa att placera pumpen under tanken ännu, men skall göra detta i veckan.

Men som sagt: är ytterst tacksam.

Och det är väldigt roligt med hyraulik, trotts div. problem.
// Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126535 Nja... :) Du kan ju inte heller koppla in ett konstanttryckssystem på ett rundpumpningspaket rakt av. Då ställer pumpen på för fullt och pumpar allt den förmår i returen, ger samma effekt fast mindre varmgång på oljan och mer på elmotorn.

Bägge sakerna går ju att lösa med tex extra väljarventil. Men mycke byggande på ett system med mekanisk manövrering av slider. Enklare om du manövrerar elektriskt, men ändå.... Det kostar ju bara mer $ att lösa det så och blir onödigt krångligt.

Mitt förslag är: Har du rundpump på traktorn ska du ha det på separat agget också, och vise versa.

En sak att ta i beaktning när du bygger med begagnade delar är, ett rundpumpningssystem är mindre känsligt än ett konstanttrycksdito och på klyven kör du ju bara den kolven och inget annat, så någon direkt vinst med konstanttryck ser jag inte.

Och bygg ett system som inte behöver nån kylare, det behövs inte på en vedklyv.

Ska du promt ha en kylare så tror jag inte det räcker med en bilkylare, den är inte skapt för mycke övertryck utan du suger nog antingen ihop den eller blåser upp den rätt fort. Sedan inte minst om du ska ha hela returflödet igenom den när oljan framför allt är kall tror jag den blir platt/jättestor rätt fort. Det kräver en kylare anpassad för detta flöde om du ska kunna ha det så. Lättare och mera effektivt då att kyla tex läckolja eller liknande, men som sagt det är för litet system för att det ska vara någon poäng med detta.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

foton  
#126542 En motor som skall driva en oljepump orkar bara hålla tryck och flöde till den styrka som motorn har. Allt annat blir fel.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Holm  
#127126 Så de bara strular för dig...

På pumparna som du har det står inga betäckningar alls på dem?

Låter konstigt vilka kombinationer av pumpar motorer du har.
En ännu större pump men ändå så liten motor som 3hk.

Håller på att bygga en vedmaskin nu och har räknat lite på effektbehov på motorer som driver pumpar.
Formeln är: (Q x P)/600 = Kw
Q= flöde (l/min)
P= Tryck i bar.
Alltså flöde gånger tryck delat med 600 så får man effektbehov i Kw

Den pump jag har är en 25cc
Den ska drivas av en motor 1500 rpm
Flödet blir alltså 37.5 liter/min.
Maxtryck är tänkt till 180 bar.
Beräkningen blir således (37,5x180)/600= 11.25kw = drygt 15hk

Det är här det kommer in det jag talade om tidigare, om motorn/pumpen var avsedd för ett system med lågt tryck.
Skulle man nöja sig med 100 bar med samma pump räcker det med 6.25 kw.

Det går åt mer pulver än man tror...
Vi har tänkt driva denna pump med en 7,5kw motor. Det blir en skaplig överlast på motorn men den borde orka eftersom det blir väldigt korta stunder den går med maxtryck. En elmotor kan man ju överbelasta och få ut mer effekt än den är specad för, om det finns ström att tillgå och den inte blir för varm.

En speciell maskin vi bygger på jobbet som lastar ut sprängmassor i tunnlar har en elmotor på 73 kw till pumparna, den tar vi ut uppemot 110kw ur när det behövs. Men vi har då motorskydd som håller koll på både ampereförbrukning och temp på motorn så den inte skadas.
För att sväva ut ännu mer...
Vi har även hydrostatlok med en stor deutz V6 diesel som drivkälla. Två stora drivpumpar på 250cc styck, ger alltså 1000l/min tillsammans vid 2000rpm.
Och, nej dieseln orkar inte med dessa pumpar fullt ut...

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Holm  
#127128 Läste inte alla svar innan jag skrev förra inlägget så här kommer mera:

Storleken på sugledning har inget med detta problem att göra...

Det som händer om sugledningen är för liten eller om pumpen inte orkar suga upp oljan pga för stor höjdskillnad mellan tank är att man får kavitation i pumpen, små luftbubblor bildas och imploderai pumpen som går sönder rätt fort...

Det är att föredra att ha pumpen under oljenivån men den klarar att suga upp en liten bit utan problem...

Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#127706 Ja, efter slutat prova mig fram och börja räkna på det (utan att veta exakt förmåga på pumpen) så är den för stor kontra hästkrafter och varv jag har på motor ...så jag ska koppla på en mindre pump får vi se hur den mäktar med det...
--> att inte veta förmågan på pumpen försvårar avsevärt kan jag säga...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#127709 PS. Det märktes direkt på motorn!! Utan direkt motstånd utan bara att flytta kolven så stannade motorn (orkade inte med)
Detta var på en 5,5 hästars 1500 varvare ...så dom varven och en så pass stor motor kostade jävligt mycket effekt på bara flödet ...

En klenare motor den 3hästars som satt på till den stora, hade ju lägre varv vilket ger mindre flöde vilket gör att den orkar mer tryck på den effekten ...men långt ifrån tillräckligt ....den orkade flytta kolven men dog vid minsta tryck ...

Visst kolven är en gammal uttjänt (lite lite böjd) men den funkar ju trotts allt på en gammal ford 2000 från 70 talet ...(den har 170bar max tryck)

// Anders

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

bokennet  
#127711 Rättning: Så pass stor PUMP skall det vara

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget hydraulaggregat.

Holm  
#127818 Låter konstigt att den inte ens orkar köra kolven i tomma...
Du kanske skulle försöka mäta trycket direkt efter pumpen när du kör kolven, det ska inte behövas många bar för att flytta kolven...
Kör du med riktigt små slangar får du dock tryckfall över slangen som gör att det går tyngre för pumpen.
Får man ett högre tryck direkt efter pumpen när man kör kolven utan last är något fel...

Angående pumpen:
Ett test som borde fungera, (har inte testat det själv dock) för att få en hint om hur stor pumpen är...

Ta lös pumpen från motorn, ha kvar sugslangen och ha den fylld med olja, se helst till att den är ovanför pumpen.
Vrid sen på pumpaxeln, tex 10 varv och mät sedan mängden olja som kommit ur pumpen...

Skulle pumpen vara en 17cc så ska du få ur 1.7 deciliter på 10 varv...

Som sagt, endast en idé som skulla kunna fungera...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).